Citat:
Ursprungligen postat av
alotraz
Detta påstående är objektivt fel.
"Mellanskillnaden mellan utgående moms och ingående moms avgör om du ska betala eller få tillbaka momspengar."
https://verksamt.se/skatter-avgifter...sa-betala-moms
Ugh... well... är folk i det här forumet så jävla korkade? Eller såhär, vi säger att jag är sämst på planeten på att förklara, för enkelhetens skull bara.
Min poäng, vilket någon annan totalt missförstod här tidigare, var alltså att SKV tydligt lär märka om jag startat bolag med "shady intentioner", dvs att jag startat bolag utan att varken ha tanke eller möjlighet till vinst - och att jag använder företaget som täckmantel för att dra av en massa moms på kul grejer jag vill köpa.
Du kan såklart dra av moms för inköp, även om den ingående momsen i detta fall överstiger utgående moms, t.ex. om du går med förlust eller som annan användare i forumet skrev - att man vid uppstart behövde göra vissa stora inköp och att intäkterna skulle dröja något.
Men att aktivt bara ha ingående moms för att få tillbaka pengar är inget som kommer fungera.
Nu är vi återigen inne på nån märklig diskussion som inte har något med tråden att göra. Så jag tänker att du inte behöver svara på det här och vill du istället ha en diskussion kring moms hänvisar jag till ny eller relevant existerande tråd i forumet.
Vill du istället prata om huruvida jag ska ta fighten med SKV (vilket jag nu beslutat mig för att inte göra) eller hur jag ska tackla en kommande ansökan eller ev försäljning fram tills dess - så pratar jag gärna!