2024-12-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det jag skrev var alltså att du inte kan dra ingående moms om du inte har någon utgående moms.

Detta påstående är objektivt fel.

"Mellanskillnaden mellan utgående moms och ingående moms avgör om du ska betala eller få tillbaka momspengar."

https://verksamt.se/skatter-avgifter...sa-betala-moms
Citera
2024-12-11, 15:04
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått något annat.

Om du, med momsregistrerat företag säljer momsbelagda varor för 10 000 000 SEK (ink. moms), vilket innebär 8 000 000 SEK ex. moms - så är 2 000 000 SEK den moms du förväntas betala. Om du sedan köper in produkter för 1 000 000 SEK (ink. moms, dvs 800 000 SEK ex. moms - momsen blir då 200 000 SEK) får du dra av den momsen (om 200 000 SEK) på den du förväntas betala (på 1 000 000 SEK).

Exakt så, men om du inte hade haft någon momspliktig inkomst alls så hade du fortfarande fått tillbaka 200 000 kr från skatteverket. Alltså är ditt påstående "beroende på hur mycket du får dra av i moms kontra hur mycket du ska betala i moms kan det dock finnas vissa intressen i momsbelagda inköp" helt felaktigt, då det för frågan om momsavdrag är helt irrelevant hur mycket du ska betala in i moms.

Citat:
Om företaget i fråga köper av mig som privatperson, JA jag behöver "bara" betala skatt på beloppet utifrån min inkomst och slipper självfallet betala moms. MEN däremot beror skattesatsen en hel del på hur mycket jag tjänat i övrigt varpå jag kanske inte alls fakturerar exakt 25 % mindre. På samma sätt finns risk för att företaget bakom behöver betala sociala avgifter och liknande, vilket innebär att OM jag nu fakturerar 25 % mindre (helt enligt ditt irrelevanta påstående) - men köparen / företaget får punga ut för sociala utgifter... DÅ kan vi snacka nollsummespel, ÄVEN om köparen / företaget INTE drar av momsen från inköpet vid kommande momsdeklaration (om köparen / företaget DRAR av momsen från inköpet vid kommande momsdeklaration kan det istället bli en ekonomisk fördel att köpa från momsregistrerat företag).

Ja absolut, jag förstår att dina kunder vill att du är registrerad för f-skatt. Så långt ingen diskussion. Vad jag (och alla andra i den här tråden, utom du) hela tiden har sagt är att det spelar ingen roll för dina kunder om din firma är momsregistrerad eller ej. Utfallet blir det samma för dem oavsett.
Citera
2024-12-11, 15:06
Medlem
Citat:
För det första citerar jag annan person.
För det andra... alltså... jag fattar att "I'm feeding the troll" här genom att du verkar vilja ha sista ordet i en diskussion som inte har med tråden att göra (MOD får gärna rensa sådant som inte har med "SKV har nekat min ansökan, ska jag ta fighten eller ej" att göra om det anses rimligt)...

...men; för det andra... nej. Nollsummespelet handlar om att summan av vinsten och förlusten alltid blir noll. Så... varför skippar du inte att deklarera ingående moms, som ger avdrag mot utgående moms? Summan blir ju ändå noll?

Skippar man att dra av ingående moms blir det inget nollsummespel, då tjänar Skatteverket pengar (och köparen förlorar). Så det känns ju dumt. Drar man däremot av ingående moms så blir det ett nollsummespel.
Citera
2024-12-12, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Exakt så, men om du inte hade haft någon momspliktig inkomst alls så hade du fortfarande fått tillbaka 200 000 kr från skatteverket. Alltså är ditt påstående "beroende på hur mycket du får dra av i moms kontra hur mycket du ska betala i moms kan det dock finnas vissa intressen i momsbelagda inköp" helt felaktigt, då det för frågan om momsavdrag är helt irrelevant hur mycket du ska betala in i moms.

Ja absolut, jag förstår att dina kunder vill att du är registrerad för f-skatt. Så långt ingen diskussion. Vad jag (och alla andra i den här tråden, utom du) hela tiden har sagt är att det spelar ingen roll för dina kunder om din firma är momsregistrerad eller ej. Utfallet blir det samma för dem oavsett.

Den diskussionen är slut. Hänvisar till det faktiska ämnet och att du gärna får starta en tråd om detta i forum där det är relevant om du vill fortsätta diskussionen där. Om jag finner intresse i sådan diskussion (då den inte är aktuell här) så kommer jag in och svarar där istället.
Citera
2024-12-12, 10:04
Medlem
Citat:
Skippar man att dra av ingående moms blir det inget nollsummespel, då tjänar Skatteverket pengar (och köparen förlorar). Så det känns ju dumt. Drar man däremot av ingående moms så blir det ett nollsummespel.

Hänvisar till mitt senaste svar och till denna artikel, inte för att det specifikt berör diskussion kring moms - men det är ändå en rätt intressant take, med tanke på nollsummespel och huruvida någon form av skatt, avdrag på skatt (eller moms) faktiskt är nollsummespel:

https://www.expressen.se/debatt/vi-b...mer-jamlikhet/

Tänker att det blir ett bra avslut, så kan du diskutera moms helt fritt i tråd där det är relevant. Vill du rekommendera hur jag ska tackla situationen med SKV, eventuellt ny ansökan eller liknande tar jag varmt emot det i denna tråd.

Att diskutera detaljer kring prissättning eller petitesser i huruvida avdragen moms kan ses som något ekonomiskt positivt eller inte... well... det är mäkta jävla ointressant.
Citera
2024-12-12, 10:13
Medlem
Citat:
Detta påstående är objektivt fel.

"Mellanskillnaden mellan utgående moms och ingående moms avgör om du ska betala eller få tillbaka momspengar."

https://verksamt.se/skatter-avgifter...sa-betala-moms

Ugh... well... är folk i det här forumet så jävla korkade? Eller såhär, vi säger att jag är sämst på planeten på att förklara, för enkelhetens skull bara.

Min poäng, vilket någon annan totalt missförstod här tidigare, var alltså att SKV tydligt lär märka om jag startat bolag med "shady intentioner", dvs att jag startat bolag utan att varken ha tanke eller möjlighet till vinst - och att jag använder företaget som täckmantel för att dra av en massa moms på kul grejer jag vill köpa.

Du kan såklart dra av moms för inköp, även om den ingående momsen i detta fall överstiger utgående moms, t.ex. om du går med förlust eller som annan användare i forumet skrev - att man vid uppstart behövde göra vissa stora inköp och att intäkterna skulle dröja något.

Men att aktivt bara ha ingående moms för att få tillbaka pengar är inget som kommer fungera.

Nu är vi återigen inne på nån märklig diskussion som inte har något med tråden att göra. Så jag tänker att du inte behöver svara på det här och vill du istället ha en diskussion kring moms hänvisar jag till ny eller relevant existerande tråd i forumet.

Vill du istället prata om huruvida jag ska ta fighten med SKV (vilket jag nu beslutat mig för att inte göra) eller hur jag ska tackla en kommande ansökan eller ev försäljning fram tills dess - så pratar jag gärna!
Citera
2024-12-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Som jag berätta, ta ex jag var mycket ung,23 år, jag ville starta ett snickeri, dessa maskiner var mycket dyra 400k ändå fick jag inte råd till alla maskiner jag behövde, fick lyfta moms kunde köpa in några till samt tillbehör. Snickeriet fungerade inte ekonomiskt, men gav mig fördelar privat, som jag nämnt i tidigare trådar kunde jag använda dessa till hus byggnationer, göra egna möbler samt inredning/special inredning till mitt egna hus, inget fel i det.

Gick ut o var anställd hade FA skatt, efter 4 år hör skatteverket av sig, du får inte ha företaget öppet mer, men jag hade fördelar som snickeri fick handla från grossister som inte vanliga byggföretag kan nå då dessa bara säljer till just byggvaruhus, som snickeri räknades jag som en del i produktförädling.

Snacka med skatteverket hur jag ska göra, moms ska tillbaka, där man berätta du måste sälja alla dessa dyra grejer alt lösa ut dom själv, pris vad dessa kostar kan din leverantör gör en värderings intyg.
Ringde min leverantör, visst det kan jag skriva ut, vad vill du jag ska skriva för värde? så billigt som möjligt samt avdrag vad ni ska ha i frakt samt på lastning av dessa.
Priset blev en mindre än en tredjedel vad jag köpt dessa för, betala in en tredjedel moms vad jag ursprungligen lyft och behöll maskinerna privat, dvs jag fick dom mycket billigt i privat ägo.
Sålde sedan dessa några år efter med fin vinst, dessa maskiner går lätt i 20-40 år och andrahands marknaden är hög, ringde även folk från Finland när jag la ut dessa. Andra grejer som dator, skrivare, mobil osv behövdes inte heller betalas tillbaka moms på, då dessa var avskrivna o skapa en förlust. Förlust kvitta sedan vinsten jag köpte privat maskinerna för, dvs jag betala bara en tredjedel moms o maskinerna blev mina.

Men som du ser, snickeriet fungerade inte, men moms fick jag lyfta, och samma all moms behövdes inte heller betalas tillbaka, dvs alla har rätt o lyfta moms, vare sig företaget fungerar eller inte.
Kunde använda dessa pengar o starta ett annat företag, med likande upplägg, lyfta moms direkt, men detta företag fungera utmärkt. Så det spelar ingen roll o lägga ner ett och starta upp ett annat, mest roliga är att denna skarv syns inte, det ser ut som företaget starta när jag var 23 år, den ändra bara namn senare.

Jag förstår vad du skriver och vilken poäng du har. Det jag fastnade vid var att du missförstod mitt hypotetiska exempel.
Citera
2024-12-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ugh... well... är folk i det här forumet så jävla korkade? Eller såhär, vi säger att jag är sämst på planeten på att förklara, för enkelhetens skull bara.

Min poäng, vilket någon annan totalt missförstod här tidigare, var alltså att SKV tydligt lär märka om jag startat bolag med "shady intentioner", dvs att jag startat bolag utan att varken ha tanke eller möjlighet till vinst - och att jag använder företaget som täckmantel för att dra av en massa moms på kul grejer jag vill köpa.

Du kan såklart dra av moms för inköp, även om den ingående momsen i detta fall överstiger utgående moms, t.ex. om du går med förlust eller som annan användare i forumet skrev - att man vid uppstart behövde göra vissa stora inköp och att intäkterna skulle dröja något.

Men att aktivt bara ha ingående moms för att få tillbaka pengar är inget som kommer fungera.

Nu är vi återigen inne på nån märklig diskussion som inte har något med tråden att göra. Så jag tänker att du inte behöver svara på det här och vill du istället ha en diskussion kring moms hänvisar jag till ny eller relevant existerande tråd i forumet.

Vill du istället prata om huruvida jag ska ta fighten med SKV (vilket jag nu beslutat mig för att inte göra) eller hur jag ska tackla en kommande ansökan eller ev försäljning fram tills dess - så pratar jag gärna!

Haha detta börjar ju nästan bli en klassiker i den här tråden. När Hexenhammer inser att denne har fel så hävdar han att han självklart alltid menat tvärt emot vad han skrev två inlägg upp i tråden. Snart kommer du väl skriva att du alltid sagt att moms är ett nollsummespel?

Inte konstigt att du nästan två månader från att du startade den här tråden fortfarande inte fått igång din firma!
Citera
2024-12-14, 20:10
Medlem
Citat:
Hänvisar till mitt senaste svar och till denna artikel, inte för att det specifikt berör diskussion kring moms - men det är ändå en rätt intressant take, med tanke på nollsummespel och huruvida någon form av skatt, avdrag på skatt (eller moms) faktiskt är nollsummespel:

https://www.expressen.se/debatt/vi-b...mer-jamlikhet/

Tänker att det blir ett bra avslut, så kan du diskutera moms helt fritt i tråd där det är relevant. Vill du rekommendera hur jag ska tackla situationen med SKV, eventuellt ny ansökan eller liknande tar jag varmt emot det i denna tråd.

Att diskutera detaljer kring prissättning eller petitesser i huruvida avdragen moms kan ses som något ekonomiskt positivt eller inte... well... det är mäkta jävla ointressant.

Att du fortfarande inte greppar detta och börjar dra in helt irrelvanta debattartiklar från Timbro som argument (samtidigt som du anklagar mig för att vilja diskutera irrelevanta detaljer!) är faktiskt rätt imponerande på något sätt. Hur kan man vara så framgångsrik som du enligt egen utsaga är och fortfarande inte lyckas greppa ett så enkelt koncept som moms och faktumet att det är ett nollsummspel för momsregistrerade?
Citera
2024-12-17, 09:12
Medlem
Citat:
Haha detta börjar ju nästan bli en klassiker i den här tråden. När Hexenhammer inser att denne har fel så hävdar han att han självklart alltid menat tvärt emot vad han skrev två inlägg upp i tråden. Snart kommer du väl skriva att du alltid sagt att moms är ett nollsummespel?

Inte konstigt att du nästan två månader från att du startade den här tråden fortfarande inte fått igång din firma!

Nej. När Alotraz påstår något jag aldrig skrivit och som inte har med ämnet att göra vill jag korrigera och prata om det tråden faktiskt handlade om.

Har du slutat slå din fru? Tänker att det är relevant för tråden, liksom.

Japp. Att jag väntat med ansökan sedan september och istället drar in pengar privat från mindre jobb (då företag inte vill köpa större tjänster av mig, så länge jag inte har FA-skatt) för att sedan langa fram en ny ansökan lite längre fram (rimligtvis efter kommande inkomstdeklaration, då jag kan påvisa att jag faktiskt tjänat pengar utöver min anställning)... nej, du har rätt. Det är inte alls konstigt, då det mig veterligen är så att man inte får starta firma, inte får FA-skatt och inte blir momsregistrerad utan att ansöka. Men... du kan säkert motbevisa mig där också (t.ex. genom att börja prata moms och prissättning av produkt som bevis för att alla får FA-skatt och momsregistrering av Skatteverket i julklapp)!
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-12-17 kl. 09:17.
Citera
2024-12-17, 09:14
Medlem
Citat:
Att du fortfarande inte greppar detta och börjar dra in helt irrelvanta debattartiklar från Timbro som argument (samtidigt som du anklagar mig för att vilja diskutera irrelevanta detaljer!) är faktiskt rätt imponerande på något sätt. Hur kan man vara så framgångsrik som du enligt egen utsaga är och fortfarande inte lyckas greppa ett så enkelt koncept som moms och faktumet att det är ett nollsummspel för momsregistrerade?

Ja. Det är väl bra att vi är lika goda kålsupare och vill diskutera irrelevanta saker?

Varför drar du då av ingående moms? Det är ju ett nollsummespel?

Om det vore ett nollsummespel (och du faktiskt förstod vad det betydde) så hade du förstått att summan av att dra av moms, inte dra av moms, betala moms eller att inte betala moms - hade varit densamma, det vill säga NOLL. Men... det är det ju inte riktigt.

Men återigen. Starta gärna en momstråd och tagga in mig där, så kan vi diskutera moms där istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in