Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
14,06%
18 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
20,31%
26 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
20,31%
26 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
45,31%
58 röster
Idag, 14:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Det var fyra dåliga alternativ att välja på där inget alternativ passar mig. Det skulle ha funnits ett FEMTE alternativ...

Nej, jag kan inte ge Linux en chans på grund av det enda sättet jag sköter alla mina in- och utbetalningar på är via BankID (saknar både smartphone, tablet och mobilt BankID) och skulle jag gå över till Linux helt och hållet så skulle alla mina räkningar bli obetalda med de följder det skulle innebära.

Är för övrigt inte alls negativ till att gå över till ett nytt OS förutsatt att alla mina gamla program skulle vara körbara i Linux liksom självklart även alla mina gamla lagrade filer skulle kunna öppnas och köras.
Btw, har kört PC sedan tidigt 1990-tal så jag har uppåt 100-talet 3,5" hårddiskar.

Det här är ju en av något som funkar direkt med i alla fall Mint och Ubuntu. Webbläsare är med direkt där och det funkar direkt utan att behöva göra nått.
Citera
Idag, 14:32
  #14
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det här är ju en av något som funkar direkt med i alla fall Mint och Ubuntu. Webbläsare är med direkt där och det funkar direkt utan att behöva göra nått.
Tror du missade det där med bankid
Citera
Idag, 14:33
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Windows är en dinosaurie i sammanhanget. Särskilt när det kommer till filsystemet NTFS som fortfarande är standard.
Ändå mycket snabbare.
Citera
Idag, 14:38
  #16
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Ändå mycket snabbare.
Vilken Linux har du kört?
Citera
Idag, 14:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vilken Linux har du kört?
Alla, ja alla tusentals distar som finns, även kompilerat egna kernels. Windows vinner i prestanda. Kör dock alltid Linux för diverse servrar.
Citera
Idag, 14:43
  #18
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Alla, ja alla tusentals distar som finns, även kompilerat egna kernels. Windows vinner i prestanda. Kör dock alltid Linux för diverse servrar.
Jo, tjena
Citera
Idag, 14:51
  #19
Medlem
bergsturks avatar
Frågan är irrelevant, eftersom användarna inte efterfrågar "desktopen". Användarna utanför företag kör mobila enheter och/eller webbapplikationer (inte sällan via Chromebooks). Företagsanvändarna är sedan länge totalt inlåsta i Microsoftlösningar där Open Source-världen ligger åtminstone 20 år efter. Det som återstår är väl gamers, en rätt ointressant grupp att jaga där prestanda dessutom sätter enorma käppar i hjulet, och enstaka fanatiker.
Citera
Idag, 15:01
  #20
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Windows är en dinosaurie i sammanhanget. Särskilt när det kommer till filsystemet NTFS som fortfarande är standard.

Lustigt att windows är det operativsystem som föredras av världens alla stora organisationer både på arbetsdatorerna (som din utmanings-fråga gäller) och även på servrar.
Allt detta i nätverk med allt från tusentals servrar till över hundra tusentals servrar.. där alla servrar och alla arbetsdatorer lagrar verksamhetskritisk data..

och det just i Windows och i Windows filsystem: NTFS

Men du vet säkert bättre än hundratusentals IT-anställda över hela världen som alla föredrar, upphandlar och hanterar Windows varje arbetsdag..


(PS! Knappt 2% av världens alla Persondatorer (PCs) kör Linux!
drygt 80% av alla PCs kör Windows och drygt 20% kör mac.. Vad säger det dig!)

PS! Företagarna är oftast inte "inlåsta" i MS-produkter utan företag FÖREDRAR Microsoft-baserade datorer/servrar osv. just pga att alla som infört linux har fått utöka antalet administrativa arbetstimmar med många, många gånger fler än med Microsoft baserat.

De provar ett antal år, ser direkt att "besparingen" på licens-kostnaden försvinner iom att administrationen kostar så himla många gånger mer bl.a i ren arbetstid.. (=ev. besparingar försvinner i kraftigt ökad arbetskostnad) DS!
Linux är tungjobbat, ineffektivt och helt enkelt så ålderdomligt att det inte är i närheten av att vara i nivå med moderna operativsystem!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult Idag kl. 15:30.
Citera
Idag, 15:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Lustigt att windows är det operativsystem som föredras av världens alla stora organisationer både på arbetsdatorerna (som din utmanings-fråga gäller) och även på servrar.
Allt detta i nätverk med allt från tusentals servrar till över hundra tusentals servrar.. där alla servrar och alla arbetsdatorer lagrar verksamhetskritisk data..

och det just i Windows och i Windows filsystem: NTFS

Men du vet säkert bättre än hundratusentals IT-anställda över hela världen som alla föredrar, upphandlar och hanterar Windows varje arbetsdag..


(PS! Knappt 2% av världens alla Persondatorer kör Linux!
drygt 80% av dessa kör Windows och drygt 20% kör mac.. Vad säger det dig!)

Du får nog granska din statistik lite noggrannare. Det finns nämligen ingen exakt siffra över hur många servrar värden över som kör Linux. Vissa källor hävdar att Linux dominerar och andra att Windows gör det. När det gäller desktop skiljer sig market share åt mellan olika källor. Vad som vi däremot vet är att noll av världen 500 kraftigaste superdatorer kör Windows.

Dessutom är det en ganska oviktig diskussion då det uppenbart finns både för och nackdelar med Windows och Linux.
Citera
Idag, 15:22
  #22
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Du får nog granska din statistik lite noggrannare. Det finns nämligen ingen exakt siffra över hur många servrar värden över som kör Linux. Vissa källor hävdar att Linux dominerar och andra att Windows gör det. När det gäller desktop skiljer sig market share åt mellan olika källor. Vad som vi däremot vet är att noll av världen 500 kraftigaste superdatorer kör Windows.

Dessutom är det en ganska oviktig diskussion då det uppenbart finns både för och nackdelar med Windows och Linux.

Du utpekade Windows som en dinosaur bl.a. för sitt filsystem, så förklara nu varför alla större organisationer i världen väljer just Windows (NTFS) istället för linux!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult Idag kl. 15:24.
Citera
Idag, 15:29
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ett fullständigt medhåll.

Mint och Ubuntu behöver knappt nån guide och behöver man så är man kanske lite för oteknisk lagd och då vill inte jag rekommendera Linux.

Jag har provat de flesta av de stora, inkl Debian, openSUSE och Fedora. Och det var faktiskt Fedora som är kvar på min dator. Trots att jag är tvungen att lära om från apt till dnf.
Bekymret med Debian-derivaten är att de är liiiite-lite för gamla. Inte så att jag vill ha bleeding-edge, men Plasma6 är ju trevligt. i kombo med att min laptop med nVidia också funkar i Wayland. Fedora40 alltså.
Men allt det där kanske inte gäller när nästa Debian kommer (plus ledtiden för allt att sippra ner i derivaten).
Citera
Idag, 15:34
  #24
Medlem
bagge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du utpekade Windows som en dinosaur bl.a. för sitt filsystem, så förklara nu varför alla större organisationer i världen väljer just Windows (NTFS) istället för linux!

Det har ju med många saker att göra som inte behöver betyda att Windows är särskilt bra i sig.

Tex bristande kompetens hos användare och IT-personal på företaget.

För stora organisationer så handlar om vad en befintlig IT-leverantör kan erbjuda. Det handlar om support, om garantier, om juridik/avtal och liknande, och inte minst kompabilitet med befintlig IT-miljö.

Om du är ett företag och tex vill leasa 10 000 klienter över en period på 3 år, med full mjukvaru/hårdvaru-support, uppdateringar, samt att allt ska passa in i din befintliga IT-miljö med allt som där ingår så är det nog inte helt trivialt att bara byta till Linux, tror du inte? Plötsligt handlar det inte bara om att byta klienter, utan även IT-infrastrukturen. Microsoft är ett företag som gillar att låsa fast sina kunder i olika lösningar som kräver Windows, varför de förbli trogna på klientsidan.

Det betyder inte att Windows eller NTFS är bättre på något sätt.
__________________
Senast redigerad av bagge1 Idag kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in