Resultat: Är du beredd att testa Linux innan 2025?
Ja, och det är min första gång!
12,86%
31 röster
Nej, har aldrig testat tidigare, men är nöjd med Windows.
22,82%
55 röster
Ja, och jag har testat det förrut, men vill ge det en ny chans.
21,16%
51 röster
Nej, testat det förrut och orkar inte ge det en ny chans.
43,15%
104 röster
2024-11-19, 19:53
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Aldrig eftersom jag inte skulle kunna spela datorspel.

Det går utmärkt att spela de flesta Windowsspelen på Linux numera. Det är i regel enbart vissa onlinespel som använder specialprogram för antifusk som inte fungerar.
Citera
2024-11-21, 16:32
Medlem
AldrigGeUpps avatar
Provat installera Ubuntu på en äldre HP Elitebook, men vid 1a uppstarten så blir det alltid error "3F0" Boot device not found.
Provat under installationen att formatera/ta bort partitionen/lägga upp manuellt etc samt rensa bort allt i bios kring secure boot m.m. Men det vill sig inte.

Någon som känner igen sig?
Citera
2024-11-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigGeUpp
Provat installera Ubuntu på en äldre HP Elitebook, men vid 1a uppstarten så blir det alltid error "3F0" Boot device not found.
Provat under installationen att formatera/ta bort partitionen/lägga upp manuellt etc samt rensa bort allt i bios kring secure boot m.m. Men det vill sig inte.

Någon som känner igen sig?

Från HP support!

Turn off the computer and wait five seconds.

Press the power button to start the computer and repeatedly press the f10 key to enter the BIOS setup menu.

On the BIOS Setup screen, press f9 to select and load the BIOS Setup Default settings.

Press f10 to Save and Exit.

Use the arrow keys to select Yes, and then press Enter when asked Exit Saving Changes?

Follow the prompts to restart your computer.
Citera
2024-11-21, 20:00
Medlem
AldrigGeUpps avatar
Tack för tips, men återställning av bios-inställningarna är också tyvärr testat.
Skulle ge mig den på att en installation av Windows går utan problem.

Jag undrar dock om det kan vara idé att testa någon annan Linux distribution.
Fråga: Vilken rekommenderas av typ ’next-next-finish’ då jag innehar unix kunskaper av ett synnerligt begränsat slag.
Citera
2024-11-27, 21:31
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Tack för tips, men återställning av bios-inställningarna är också tyvärr testat.

Testa även att uppdatera firmware i BIOS innan du går vidare. Gammalt firmware kan ställa till problem för vissa Linux-distar.
Citera
2024-11-28, 06:23
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Jag har en teori att rätt många kör Linux för att försöka vara lite för mer än andra och visa/känna sig speciella och duktiga? Och för att få raljera över hur dåligt Windows och Microsoft är i deras tycke.

Vet flera som betett sig så. Första veckorna låter det "Åh Linux är så himla bra, skönt att slippa Windows bla bla bla"
Sen blir det tyst och sen får man höra att de i tysthet i smyg gått tillbaka till Windows för det var massa program och spel som inte funkade i Linux Eller att tjejen inte klarade av Linux

Linux kan nog vara bra men varför krångla med det när Windows funkar okej och de flesta spel och program kan användas? Visst Windows har brister men nog fan funkar det bra för mig.

Har aldrig testat Linux själv eftersom jag inte haft behov av att känna mig "data-märkvärdig"

En kompis satt och installerade Linux för ca 15 år sen och ljudet ville inte funka. Då satt han och skrev kommandon i ett prompt-fönster!? år 2009-2010!! för att förgäves fixa det.
Då tänkte jag: Krångla med sånt skit för att få vara märkvärdig...

Själv har jag varit förmer än andra och kännt mig duktig i typ minst 15 år. Jag har en gammal stationär dator där jag kör Linux Mint nu och det fungerar perfekt. För vanlig surfning hemma och vanlig använding av dator så fungerar Linux perfekt. Inga problem överhuvudtaget. Folk omkring mig har klagat/klagar på en massa reklam och skit, laggande hårddiskar, automatskit, windows update som ockuperar datorn, virusattacker,. operativsystemet laggar ihop mm men jag känner inte igen någonting av det eftersom jag kört Linux i alla år.
Citera
2024-11-28, 09:21
Medlem
AldrigGeUpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Testa även att uppdatera firmware i BIOS innan du går vidare. Gammalt firmware kan ställa till problem för vissa Linux-distar.

Tack! Inser att det är helt uppenbart att det borde varit gjort, men tanken slog mig aldrig. Återkommer med resultat när klart.
Citera
2024-11-28, 11:14
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Det där attitydsproblem. Att man ens vill ha McAffes i sin dator visa brist på kunskap. Många väljer LibreOffice om det behöver skriva ett brev. MS Office kan vara bra om man skall skriva macro i excel och liknade. Linux skulle kunna användas av många, särskilt ett bra sätt återvinna datorer. Många fungerade apple produkter som åker till återvinningen i onödan, pga apple dåliga attityd att inte stödja dem.

En gamla Apple dator som imac som kör ubuntu kan bli en utmärkt garage dator eller youtube dator åt ungarna.

Ett tips på den som är nyfiken på linux, ta en gamla "dator" installera linux på den. Pröva med ubuntu , som har ett stort stöd på internet.

Jag kör själv LibreOffice och McAffe hatar jag av hela mitt linuxhjärta. Om jag har en dator med Windows så är Mcaffe det första som åker om det finns på, ibland får man inte ens bort skitet. Linux topp att använda på en vanlig surfdator, faktiskt överlägset där. På Ubuntu föredrar jag ändå XFCE, nu kör jag Linux Mint. Topp!
Citera
2024-12-15, 21:41
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Tack! Inser att det är helt uppenbart att det borde varit gjort, men tanken slog mig aldrig. Återkommer med resultat när klart.

Uppdateringen kan finnas på skivan som skickades med moderkortet. Annars finns den på nätet.
Citera
2024-12-16, 11:02
Medlem
Hrass avatar
Nej, Linux är absolut inte moget för desktop nu i 2024. Ska vi skjuta på deadline med 30 år igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in