Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-10-23, 22:06
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Krig innebär arbetstillfällen för industrier som producerar vapen och annan försvarsutrustning, som används i krig och då det finns efterfrågan, kan denna utrustning enkelt säljas till de intresserade parterna. Infrastruktur och bygg går också upp, då förstörd infrastruktur behöver återupprättas och även ny sådan skapas, när militär och materiell skall förflyttas och förvaras.

Allt som huvudsakligen behövs under ett krig, går det definitivt att tjäna pengar på. Det gäller även mindre viktiga saker ur militär synvinkel, som kan komma att behövas. Att tjäna pengar på krig är således ingen myt utan fakta.
Citera
2024-10-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Enda sättet jag ser att man tjänar på krig är om man kan få ett land att sälja en produkt för billigare peng.

T:ex köper jag en produkt för 10 kr genom att skapa goda band och handelspartner med grannlandet, så tjänar jag mer på att ta över landet och sedan tvinga dom sälja produkten för 1 kr.
Blir ännu bättre om grannlandet tar lån från mig för att bygga upp företaget som säljer produkten för 1kr.

Alltså är det makten som gör att man tjänar pengar på krig på bekostnad av tilliten, glädjen, ekonomin, handelspartners och så.

Krig ger ju annars terrorgrupper, ptsd, förstör infrastrukturer, förstör familjer, skapar sjukdomar, skapar ett förlorat och hopplöst folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ett fåtal tjänar,
nästan alla andra förlorar.
Pengar och krig är tätt hopkopplade.
Förr kunde en grupp människor starta krig mot en annan grupp - och målet var att bli starkare - ta allt som de andra hade, bli rikare.
Det är inte så olikt hur det fortfarande går till.
Till ex. Saddam Hussein såg det lilla Kuweit som var lika rikt som Irak, En enkel match - bara gå in och ta över, och bli dubbelt så rik. Det gick inte så bra - för det fanns kryssningsmissiler på fartyg, och Saddam fick retirera. Annars hade han blivit ändå rikare och mäktigare.
Men det gäller att lyckas, annars går det åt precis motsatt håll.
Danmark hade länge planerat ta Sverige - och 1520 kom den Danska hären till Rude Kulle (där jag bodde ett tag). De var väl förberedda på hur de skulle ta Sverige. Det blev ett slag och den svenske kungen träffades, och dog. Och danska hären började färden mot Stockholm. De tog hela Sverige, och blev ett jätterike. Rika.
USA spelar ett fult spel med militär och handel. De tjänar pengar på att hota med sin militär.
Otroliga förmögenheter har England tagit - när de varit i så gott som alla länder och krigat. De ville kalla det för välgörenhet (common welth), fast det var erövringskrig. Ungefär som Putin också kallar det han gör för något annat -
Men om han lyckats ta Kiev, så hade Ukraina kunnat vara en del av Ryssland nu. Ukraina som brukar kallas för "Europas kornbod".

Så det är ju uppenbart det går tjäna pengar på krig. Dock ett högt spel - om man lyckas.
Annars håller jag med dig - krig är förstörelse och död. All krigsmateriel förstörs. Blir till skrot. Husen är ruiner - hela städer blir till grushögar.
Senast redigerad av Urbizzo 2024-10-23 kl. 22:45.
Citera
2024-10-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Danmark hade länge planerat ta Sverige - och 1520 kom den Danska hären till Rude Kulle (där jag bodde ett tag). De var väl förberedda på hur de skulle ta Sverige. Det blev ett slag och den svenske kungen träffades, och dog. Och danska hären började färden mot Stockholm. De tog hela Sverige, och blev ett jätterike. Rika.
Ungefär så.
Det hade varit kamp mellan två sidor med SVENSKA ätter om kungakronan mer eller mindre ändå från början fram till då, så danske kungen fick en del support av SVENSKAR som var sura för att deras sida inte hade kungakronan. (Erikska ätten? om jag minns rätt, och den sidans supportrar.)
Såklart med en hel del hot, men formellt blev danske kungen VALD till kung över en dansk-svensk ALLIANS. Fast det hindrade honom inte från att suga ut Sverige fast det var iofs vanligt på den tiden att kungar gjorde så med hemlandets folk också.
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Så det är ju uppenbart det går tjäna pengar på krig. Dock ett högt spel - om man lyckas.
Ja, men INTE totalt räknat för alla.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in