Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 14:51
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Kan någon förklara premisserna för mig som är helt oinsatt...
För hundar år sedan, tror jag, gick man till skolan och träffade en klassföreståndare med sin unge och blev inskriven. Så är det inte idag att lärarna är inblandade överhuvudtaget. Därav att lärarna har haft ett ansvar men inte i modern tid.
Idag har kommunen ansvar för att planera skolverksamheten även då barn i en asylprocess. Och tills barnet lämnar svensk mark för att leva permanent i ett annat land gäller skollagen. Dessa barn är dock inte tvingade och har skolplikt men kan studera upp genom gymnasieskolan.
Det är ju inte så att barnen är hemliga och anonyma, utan de lever gott med eget namn och bostadsadress. Dessa uppgifter har kommunen.
Att göra asylprocessen tillgänglig för kommunen är vad Angiverilagen handlar inte om skollagen som alla partier är djupt överens om.
Men vad ska kommunen med den informationen då vi har Rättsstatens principer och en anmälan till en polismyndighet är av inget värde !
Att bereda skolgång gäller till en faktisk avvisning från landet.
__________________
Senast redigerad av MyOpinion2 Idag kl. 14:55.
Citera
Idag, 14:56
  #518
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonTheWolf
Tänker de inte på de papperslösa barnens bästa?
Det är väl precis det de gör.
Det är väl bättre att barnen är i skolan än att de driver runt på stan där de kan bli föremål för allsköns uppvaktande kriminalitet?
Citera
Idag, 15:03
  #519
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
För hundar år sedan, tror jag, gick man till skolan och träffade en klassföreståndare med sin unge och blev inskriven. Så är det inte idag att lärarna är inblandade överhuvudtaget. Därav att lärarna har haft ett ansvar men inte i modern tid.
Idag har kommunen ansvar för att planera skolverksamheten även då barn i en asylprocess. Och tills barnet lämnar svensk mark för att leva permanent i ett annat land gäller skollagen. Dessa barn är dock inte tvingade och har skolplikt men kan studera upp genom gymnasieskolan.
Det är ju inte så att barnen är hemliga och anonyma, utan de leker gott med eget namn och bostadsadress. Dessa uppgifter har kommunen.
Att göra asylprocessen tillgänglig för kommunen är vad Angiverilagen handlar inte om skollagen som alla partier är djupt överens om.
Men vad ska kommunen med den informationen då vi har Rättsstatens principer och en anmälan till en polismyndighet är av inget värde !
Att bereda skolgång gäller till en faktisk avvisning från landet.
En genuin undran, vet du hur frågan uppkom? Är det en mediaprodukt (att journalister har ställt lärarna inför ett hypotetiskt scenario som senare kommit att vantolkas till en reell möjlighet) eller finns en uppriktig förväntan hos lagstiftaren att lärarna meningsfullt ska bidra?
Citera
Idag, 15:10
  #520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Du frågade efter exempel. Du får lita på mig eller göra lite jobb själv. Du är ju för lat att själv ta reda på saker du egentligen väl vet om. Klart som fan papperslösa begår brått. Du gillar bara inte sanningen.

2) Relevans? Att anmäla barn och neka skolgång är olika ting.

3) Precis, så därför ska man anmäla barn som är papperslösa. Lärare vet bättre än migrationsverket!
Angående 3) förstår jag inte ens vad du försöker säga. Papperslösa är ju papperslösa för att de fått avslag från Migrationsverket, om de överhuvudtaget varit i kontakt med dem.
Citera
Idag, 15:22
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Angående 3) förstår jag inte ens vad du försöker säga. Papperslösa är ju papperslösa för att de fått avslag från Migrationsverket, om de överhuvudtaget varit i kontakt med dem.
Att man identifierar och hittar papperslösa barn innebär att det blir enklare för myndigheter att välja att hjälpa eller deportera. På så vis far de inte illa i Sverige genom att leva i skuggsamhällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in