Citat:
Ursprungligen postat av
Lupercalia
Ja jag testade med polära koordinater, men det blev krångligare. Tror det är enklast att bara säga att den är större än ∫₀^∞ ∫₀^∞ 1/2 dx dy och sedan visa att om den divergerar, divergerar också vår dubbelintegral eller nåt.
Man kan dela upp den i ∫₀^∞ ∫₀^∞ (x²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy + ∫₀^∞ ∫₀^∞ (x² + y²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy
Låt oss kalla ∫₀^∞ ∫₀^∞ (x²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy för I
I = ∫₀^∞ (x²) / ((1 + x²)(∫₀^∞ 1/(1 + y²)) dx )dy. Men då den inre derivatan divergerar divergerar hela skiten. Likadant gäller för den andra.
Sjukt svårt att se vad jag skrivit dock.
Bra där. Och det du kallar för
I är ju halva integralen som du började med. I DEN dubbelintegralen har du ju ett uttryck på formen
J = ∫ ₀᪲ ∫ ₀᪲ (x²+y²)f(x²,y²)dxdy
= ∫ ₀᪲ ∫ ₀᪲ x²f(x²,y²)dxdy + ∫ ₀᪲ ∫ ₀᪲ y²f(x²,y²)dxdy
där
f(x²,y²) = 1/((1+x²)(1+y²))
är symmetrisk i
x² och
y², dvs
f(x²,y²)=f(y²,x²). Efter ett enkelt byte av integrationsparametrar ser man att de två termerna är samma, dvs det du kallar för
I. Dvs
J = 2 I
Ett tips: multipelintegraler blir mer lättlästa om man håller ihop integrationstecknet och differentialen, och så skriver man faktiskt också ofta, men dock av någon anledning mer sällan upp t o m grundkurserna. Skriv alltså
I så här:
I = ∫ ₀᪲ dx ∫ ₀᪲ dy x²/(1 + x²)(1 + y²))
Detta kan dock förenklas till
I = (∫ ₀᪲ dx x²/(1 + x²)) * (∫ ₀᪲ dy/(1 + y²)) = K L
där
K är
x-integralen och
L är
y-integralen. Båda dessa kan man sedan undersöka konvergensen för. Om någon av dem divergerar så divergerar hela dubbelintegralen.
----
Som du märker har jag även meckat lite med unicode. Har en app för det i mobilen (UnicodePad i Android).
₀᪲ är SUBSCRIPT ZERO tillsammans med COMBINING INFINITY.