Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-23, 20:45
Medlem
∫₀^∞ ∫₀^∞ (x² + y²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy

det är alltså dubbelintegralen för (x² + y²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) i första kvadranten. Har försökt ett tag nu men känner mig helt lost. Några tips?
Citera
2024-10-23, 21:00
Medlem
Chat GPT gör ett ganska bra jobb med att förklara det genom att dela upp o förenkla integralen. Man borde också kunna göra ett jämförelsetest
Citera
2024-10-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lupercalia

det är alltså dubbelintegralen för (x² + y²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) i första kvadranten. Har försökt ett tag nu men känner mig helt lost. Några tips?

Har du testat med polära kordinater?
Citera
2024-10-24, 02:46
Medlem
ChatGPT har fel;
Kod:
Integrate[x^2/(1 + x^2), {x, 0, \[Infinity]}]
är ej π/2… Den är divergent, vilket inses genom att skriva täljaren som 1+x^2–1, eller att integranden ->1 då x->oo.
Citera
2024-10-24, 15:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextant
Chat GPT gör ett ganska bra jobb med att förklara det genom att dela upp o förenkla integralen. Man borde också kunna göra ett jämförelsetest
AI brukar kunna ge lite olika svar, så det är inte alls säkert att alla får samma svar...
Citera
2024-10-24, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Har du testat med polära kordinater?

Ja jag testade med polära koordinater, men det blev krångligare. Tror det är enklast att bara säga att den är större än ∫₀^∞ ∫₀^∞ 1/2 dx dy och sedan visa att om den divergerar, divergerar också vår dubbelintegral eller nåt.

Man kan dela upp den i ∫₀^∞ ∫₀^∞ (x²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy + ∫₀^∞ ∫₀^∞ (x² + y²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy

Låt oss kalla ∫₀^∞ ∫₀^∞ (x²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy för I

I = ∫₀^∞ (x²) / ((1 + x²)(∫₀^∞ 1/(1 + y²)) dx )dy. Men då den inre derivatan divergerar divergerar hela skiten. Likadant gäller för den andra.

Sjukt svårt att se vad jag skrivit dock.
Citera
2024-10-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextant

när jag fråga chat så fick den spasm. Ibland är den bra men många gånger inte.
Citera
2024-10-25, 09:37
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja jag testade med polära koordinater, men det blev krångligare. Tror det är enklast att bara säga att den är större än ∫₀^∞ ∫₀^∞ 1/2 dx dy och sedan visa att om den divergerar, divergerar också vår dubbelintegral eller nåt.

Man kan dela upp den i ∫₀^∞ ∫₀^∞ (x²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy + ∫₀^∞ ∫₀^∞ (x² + y²) / ((1 + x²) * (1 + y²)) dx dy

I = ∫₀^∞ (x²) / ((1 + x²)(∫₀^∞ 1/(1 + y²)) dx )dy. Men då den inre derivatan divergerar divergerar hela skiten. Likadant gäller för den andra.

Bra där. Och det du kallar för I är ju halva integralen som du började med. I DEN dubbelintegralen har du ju ett uttryck på formen
J = ∫ ₀᪲ ∫ ₀᪲ (x²+y²)f(x²,y²)dxdy
= ∫ ₀᪲ ∫ ₀᪲ x²f(x²,y²)dxdy + ∫ ₀᪲ ∫ ₀᪲ y²f(x²,y²)dxdy

där
f(x²,y²) = 1/((1+x²)(1+y²))
är symmetrisk i och , dvs f(x²,y²)=f(y²,x²). Efter ett enkelt byte av integrationsparametrar ser man att de två termerna är samma, dvs det du kallar för I. Dvs
J = 2 I

Ett tips: multipelintegraler blir mer lättlästa om man håller ihop integrationstecknet och differentialen, och så skriver man faktiskt också ofta, men dock av någon anledning mer sällan upp t o m grundkurserna. Skriv alltså I så här:
I = ∫ ₀᪲ dx ∫ ₀᪲ dy x²/(1 + x²)(1 + y²))
Detta kan dock förenklas till
I = (∫ ₀᪲ dx x²/(1 + x²)) * (∫ ₀᪲ dy/(1 + y²)) = K L
där K är x-integralen och L är y-integralen. Båda dessa kan man sedan undersöka konvergensen för. Om någon av dem divergerar så divergerar hela dubbelintegralen.

----
Som du märker har jag även meckat lite med unicode. Har en app för det i mobilen (UnicodePad i Android).
₀᪲ är SUBSCRIPT ZERO tillsammans med COMBINING INFINITY.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-10-25 kl. 10:18.
Citera
2024-10-25, 09:54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
när jag fråga chat så fick den spasm. Ibland är den bra men många gånger inte.
Ffa så förstår AI absolut ingenting av detta, och då kan det ju bli hur fel som helst. Det den faktiskt gör är ju att använda de massiva mängder data den fått i sin maskininlärning för att ta fram ett troligast svar. Den matematiska modellen för detta är en sorts linjär regression. AI förstår inte mer än vad Excel gör vid linjär regression.
Citera
2024-10-25, 23:35
Medlem
Citat:

Min tanke med polära kordinater var att nämnaren får som mest en r^4 term och nämnaren har en r^2-term, sen blir det en faktor r till pga båglängden. Låter som att det blir divergent med andra ord...
Citera
2024-10-26, 11:21
Medlem
Citat:

Jag tror detta, nedklottrat i all hast, kan ge uppslag;
https://mathb.in/80025
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in