Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 13:57
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Man kan även tillägga att svensken även har dolda tillgångar som rör anspråk på staten. I och med att vi är så hårt beskattade så kan vi faktiskt räkna in fri sjukvård osv när vi blir äldre. Även yngre personer med barn i skolan/universitetet har latenta anspråk på det allmänna. Skatt är ju delvis ett slags tvångssparande som inte räknas in i den här sammanställningen.

I andra länder får du betala mycket för universitetet och vård.

Ja - detta ska man nog inte underskatta.

Dollarmiljonär i Sverige jämfört med t ex USA när man är 65 och förväntar sig leva 15-20 år till är nog stor skillnad bara på sjukvården.
Citera
Idag, 14:03
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
11 miljoner i pension? Hur får du fram den siffran?
Inte helt orimligt.
Själv är jag 58 och har drygt 6 mille, då är jag inte speciellt högavlönade. Ligger väl lite över median för min yrkesgrupp. Men har jobbat många år med en hyfsad inkomst.
Är nog många med mig som har de siffrorna, det är alltid intressant att jämföra men svårt då många länder har stora skillnader hur systemen är uppbyggda.
Citera
Idag, 14:18
  #243
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ok - men vad menar du?

Menar du att det ÄR rimligt att var 20:e person i Sverige är dollarmiljonär men inte mer?

Var 20:e - rimligt
Var 19:e - inte rimligt
Var 21:e - rimligt

Inget av det är rimligt. Jag har inga förslag på vad som är rimligt. Det finns dock betydligt färre dollarmiljonärer i Sverige än en per 20e svensk, är min uppfattning.

Jag köper inte heller att pension kan räknas in på det sätt som gjorts i tråden. Samtidigt kan jag inte förbjuda den sortens räkning, men som jag ser det så kan man inte räkna med pension på det viset.

Med det sagt så kommer man ju upp i helt andra summor svenskar som är dollarmiljonärer om man faktiskt räknar pension.

Förmodligen ska man även addera bostad men iom att man måste köpa en ny så räknar jag heller inte med bostad om man bara har en styck bostad.

Men med det sagt så kommer man ju upp i helt andra summor svenskar som är dollarmiljonärer om man faktiskt räknar bostad samt pension så som föreslagits i tråden. Då kan man nog inte utesluta att var 20e svensk är dollarmiljonär.

Inte så jag räknar dock, som sagt.
Citera
Idag, 14:48
  #244
Medlem
Prokloss avatar
Dagens industri artiklar kan man uppenbarligen inte ta seriöst
Året innan skrev de att det minskade
https://www.di.se/nyheter/trendbrott...narer-minskar/


Här ytterligare artikel som bekräftar en minskning:

https://www.svd.se/a/JbEePP/sverige-...llarmiljonarer

Hur fan förde då till att helt plötsligt ökar det med 100000 st
__________________
Senast redigerad av Proklos Idag kl. 14:51.
Citera
Idag, 15:21
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Inte helt orimligt.
Själv är jag 58 och har drygt 6 mille, då är jag inte speciellt högavlönade. Ligger väl lite över median för min yrkesgrupp. Men har jobbat många år med en hyfsad inkomst.
Är nog många med mig som har de siffrorna, det är alltid intressant att jämföra men svårt då många länder har stora skillnader hur systemen är uppbyggda.

Man ska nog bara räkna med PPM och Tjänste , visst många har några miljoner där också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in