Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 09:09
  #169
Medlem
https://www.kalkyleramera.se/ekonomi

En länk där man kan räkna ut ungefär hur läget ser ut för trådskaparen. Har han 20 % ränta och vill bla av med lånen på 5 år så kostar det honom 27000 kr i månaden ungefär. Då har han betalat nästan 600000 kr bara i ränta. Ta lån är skit. Ränta är ännu mer skit. Ta inte sms lån!
Citera
Idag, 09:26
  #170
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomman15
Lyxkonsumtion men till största delen sms lån.
Växte skulden under de år ni var tillsammans? Tog du lån för att skämma bort henne eller hur fungerar detta?

Grejen med spelmissbruk och annat är att det inte finns någon poäng att ta itag med skulden när beroendet kan sätta personen i ännu mer skuld. Man måste ordna med terapi för missbruket. På samma sätt undrar jag vad som fick dig att skuldsätta dig så jävligt? Och finns det risk att du återfaller?

Om du ska bli kvitt detta måste du verkligen tänka på dig själv, varför gjorde du detta? Det får inte hända igen.

Man tar ALDRIG lån om man inte måste. Det är grundläggande folkvett.
Citera
Idag, 09:45
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

När vi kommer till miljöpåverkan så vet jag inte vad som är bäst eller värst?
Mycket pengar som slösas ger en negativ påverkan, men det kapitalet kan i sin tur användas till att minska vår påverkan på miljön

Du behöver förstå att det är just onödig "nöjes" konsumtion som är problemet. Och det involverar det mesta av vad folk konsumerar.

Inget kapital går att använda för att minska påverkan på miljön. Varje ny teknologi förvärrar problemen.

Globalt sett så ökar konsumtionen, energi förbrukning, olje förbrukning, bil försäljningen, så mänskligheten verkar oförmögen att bromsa sin konsumtion. Vanligt folk i Indien och Kina och Afrika vill konsumera som Thailands resande feta svenskar.

Redan nu har vi på 100 år utrotat 70% av alla djurarter, bara 4% av alla djur på jorden lever i det vilda, vi släpper ut evighets kemikalier i naturen som naturen inte kan bryta ner och som sprider sig i dricksvattnet över hela jorden och som hamnar i våra kroppar och i maten vi äter. På kort sikt överlever vi, på medel sikt så kommer cancer öka och livslängden minska och lidandet öka, och på lång sikt är vi fuckade.
Citera
Idag, 09:53
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
https://www.kalkyleramera.se/ekonomi

En länk där man kan räkna ut ungefär hur läget ser ut för trådskaparen. Har han 20 % ränta

Personligen förstår jag inte hur 20% ränta kan vara lagligt. Än mindre räntor över 20%. Vi har ju lagar som förbjuder ocker. Men var går gränsen för ocker?

Räntan bör ju vara i förhållande till inflationen. 20% kanske är acceptabelt om inflationen är 14%. Men knappast när inflationen är 2%.

Det känns som att de myndigheter som sysslat med konsumentskydd har missat något här. Samhället tjänar inget på att omdömeslösa (kanske korkade pga ungdom eller ignorans) hamnar i djup skuld, och kanske utvecklar psykisk ohälsa och blir en börda för samhället, sina släktingar, och oss alla.
Citera
Idag, 12:28
  #173
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Ja, hon kommer iofs inte att bli skuldsatt men hans skulder räknas ju av från tillgångarna. Så om de t ex har 1 miljon i tillgångar och han är skyldig 900 tusen så får de bara 50 tusen var vid bodelningen. Så det påverkar henne negativt ekonomiskt hur man än ser på det tills dess att skulden är obetald.
Hur tänker du nu? Låt oss säga att de äger ett hus som säljs vid bodelningen, de får en miljon för huset och då kommer 500 000 tillfalla maken och 500 000 tillfalla makan.

Makan förlorar inget på det. Eller tänker jag fel nu? I så fall får du gärna förklara för mig.
Citera
Idag, 12:55
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur tänker du nu? Låt oss säga att de äger ett hus som säljs vid bodelningen, de får en miljon för huset och då kommer 500 000 tillfalla maken och 500 000 tillfalla makan.

Makan förlorar inget på det. Eller tänker jag fel nu? I så fall får du gärna förklara för mig.


Enligt Lawline:
"Skulder vid skilsmässa

Varje make ansvarar enligt huvudregeln för sina egna skulder, enligt 1 kap. 3 § ÄktB. Man kan alltså inte bli skyldig att överta sin makes skulder. Skulder påverkar dock bodelningen på så vis att de avräknas mot giftorättsgodset, vilket alltså innebär att den totala summan som delas lika mellan makarna minskar (11 kap. 2 § 1 st. ÄktB)."

https://lawline.se/answers/kan-man-b...vid-skilsmassa
Citera
Idag, 13:04
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur tänker du nu? Låt oss säga att de äger ett hus som säljs vid bodelningen, de får en miljon för huset och då kommer 500 000 tillfalla maken och 500 000 tillfalla makan.

Makan förlorar inget på det. Eller tänker jag fel nu? I så fall får du gärna förklara för mig.

Jag är ingen expert, men allt giftorättsgods ingår väl i bodelningen om inte särskilt avtal finns (typ äktenskapsförord). Allt de/ts köpt under denna ”lyxkonsumtion” äger de alltså tillsammans, där kan ju problem uppstå i avräkningen.
Citera
Idag, 14:25
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur tänker du nu? Låt oss säga att de äger ett hus som säljs vid bodelningen, de får en miljon för huset och då kommer 500 000 tillfalla maken och 500 000 tillfalla makan.

Makan förlorar inget på det. Eller tänker jag fel nu? I så fall får du gärna förklara för mig.

Menade tills skulden är avbetald, inte obetald, skrev del. Så deras totala tillgångar är vad som finns kvar efter att bådas skulder har dragits av. Så på så sätt påverkar hans skulder henne också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in