Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-28, 07:58
Medlem
Jag hade en liknande sensor från eGain som hyresvärden installerade för att justera värmesystemet. Sensorn hade en QR-kod som du kunde skanna för att själv också följa upp din inomhustemperatur med mobilen. Man kunde se historik över både temperatur och luftfuktighet, och man kunde tydligt se från graferna vilka tider jag var hemma, vilken tid jag dushat osv. Problemet var att även efter att jag flyttat ut så kunde jag i ett par års tid fortsätta följa temperaturen/luftfuktgheten i lägenheten som jag inte längre bodde i. Jag tror dock att de flesta har förbättrat säkerheten sedan dess och numera så får man inte tillgång till sin egen data lika lätt.
Citera
2024-10-28, 14:14
Medlem
xxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Värmesystemet faller under föreningens underhållsansvar, så ja, du får låta termostaten sitta kvar. Passar det inte får du flytta.

Linda en rulle folie till runt huvudet så känns det kanske bättre. Av allt man kan mäta måste temperatur vara det minst pålitliga för att detektera närvaro.

Nja. Riktigt så enkelt är det inte. Det går ju uppenbarligen bra att sköta värmesystemet utan att logga data.

Till exempel är detta är en personuppgift enligt GDPR. Detta gör att de åtminsstone måste berätta att de samlar in data och vad de ska använda det för. Sen eftersom att det har gått utmärkt att styra värmesystemet innan så måste de nog även ha min tillåtelse och jag har rätt att avstå.
Citera
2024-10-28, 14:18
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxi
Nja. Riktigt så enkelt är det inte. Det går ju uppenbarligen bra att sköta värmesystemet utan att logga data.

Till exempel är detta är en personuppgift enligt GDPR. Detta gör att de åtminsstone måste berätta att de samlar in data och vad de ska använda det för. Sen eftersom att det har gått utmärkt att styra värmesystemet innan så måste de nog även ha min tillåtelse och jag har rätt att avstå.

Nej, det är precis så enkelt. Den tekniska lösningen man har valt loggar mätvärden, och det ligger helt inom ramarna för styrelsens arbete att välja en sådan lösning. Och det ändras inte av att det finns andra tekniska lösningar.

Hur gör du tolkningen att ett temperaturmätvärde skulle vara en personuppgift?
Citera
2024-10-28, 14:37
Medlem
xxis avatar
Citat:
Nej, det är precis så enkelt. Den tekniska lösningen man har valt loggar mätvärden, och det ligger helt inom ramarna för styrelsens arbete att välja en sådan lösning. Och det ändras inte av att det finns andra tekniska lösningar.

Hur gör du tolkningen att ett temperaturmätvärde skulle vara en personuppgift?

Jag vet inte vad du försöker säga med det första. Klart de kan välja vilken lösning de vill, men bostsadsrätssföreningar står inte över lagen i övrigt, även om de ansvarar för värmesystemet.

Från Integritetsskyddsmyndigheten:
Citat:
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet. Det kan röra sig om namn, adress och personnummer.
https://www.imy.se/privatperson/data...rsonuppgifter/

Temperatur är information. Den kan knytas till mig som person då jag antar att de vet vilken lägenhet det kommer ifrån.
Citera
2024-10-28, 14:44
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag vet inte vad du försöker säga med det första. Klart de kan välja vilken lösning de vill, men bostsadsrätssföreningar står inte över lagen i övrigt, även om de ansvarar för värmesystemet.

Från Integritetsskyddsmyndigheten:

https://www.imy.se/privatperson/data...rsonuppgifter/

Temperatur är information. Den kan knytas till mig som person då jag antar att de vet vilken lägenhet det kommer ifrån.

Det är inte olagligt att samla in personuppgifter och det är inte olagligt att ha ett fastighetstekniskt system som samlar in personuppgifter.

Föreningen (därmed styrelsen) är personuppgiftsansvarig, hör av dig dit och fråga hur de hanterar dina personuppgifter avseende temperaturavläsning.
Citera
2024-10-28, 14:50
Medlem
blompissares avatar
Hm. Antar du har någon ytterdörr in till själva huset och att du använder kanske en rfid-tagg eller liknande för att komma in. DÄR om något ser dom hur du rör dig. Om du har för mycket fritid så är det nog i den ändan du kan lägga ditt krut på.
Citera
2024-10-28, 14:53
Medlem
xxis avatar
Citat:
Det är inte olagligt att samla in personuppgifter och det är inte olagligt att ha ett fastighetstekniskt system som samlar in personuppgifter.

Föreningen (därmed styrelsen) är personuppgiftsansvarig, hör av dig dit och fråga hur de hanterar dina personuppgifter avseende temperaturavläsning.

GDPR begränsar kraftigt vad och hur man får samla in personuppgifter vilket mycket väl kan göra det olagligt. Då det inte finns några hinder för förenigen att nå ut ill sina medlemmar måste de åtminstone informera om det. Då det inte är nödvändigt att logga data för att bedriva verksamheten är det troligt att man även behöver tillåtelse.
Citera
2024-10-28, 15:14
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
GDPR begränsar kraftigt vad och hur man får samla in personuppgifter vilket mycket väl kan göra det olagligt. Då det inte finns några hinder för förenigen att nå ut ill sina medlemmar måste de åtminstone informera om det. Då det inte är nödvändigt att logga data för att bedriva verksamheten är det troligt att man även behöver tillåtelse.

Det är en jävla skillnad på uppgift och uppgift, men för all del, upprätta en polisanmälan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in