Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 16:39
  #13
Medlem
Udda mått?

Låter som att någon lurar dig.
Citera
Igår, 19:07
  #14
Medlem
ABBORREs avatar
Servicen uppskattas nu kosta 2 000 kr.

Men jösses
Jag saknar ord 😐
Citera
Igår, 19:23
  #15
Medlem
Som sagt är det nåt som inte stämmer här. Om det inte är en tandem är kedjor bland det enklaste att hitta rätt med och alla cykelverkstäder har rätt grejer i lager. Visst finns det dyra kedjor som kostar över 500kr, men det är absolut inget som är svårt att hitta.
Citera
Igår, 19:47
  #16
Medlem
Nu vet vi inte var TS lämnade in sin cykel.

Exempelvis Cykelgiganten skriver på sin hemsida:
Du kan hämta den så fort du fått ett SMS av oss där vi meddelar att cykeln är klar att hämtas. Vi kan ta ut en avgift för cyklar som inte hämtas ut inom 2 veckor eller inom rimlig tid efter service
Källa: https://www.cykelgiganten.se/villkor-service/

Känns som att det är ganska rimliga villkor.

Jarla cykel har däremot ganska hårda regler.
INLÄMNING OCH UTHÄMTNING
Inlämning av din cykel sker tidigast kl. 16.00 dagen innan din bokade tid och senast kl. 12.00 samma dag som din bokade tid. När cykeln är klar får du ett sms med ett ordernummer, som du uppger när du hämtar den.
Våra verkstäder har platsbrist och cykeln måste därför hämtas senast 24h efter att den har blivit klar, därefter utgår en förvaringsavgift ā 250kr/dygn.

LÄMNA DEN REN TACK!
För att vi ska kunna ge dig och din cykel bästa möjliga service är det viktigt att cykeln är ren när du lämnar in den. En cykel som vi bedömer vara för smutsig, för att genomföra önskad service, kommer att rengöras och debitering utgår då enligt gällande taxahttps://jarlacykel.se/booking-service/
Källa: https://jarlacykel.se/booking-service/
Citera
Igår, 21:07
  #17
Medlem
LeifD2s avatar
Udda mått på cykelkjedjor existerar inte. Det går att få hem vad som helst på ett par dagar.
Citera
Igår, 21:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumplukt
Hej Flashback!

Jag lämnade in min cykel på service tidigare i år för att kedjan höll på att ge upp. När jag lämnar in cykeln på verkstaden får jag lämna namn och telefonnummer, jag får höra att den troligtvis blir klar att hämta ut inom några dagar eller veckan därpå. Verkstaden skulle även höra av sig till mig om det är några ytterligare delar som behövs bytas till en större kostnad. De uppskattar att servicen kommer kosta ca 1 500 kr. Allt frid och fröjd så långt.

Nästan två veckor hinner passera och jag åker tillbaka för att fråga om min cykel. Jag får höra att kedjan till min cykel har ett udda mått och kan ta lite tid att hitta. Servicen uppskattas nu kosta 2 000 kr. Känns halvbra men jag kan inte direkt ta med mig min cykel utan kedja så jag får gilla läget och vänta tills det är klart.

Efter det här besöket passerar lång tid utan att jag hör någonting. När cykeln har stått på verkstaden i två månader får jag plötsligt höra att min cykel är redo. Under den här tiden har jag inte fått någon uppdatering om vad de gjort eller vad det kommer att kosta. Dessutom står det finstilt längst ner i mejlet från verkstaden att de tar ut en trängselavgift på 50 kr per dygn som cykeln står kvar på verkstaden efter att den är klar. Det här fick jag ingen information om när jag lämnade in min cykel.

Till historien hör att jag inte är hemma när jag blir uppmärksammad på att servicen är klar, det kommer att ha passerat nästan tre veckor från det att jag fick mejlet till att jag är hemma igen och kan hämta cykeln. Jag svarade i vändande mejl samma dag att jag är missnöjd med kommunikationen och att jag inte tänker betala någon trängselavgift under omständigheterna. Jag har inte fått något svar på mitt mejl.

Med tanke på hur dåligt det här har fungerat och hur mycket dyrare det potentiellt kommer att bli överväger jag nästan att bara skita i att hämta cykeln och köpa en begagnad hoj för en mindre peng. Jag ska ta mig till verkstaden när jag kommer hem och tjafsa en vända till med dem om avgiften men jag känner mig inte så hoppfull.

Hur hade ni resonerat i samma situation? Och vad händer rent praktiskt om jag bara skiter i min cykel?

Tack och slut på rant.


Udda mått på kedja? Vad är det för märke/modell/år på Din cykel! Låter som en kass verkstad
Citera
Idag, 12:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strumplukt
Hej Flashback!

Jag lämnade in min cykel på service tidigare i år för att kedjan höll på att ge upp. När jag lämnar in cykeln på verkstaden får jag lämna namn och telefonnummer, jag får höra att den troligtvis blir klar att hämta ut inom några dagar eller veckan därpå. Verkstaden skulle även höra av sig till mig om det är några ytterligare delar som behövs bytas till en större kostnad. De uppskattar att servicen kommer kosta ca 1 500 kr. Allt frid och fröjd så långt.

Nästan två veckor hinner passera och jag åker tillbaka för att fråga om min cykel. Jag får höra att kedjan till min cykel har ett udda mått och kan ta lite tid att hitta. Servicen uppskattas nu kosta 2 000 kr. Känns halvbra men jag kan inte direkt ta med mig min cykel utan kedja så jag får gilla läget och vänta tills det är klart.

Efter det här besöket passerar lång tid utan att jag hör någonting. När cykeln har stått på verkstaden i två månader får jag plötsligt höra att min cykel är redo. Under den här tiden har jag inte fått någon uppdatering om vad de gjort eller vad det kommer att kosta. Dessutom står det finstilt längst ner i mejlet från verkstaden att de tar ut en trängselavgift på 50 kr per dygn som cykeln står kvar på verkstaden efter att den är klar. Det här fick jag ingen information om när jag lämnade in min cykel.

Till historien hör att jag inte är hemma när jag blir uppmärksammad på att servicen är klar, det kommer att ha passerat nästan tre veckor från det att jag fick mejlet till att jag är hemma igen och kan hämta cykeln. Jag svarade i vändande mejl samma dag att jag är missnöjd med kommunikationen och att jag inte tänker betala någon trängselavgift under omständigheterna. Jag har inte fått något svar på mitt mejl.

Med tanke på hur dåligt det här har fungerat och hur mycket dyrare det potentiellt kommer att bli överväger jag nästan att bara skita i att hämta cykeln och köpa en begagnad hoj för en mindre peng. Jag ska ta mig till verkstaden när jag kommer hem och tjafsa en vända till med dem om avgiften men jag känner mig inte så hoppfull.

Hur hade ni resonerat i samma situation? Och vad händer rent praktiskt om jag bara skiter i min cykel?

Tack och slut på rant.

Priset får inte avvika på något betydande sätt mot vad som har överenskommits. Affären har rätt men ingen skyldighet att kvitta som fordran på dig mot själva cykeln. De har dock ett allmänt ansvar att begränsa din skada, dvs kan inte ta ut hyra hur länge som helst. Avtalskraven 36 paragraf gäller hur som helst, kravet måste vara rimligt. Har de bara telefonnummer kommer troligen inga kravbrev.
Citera
Idag, 12:13
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Udda mått på cykelkjedjor existerar inte. Det går att få hem vad som helst på ett par dagar.

+1, du borde betala 1500kr och inte mer. Sedan byter du verkstad. Ang udda mått, be om spec så får du se att det inte är något extra. Enda udda mått som finns är BMX eller Fixie som ibland skall ha extra kraftiga SS kedjor med halvlänk. Men har du en så speciell cykel vet du om det
Citera
Idag, 12:19
  #21
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Vem fan lämnar en cykel i månader och spelar idiot? Något stämmer inte.
Har du lässvårigheter? TS förklarade ju varför! Det är du som är ett spån!
Citera
Idag, 13:42
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Någonting luktar skit i din text. Vem lämnar en cykel på service 2 månader och dessutom reser bort? Du verkar ju en aning skev i skallen. Men lämna kvar cykeln där vad ska dom göra? Dom säljer cykeln för att täcka kostnaderna.

Vad menar du? Om verkstaden har cykeln i 2mån, vad ska man göra? Och folk rese bort ibland, man kan väl inte avstyra en planerad resa för att cykeln är på service?

Hade någon garantirep som tåg någon månad eller två för att verkstaden ansåg "det är ingen som cyklar på vintern och dessutom är det snöskoter säsong så de reparationerna går före". Till slut lät de någon praktikant eller nåt laga den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in