Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
Idag, 13:40
  #61
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är lite av en myt faktiskt, eller i alla fall kraftigt vinklad och överdriven när dessa påståenden förs vidare. Fundera lite på click bait….

En glödlampa är helt omöjlig att designa för att hålla för evigt, och så har det alltid varit.

Materielen i lampan dör förr eller senare av bl a termisk belastning.
Det går med lätthet att designa dem för att hålla många gånger längre än de gör. Att de medvetet designar dem för att hålla väsentligt kortare är ingen myt.
Citera
Idag, 13:44
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det går med lätthet att designa dem för att hålla många gånger längre än de gör. Att de medvetet designar dem för att hålla väsentligt kortare är ingen myt.

Och du är beredd att betala det högre priset det skulle ge…?

Och med lätthet…? Är du säker på det…? Och samtidigt möta alla andra krav som kan finnas vad gäller standardiserade mått form anslutningar, tändhastighet, ljusstyrka, verkningsgrad, tillverkningskostnader färgspektra etc etc etc

Du får det att låta så enkelt, med det är det garanterat inte
Citera
Idag, 13:48
  #63
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och du är beredd att betala det högre priset det skulle ge…?
Kan inte se att jag har skrivit något om det någonstans. Mitt svar var bara till någon som menade att "planned obsolescence" inte existerar.

Citat:
Och med lätthet…? Är du säker på det…? Och samtidigt möta alla andra krav som kan finnas vad gäller standardiserade mått form anslutningar, tändhastighet, ljusstyrka, verkningsgrad, tillverkningskostnader färgspektra etc etc etc

Du får det att låta så enkelt, med det är det garanterat inte
Var det därför de bildade en kartell där de bötfällde producenter vars lampor höll mer än 1000 timmar?
Citera
Idag, 13:59
  #64
Medlem
BombiBeiruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är lite av en myt faktiskt, eller i alla fall kraftigt vinklad och överdriven när dessa påståenden förs vidare. Fundera lite på click bait….

En glödlampa är helt omöjlig att designa för att hålla för evigt, och så har det alltid varit.

Materielen i lampan dör förr eller senare av bl a termisk belastning.
Såg du inte länkarna? Läs och lär dig, du är överbevisad!

Din naiva tankegång är på en minderårigs nivå, lite skrämmande faktiskt.
Citera
Idag, 14:04
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kan inte se att jag har skrivit något om det någonstans. Mitt svar var bara till någon som menade att "planned obsolescence" inte existerar.


Var det därför de bildade en kartell där de bötfällde producenter vars lampor höll mer än 1000 timmar?

Det du pratar om hände väl för en herrans massa år sedan….? 20-30talet eller nåt sånt…?
Menar du att du håller det som grund för att det måste vara så idag….?

Läs vad jag skrivit tidigare i saken, jag har aldrig hävdat att planned obsolete aldrig skett eller existerat, för det finns absolut exempel på det, men väldigt ofta är det kraftigt vinklat och överdrivet, och utelämnande om en massa andra fakta som kan vara relevanta, för att man vill skapa uppmärksamhet, click bait….

Jag har många vittnesmål från t ex utvecklare inom bilindustrin som förklarat ingående varför de gjorde de val de gjorde, men folk på gatan påstår att det var av helt andra orsaker och med mål att lura folk på pengar.
Citera
Idag, 14:05
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombiBeirut
Såg du inte länkarna? Läs och lär dig, du är överbevisad!

Din naiva tankegång är på en minderårigs nivå, lite skrämmande faktiskt.

Jaha. Så förklara för mig vad som var fel i det jag skrev.
Citera
Idag, 14:18
  #67
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det du pratar om hände väl för en herrans massa år sedan….? 20-30talet eller nåt sånt…?
Menar du att du håller det som grund för att det måste vara så idag….?
Nej, det menar jag inte. Som jag tycker framgår ganska tydligt så var det bara ett motexempel mot det Generalknase skrev.

Men det mesta tyder ju på att det fortsatte i samma spår. Det jag vet är att livslängden på lampor sjönk när kartellen bildades, men den steg inte efter avvecklingen. Sen är det väl upp till var och en att gissa om anledningen är att de fortsatte på samma spår utan kartellen eller att kunskapen om hur man tillverkar hållbarare glödlampor magiskt gick förlorad i kombination med att ingen har tänkt tanken på att försöka komma på det igen.

Citat:
Läs vad jag skrivit tidigare i saken, jag har aldrig hävdat att planned obsolete aldrig skett eller existerat, för det finns absolut exempel på det, men väldigt ofta är det kraftigt vinklat och överdrivet, och utelämnande om en massa andra fakta som kan vara relevanta, för att man vill skapa uppmärksamhet, click bait….

Jag har många vittnesmål från t ex utvecklare inom bilindustrin som förklarat ingående varför de gjorde de val de gjorde, men folk på gatan påstår att det var av helt andra orsaker och med mål att lura folk på pengar.
Ok? Har jag sagt emot det?

Tycker du praktisera vad du skrev till mig här och faktiskt läsa vad jag skrev och vad det var jag svarade på. Mitt svar var till detta
Citat:
Kvalitet är dessutom ett konkurrensmedel, hade biltillverkare X använt planerat åldrande så hade biltillverkare Y kapitaliserat på det och byggt bilar som höll ett år längre osv.
Detta är en övertro på marknadskrafter som totalt förbiser möjligheten till kartellbildning.
Citera
Idag, 14:20
  #68
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha. Så förklara för mig vad som var fel i det jag skrev.
Du skrev att det garanterat inte är enkelt att tillverka glödlampor som håller väsentligt längre. Om det inte hade varit enkelt hade de inte behövt lägga energi på att komma på metoder för att förkorta livslängden.
Citera
Idag, 14:40
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du skrev att det garanterat inte är enkelt att tillverka glödlampor som håller väsentligt längre. Om det inte hade varit enkelt hade de inte behövt lägga energi på att komma på metoder för att förkorta livslängden.

Herr Helsing, det var väl inte det enda jag skrev, eller hur….?

Och igen, bara för att det det finns nåt gammalt exempel på sådan händelse så är det inte tvunget att det är lika idag…
Citera
Idag, 14:45
  #70
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Herr Helsing, det var väl inte det enda jag skrev, eller hur….?
Öh, nej?

Men du frågade uttryckligen vad som var fel, och jag svarade på det.

Citat:
Och igen, bara för att det det finns nåt gammalt exempel på sådan händelse så är det inte tvunget att det är lika idag…
Vilket jag heller inte har påstått, eller hur? Saker kan förändras. Men det är ju uppenbarligen lite lustigt hur de aldrig lyckades komma på hur man gjorde innan kartellbildningen. Har du något svar på det?

Alltså, det är nästan lite smått komiskt hur trängd du blir.
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing Idag kl. 14:51.
Citera
Idag, 14:46
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Trots det så sålde de 140 som var betydligt bättre än Amazon, och därefter 240 som var ännu bättre än 140 ... Unt so weiter.
Då när Amazonen fortfarande fanns kunde ungdom med nytt körkort och små resurser köpa en gammal begagnad för en billig peng och man behövde inte vara mer än normalhändig för att själv reparera den. hur mycket plats som helst runt motorn. Om man inte visste hur fanns det alltid någon bekant som visste.
En helt annan sak att byta kopplingshydralpump inne i växellådan på t.ex. en VW transporter. Eller byta en dieselpump på en Golf som kommit lite till åren, kanske 70k på verkstad, mer än vad bilen är värd. Troligen omöjligt att komma åt pumpen utan att "ta isär" bilen.
Citera
Idag, 14:55
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast hållbarheten faller inte alls per automatik för att man väljer att använda plast, det beror helt på applikation och vilket material/materialkvalitet och utförande etc.

Plast kan i många fall ha fördelar över andra material som metall, och ge likvärdig eller bättre hållbarhet till ett lägre pris för tillverkare och konsument.

Och bilar är generellt sett betydligt hållbarare idag än de var förr i tiden innan plasten blev utbredd.

Att såga plast kategoriskt bara för att det är plast, visar bara på okunnighet..

Plasten i insug, i tråg, i oljesystemet, i kylsystemet, har inte gjort bilen hållbarare snarare lättare att återvinna, vad som händer med plast över tid behöver du inte kalla mig okunnig för, utan det är något som de flesta med lite hjärna vet vad som händer med.

Vem är det som är okunnig sa du? 😂
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in