2024-10-25, 22:42
Medlem
Hej,

Ingenting som är verklighet för mig, men jag undrar vad säg en psykolog som fakturerar 200k per månad till sitt eget bolag kan få som högst i bolån? Säg att personen är singel och är i 30-årsåldern. Mellan tumme och pekfinger? Frågade ChatGpt om detta som säger runt 7 miljoner, vilket låter lågt? Har alltså de som har hus för 10+ miljoner cirka 300-400k/månad i bruttoinkomst?

MVH,
Citera
2024-10-25, 22:46
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Hej,

Ingenting som är verklighet för mig, men jag undrar vad säg en psykolog som fakturerar 200k per månad till sitt eget bolag kan få som högst i bolån? Säg att personen är singel och är i 30-årsåldern. Mellan tumme och pekfinger? Frågade ChatGpt om detta som säger runt 7 miljoner, vilket låter lågt? Har alltså de som har hus för 10+ miljoner cirka 300-400k/månad i bruttoinkomst?

MVH,
Jag fattade inte riktigt frågan, men det är fredag kväll, kommer att tänka och sova med frågan i huvudet, återkommer imorgon
Citera
2024-10-25, 22:52
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Hej,

MVH,

Det går inte att svara på frågan eftersom "fakturerar" inte säger något om nettoinkomsten.
Någon kan fakturera 500 000:-/månad och ändå gå back.
Citera
2024-10-25, 22:52
Medlem
Citat:
Har alltså de som har hus för 10+ miljoner cirka 300-400k/månad i bruttoinkomst?
Om paret är väldigt lågbetalda.

Vad är din fråga?

Tar du ut lön från bolaget? Går bolaget med vinst? (hög omsättning betyder inte hög vinst)

Jag är delägare i SAAB, deras omsättning eller vinst påverkar inte min kredibilitet.
Citera
2024-10-25, 23:03
Medlem
På Skandia får jag låna 11.3 miljoner, med 200 000kr i brutto som lön, och med en insats på 2 mijoner.
Enligt deras online kalkyl
Så jag kan köpa ett hus för 13.3 miljoner då.

Hur mycket du kan lägga som insats har en väldigt stor påverkan hur stort lån du kan få.
Enligt sidan där så får jag bara låna 5.6 miljoner, med insats på 1 miljon. Med samma bruttolön.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-10-25 kl. 23:08.
Citera
2024-10-25, 23:25
Medlem
Citat:
Hej,

MVH,
Om någon fakturerar sig själv så ser det ju ut som penningtvätt och då blir det inget bolån alls, hoppas jag.

I övrigt så har de flesta med hus som nu är värda 10 miljoner inte köpt det för 10 miljoner, snarare 4-8 miljoner. De som har stora hus brukar vara familjer med flera barn. Gifta par med två inkomster dvs 2-4 miljoner var i lån.

När det gäller småföretagare kan det vara svårare att få lån eftersom det är ganska sannolikt att den momentana eller prognostiserade volymen inte är stabil över flera år. Stor risk för tillfälliga dippar som kan påverka betalningsförmågan.
Citera
2024-10-26, 02:01
Medlem
Roddanbloms avatar
Vad personen i fråga fakturerar är oväsentligt, det är ju vad personen i fråga tar ut i lön.
Lättare är väl att kolla på snittet av vad en psykolog har i lön.
Medianlönen ligger på ca 47.000kr före skatt. De får således ut ca 35-36 tusen kr efter skatt.

Eftersom skuldkvotstaket i regel är 5.5ggr bruttoinkomsten så blir det följande:

564.000kr x 5.5 = 3,102 miljoner kr kan en psykolog som har en medianlön i Sverige låna för en bostad.

Det är rätt mycket som kostar i ett bolag, allt det du fakturerar är ju inte ren lön, utan det skall täcka massa saker såsom lokalhyra, telefon, redovisningsbyrå, löner, sociala avgifter, försäkringar (ansvarsförsäkring för psykologer är nog dyrt), skatter mfl.

200.000 kr ger en omsättning på 2.2 miljoner, visst kan det låta mycket, men när allt kommer omkring så är det inte så mycket pengar. Smarta här är väl att driva allt i ett AB, där AB:t står för många kostnader som du annars behövt betala ur egen ficka. Förmånsbil istället för privat bil, jobbtelefon istället för privat dito osv. Finns mycket man kan göra med ett AB när man har en omsättning och rullans på företaget, men att tro att man blir miljonär bara för att man fakturerar 200kkr per månad är naivt om något skulle jag säga.

Sedan kan får du nog räkna bort en månad i omsättning när personen har semester.

Du behöver troligen trippla den för att ens kunna ha råd att ta ut en aktieutdelning värd namnet.
Citera
2024-10-26, 09:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

MVH,

Omöjligt att svara på. Vad man fakturerar säger ju inget om inkomst.
Citera
2024-10-26, 16:50
Medlem
Är det ett enmansbolag? Rena spekulationer Isåfall men med låg hyra på sin lokal och låga omkostnader i övrigt så kan man nog lyfta 80-100 i månaden, varav typ 50 i månaden är lön resten utdelning
då får man nog låna kanske 5 miljoner om banken räknar utdelning som stadigvarande, många gör inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in