Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 10:09
  #1
Medlem
Run3s avatar
Jag önskar dela med mig av en intressant konversation från en synnerligen trevlig tillställning härom kvällen. Under kvällens lopp hade jag nöjet att diskutera investeringsstrategier med en mycket framgångsrik herre inom daytrading, som uppvisat imponerande resultat med en avkastning överstigande 100% under innevarande år.

Jag har mitt kapital placerat i diversifierade indexfonder. Men jag fick ta del av denna gentlemans bestämda åsikt att detta är ett alltför konservativt val för en person i min ålder. Hans rekommendation är istället att fokusera på tech-fonder för att maximera avkastningspotentialen.

Även om jag har stor respekt för min kollegas framgångar, ställer jag mig något fundersam till resonemanget och skulle uppskatta forumets tankar kring följande:

1. Är verkligen högre risk automatiskt rätt bara för att man är ung?
2. Hur bör man se på tech-investeringar jämfört med bred indexexponering?

Min nuvarande position:

1. Investerar månatligt i globala indexfonder.
2. Har en långsiktig horisont (15+ år).
3. Uppskattar låga avgifter och diversifiering.

Gällande avgiftsdiskussionen som uppkom under kvällen vill jag särskilt belysa en aspekt som fick mig att reflektera. Min respekterade kollega argumenterade övertygande för att en förvaltningsavgift på 1,5% är fullt motiverad med tanke på tech-fondernas överavkastning. Samtidigt kan jag inte bortse från det faktum att denna avgift är betydligt högre än indexfondernas blygsamma 0,2%. På ett kapital om en miljon kronor talar vi om en årlig avgiftsskillnad på 13 000 kronor - pengar som över tid växer exponentiellt genom ränta-på-ränta-effekten. För att motivera denna merkostnad krävs en konsekvent överavkastning som historiskt sett visat sig vara en utmaning även för de mest framstående förvaltarna.

Vad anser ni, gentlemän? Bör jag överväga att justera min strategi baserat på denna gentlemans råd?
Citera
Idag, 10:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag önskar dela med mig av en intressant konversation från en synnerligen trevlig tillställning härom kvällen. Under kvällens lopp hade jag nöjet att diskutera investeringsstrategier med en mycket framgångsrik herre inom daytrading, som uppvisat imponerande resultat med en avkastning överstigande 100% under innevarande år.

Jag har mitt kapital placerat i diversifierade indexfonder. Men jag fick ta del av denna gentlemans bestämda åsikt att detta är ett alltför konservativt val för en person i min ålder. Hans rekommendation är istället att fokusera på tech-fonder för att maximera avkastningspotentialen.

Även om jag har stor respekt för min kollegas framgångar, ställer jag mig något fundersam till resonemanget och skulle uppskatta forumets tankar kring följande:

1. Är verkligen högre risk automatiskt rätt bara för att man är ung?
2. Hur bör man se på tech-investeringar jämfört med bred indexexponering?

Min nuvarande position:

1. Investerar månatligt i globala indexfonder.
2. Har en långsiktig horisont (15+ år).
3. Uppskattar låga avgifter och diversifiering.

Gällande avgiftsdiskussionen som uppkom under kvällen vill jag särskilt belysa en aspekt som fick mig att reflektera. Min respekterade kollega argumenterade övertygande för att en förvaltningsavgift på 1,5% är fullt motiverad med tanke på tech-fondernas överavkastning. Samtidigt kan jag inte bortse från det faktum att denna avgift är betydligt högre än indexfondernas blygsamma 0,2%. På ett kapital om en miljon kronor talar vi om en årlig avgiftsskillnad på 13 000 kronor - pengar som över tid växer exponentiellt genom ränta-på-ränta-effekten. För att motivera denna merkostnad krävs en konsekvent överavkastning som historiskt sett visat sig vara en utmaning även för de mest framstående förvaltarna.

Vad anser ni, gentlemän? Bör jag överväga att justera min strategi baserat på denna gentlemans råd?
Rent spontant tänker jag att din utveckling måste vara dålig iom att du ställer dig frågan så då är ju svaret självklart bör du byta strategi.
Citera
Idag, 11:06
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Ja, tech-fonder är bättre. Sen beror det på vilka man väljer. Men till exempel de stora, välkända SEB Teknologifond, BGF World Technology A2 och Swedbank Robur Technology spöar ju valfri indexfond, både på ett år och fem år.

Så släpp dina indexfonder och kom in i matchen.
Citera
Idag, 11:25
  #4
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vad anser ni, gentlemän? Bör jag överväga att justera min strategi baserat på denna gentlemans råd?
Ingen kan veta vad som är en korrekt riskpremie. Som exempel tog det Nasdaq 17 år att återhämta sig från kraschen år 2000. Ser vi på Dow Jones som helhet visade de positiva siffror efter bara 6 år. Men ser vi trots detta över de sista 20 år (vilket alltså exkluderar kraschen 4 år tidigare) så har Nasdaq utvecklats mycket starkare än DJ.

https://curvo.eu/backtest/en/compare...0?currency=eur

Hade vi däremot gått in på Nasdaq i slutet av 1999 hade utvecklingen för dessa båda index i praktiken varit identiska.
Citera
Idag, 11:39
  #5
Medlem
Med en global indexfond så är man väl rätt hårt exponerad mot tech-bolagen och särskilt då USA?

https://www.avanza.se/fonder/om-fond.../avanza-global

USA - 73,62%
Teknik - 29,32%
Citera
Idag, 11:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ingen kan veta vad som är en korrekt riskpremie. Som exempel tog det Nasdaq 17 år att återhämta sig från kraschen år 2000. Ser vi på Dow Jones som helhet visade de positiva siffror efter bara 6 år. Men ser vi trots detta över de sista 20 år (vilket alltså exkluderar kraschen 4 år tidigare) så har Nasdaq utvecklats mycket starkare än DJ.

https://curvo.eu/backtest/en/compare...0?currency=eur

Hade vi däremot gått in på Nasdaq i slutet av 1999 hade utvecklingen för dessa båda index i praktiken varit identiska.

Med ett månadssparande så hade man väl kommit ifatt mycket tidigare?
Citera
Idag, 11:50
  #7
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Med ett månadssparande så hade man väl kommit ifatt mycket tidigare?
Ja, att man ska gå in med hela summan i läge A eller B är väl inte helt realistiskt, även om det bitvis varit många som gjort så.
Citera
Idag, 12:30
  #8
Medlem
hieroboams avatar
Fråga 1 kan du svara på själv. Svar på fråga 2 är att de har högre risk. Handlar tråden om att övertyga dig själv att ta risker?
Citera
Idag, 13:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, tech-fonder är bättre. Sen beror det på vilka man väljer. Men till exempel de stora, välkända SEB Teknologifond, BGF World Technology A2 och Swedbank Robur Technology spöar ju valfri indexfond, både på ett år och fem år.

Så släpp dina indexfonder och kom in i matchen.

Det enda du skriver är att tech gått bättre än index de senaste 1 samt 5 åren. Om en aktie gick upp 100% igår så måste ju den då vara bättre än allt annat på marknaden och därför borde jag köpa den?

Går det snabbt upp brukar det även kunna gå snabbt nedåt.
Citera
Idag, 13:54
  #10
Medlem
Jag resonerar så här. Vilka företag kommer att lyckas bäst i framtiden? Givetvis de som kan kapa kostnader genom digitalisering och automatisering. Vissa bolag lyckas med det, andra inte. Vilka bolag är det som erbjuder tekniken som alla måste ha? Tech-bolagen. Alla dessa lyckas inte, men en högre andel eftersom de säljer något som alla behöver och trenden är att efterfrågan ökar. Egentligen är det högre risk att investera low tech än high tech.
Citera
Idag, 14:14
  #11
Medlem
Jag ser på mina globala indexfonder som "techfonder" i princip då dom dom är kraftigt investerade i techbolag så som apple/meta/alphabet etc etc.

Kör man en svensk indexfond så får man dock nycket mindre tech och mer industri.
Citera
Idag, 15:15
  #12
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag önskar dela med mig av en intressant konversation från en synnerligen trevlig tillställning härom kvällen. Under kvällens lopp hade jag nöjet att diskutera investeringsstrategier med en mycket framgångsrik herre inom daytrading, som uppvisat imponerande resultat med en avkastning överstigande 100% under innevarande år.

Jag har mitt kapital placerat i diversifierade indexfonder. Men jag fick ta del av denna gentlemans bestämda åsikt att detta är ett alltför konservativt val för en person i min ålder. Hans rekommendation är istället att fokusera på tech-fonder för att maximera avkastningspotentialen.

Även om jag har stor respekt för min kollegas framgångar, ställer jag mig något fundersam till resonemanget och skulle uppskatta forumets tankar kring följande:

1. Är verkligen högre risk automatiskt rätt bara för att man är ung?
2. Hur bör man se på tech-investeringar jämfört med bred indexexponering?

Min nuvarande position:

1. Investerar månatligt i globala indexfonder.
2. Har en långsiktig horisont (15+ år).
3. Uppskattar låga avgifter och diversifiering.

Gällande avgiftsdiskussionen som uppkom under kvällen vill jag särskilt belysa en aspekt som fick mig att reflektera. Min respekterade kollega argumenterade övertygande för att en förvaltningsavgift på 1,5% är fullt motiverad med tanke på tech-fondernas överavkastning. Samtidigt kan jag inte bortse från det faktum att denna avgift är betydligt högre än indexfondernas blygsamma 0,2%. På ett kapital om en miljon kronor talar vi om en årlig avgiftsskillnad på 13 000 kronor - pengar som över tid växer exponentiellt genom ränta-på-ränta-effekten. För att motivera denna merkostnad krävs en konsekvent överavkastning som historiskt sett visat sig vara en utmaning även för de mest framstående förvaltarna.

Vad anser ni, gentlemän? Bör jag överväga att justera min strategi baserat på denna gentlemans råd?

Håll fast vid din strategi.
Jag har hållit på och dribblat med en massa olika fonder i mer än 30 år och förstått att globala fonder är överlägsna i längden.
Min globala fond är upp 25% i år. Har också ett antal mindre fonder som inte klarar av hälften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in