Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 11:47
  #1
Medlem
Skvistens avatar
Stina och hennes hund har hittat ett hemma gjort vapen (hagel), se bild i artikeln nedan.

Men fattar inte hur detta vapen kan funka?
Vad låser fast hagelpatronen och vad utlöser skottet (ser inget slagstift)?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...gen-obehagligt
Citera
Idag, 11:56
  #2
Medlem
VoktorDodkas avatar
Legat där sedan 80-talet?

Kan vara sånt man slår till på baksidan för att avfyra men slaganordningen rostat bort eller lossnat.
Citera
Idag, 12:28
  #3
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Legat där sedan 80-talet?

Kan vara sånt man slår till på baksidan för att avfyra men slaganordningen rostat bort eller lossnat.

Visst förstår jag att man kan typ slå till med en spik baktill om det finns ett hål, men hagelpatronen måste ju sitta ”låst” annars kanar den ju framåt.
På denna konstruktion ser jag inget mer än ett rör. Stoppa in hylsan i röret funkar ju inte.
Citera
Idag, 12:34
  #4
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Visst förstår jag att man kan typ slå till med en spik baktill om det finns ett hål, men hagelpatronen måste ju sitta ”låst” annars kanar den ju framåt.
På denna konstruktion ser jag inget mer än ett rör. Stoppa in hylsan i röret funkar ju inte.
Men ena röret ser smalare ut än det andra, dom kanske används tillsammans. Behöver inte ha funkat bra och det är därför någon slängde delarna på hendenhös tid.
Citera
Idag, 12:37
  #5
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Visst förstår jag att man kan typ slå till med en spik baktill om det finns ett hål, men hagelpatronen måste ju sitta ”låst” annars kanar den ju framåt.
På denna konstruktion ser jag inget mer än ett rör. Stoppa in hylsan i röret funkar ju inte.
Räcker ju med en liten klack inuti röret om man kan öppna konstruktionen bakifrån (vilket jag antar) och en fjäderbelastad spik, typ... Svårt att se på bilden, men det är ju den mest grundläggande konstruktionen för ett skjutvapen.
Citera
Idag, 12:41
  #6
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Legat där sedan 80-talet?

Kan vara sånt man slår till på baksidan för att avfyra men slaganordningen rostat bort eller lossnat.

Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Räcker ju med en liten klack inuti röret om man kan öppna konstruktionen bakifrån (vilket jag antar) och en fjäderbelastad spik, typ... Svårt att se på bilden, men det är ju den mest grundläggande konstruktionen för ett skjutvapen.

Men är ju tejpat bak där ”slagstiftet” sitter, vilket innebär att man inte skall öppna bak?
Citera
Idag, 12:43
  #7
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Men är ju tejpat bak där ”slagstiftet” sitter, vilket innebär att man inte skall öppna bak?
Men om man sätter patronen i det smalare röret och för in det i det grövre där det sitter ett stift på andra sidan "ventilen", sen slår man ihop delarna när man avfyrar.
Citera
Idag, 12:43
  #8
Medlem
Patron skjuts in i det längre, smalare röret, i änden längst från handtaget med mynningen mot handtaget (den lindade delen). Det tjockare röret träs över det smalare, i änden av det tjockare röret ser ni slagstiftets baksida som sticker ut bakom tapen. Man håller sedan i de två handtagen och för dem samman mot varandra, slagstiftet slår i patronändan och haglet kommer ut ur mynningen alldeles ovanför främre handen.

Det lär bli en jävla kaboom och det du skjuter på bör nog befinna sig högst någon/några meter bort. Det här är väl i princip så rudimentär som en hagelbrakare kan bli.

Används i den fantastiska filmen Sin Nombre, kallas tydligen Chimba. Här är en bild:
https://x.com/villanuevasemma/status...13765624147968
__________________
Senast redigerad av pyroclasm Idag kl. 12:51.
Citera
Idag, 13:41
  #9
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Patron skjuts in i det längre, smalare röret, i änden längst från handtaget med mynningen mot handtaget (den lindade delen). Det tjockare röret träs över det smalare, i änden av det tjockare röret ser ni slagstiftets baksida som sticker ut bakom tapen. Man håller sedan i de två handtagen och för dem samman mot varandra, slagstiftet slår i patronändan och haglet kommer ut ur mynningen alldeles ovanför främre handen.

Det lär bli en jävla kaboom och det du skjuter på bör nog befinna sig högst någon/några meter bort. Det här är väl i princip så rudimentär som en hagelbrakare kan bli.

Används i den fantastiska filmen Sin Nombre, kallas tydligen Chimba. Här är en bild:
https://x.com/villanuevasemma/status...13765624147968

Fattar, men orkar man hålla ihop rören av rekylen?

Och hur fyrar man av då bägge händerna behövs för att hålla ihop vapnet?
__________________
Senast redigerad av Skvisten Idag kl. 13:43.
Citera
Idag, 13:55
  #10
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Fattar, men orkar man hålla ihop rören av rekylen?

Och hur fyrar man av då bägge händerna behövs för att hålla ihop vapnet?
Man bara slår fram baksidan samtidigt som man håller den. Är väl inte så viktigt att hålla ihop rören? Man måste ju ändå ta isär den för att ladda om.
Citera
Idag, 14:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Man bara slår fram baksidan samtidigt som man håller den. Är väl inte så viktigt att hålla ihop rören? Man måste ju ändå ta isär den för att ladda om.

exakt så, och den här typen av vapen används ju av lågrankat slödder i ligorna, om de skadar sig spelar inte så stor roll, bara offret blir skadat/dör så är det lugnt. Vapnet lär ju knappast gå att "sikta" med i traditionell mening. Mera det där är den farligaste änden i andra änden knäcker man bara tummen. Typ.
__________________
Senast redigerad av pyroclasm Idag kl. 14:53.
Citera
Idag, 15:28
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Möjligen den koppar/mässingsknoppen om sitter längst bak, har en liten mekanism invändigt i röret bestående av en fjäder, så när skytten drar knoppen bakåt och släpper, då far den knoppen tillbaka i röret och får patronen att antändas genom ett litet slagstift som också sitter invändigt i röret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in