• 1
  • 2
2024-10-26, 16:09
Medlem
Vi är ett par med 120 000/mån brutto, inga hemmavarande barn. Två CSN-lån. Inga anmärkningar, ej sena betalningar, amorterar.

Vi skulle vilja göra en utbyggnad på vår baksida till sommaren och har nästan räknat med att kunna belåna huset, då det ökat 2 miljoner i värde.

Så vi ansökte hos Swedbank om att belåna huset på summan 500 000 kr, vilket skulle innebära att vi fick ett totalt huslån på ca 2.4 miljoner.

Vi skickade in en värdering baserad på statistiken för senaste årets villapriser i vårt samhälle som ligger på 3.5-4 miljoner, vilket även stämmer med vårt taxeringsvärde. Men nekades alltså.

Det här måste betyda att banken av någon orsak inte alls ökat i värde såsom övriga hus i samhället och vad kan det bero på? Det intressanta är också att vår tomt samt villa är 40 procent större än medelstoleken inom ett rätt stort område, vilket väl knappast heller kan sänka värdet på just vårt hus, det brukar väl vara tvärtom?

Och varför är lån på 2.4 miljoner för mycket med inkomster på 120 000/mån?

Och jo, vi har en buffert, men den är avsedd för krisutgifter typ bergvärmepump som havererar osv.

Givetvis kan vi spara ihop pengarna, men ska även börja lägga lite nytt golv, tapetsera och sådant pyssel, så kostnaderna där kan ju innebära mindre sparutrymme.

Dessutom blev jag nästan rädd för att bo kvar. Vad fan händer om något allvarligt händer med huset som innebär en jättekostnad och banken då nekar oss mer än typ 100 000 i lån. Det går ju inte 😞
Senast redigerad av Florman 2024-10-26 kl. 16:23.
Citera
2024-10-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Låter osannolikt.

Vad är det som låter osannolikt? 🤔 Det jag beskrivit har hänt och jag är intresserad av teorier om varför, för jag själv är väldigt förvånad.
Är Swedbank ovanligt omedgörliga? Svårare generellt att belåna hus?
Citera
2024-10-26, 16:20
Medlem
Prova en annan bank, ni bör kunna låna minst 5

edit: kanske kan bli svårt nu när jag läste ordentligt om banken utgår ifrån 3.5 totalt värde på huset
möjligen går med byggnadskreditiv etc.
Senast redigerad av LDRLDR 2024-10-26 kl. 16:23.
Citera
2024-10-26, 16:23
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vi är ett par med 120 000/mån brutto, inga hemmavarande barn. Två CSN-lån. Inga anmärkningar, ej sena betalningar, amorterar.

Vi skulle vilja göra en utbyggnad på vår baksida till sommaren och har nästan räknat med att kunna belåna huset, då det ökat 2 miljoner i värde.

Så vi ansökte hos Swedbank om att belåna huset på summan 500 000 kr, vilket skulle innebära att vi fick ett totalt huslån på ca 2.4 miljoner.

Vi skickade in en värdering baserad på statistiken för senaste årets villapriser i vårt samhälle som ligger på 3.5-4 miljoner, vilket även stämmer med vårt taxeringsvärde. Men nekades alltså.

Det här måste betyda att banken av någon orsak inte alls ökat i värde såsom övriga hus i samhället och vad kan det bero på?

Och jo, vi har en buffert, men den är avsedd för krisutgifter typ bergvärmepump som havererar osv.

Givetvis kan vi spara ihop pengarna, men ska även börja lägga lite nytt golv, tapetsera och sådant pyssel, så kostnaderna där kan ju innebära mindre sparutrymme.

Dessutom blev jag nästan rädd för att bo kvar. Vad fan händer om något allvarligt händer med huset som innebär en jättekostnad och banken då nekar oss mer än typ 100 000 i lån. Det går ju inte 😞
Jag tror att problemet är Swedbank, inte din ekonomi. Gör en kalkyl på SBAB innan du lägger energi på nåt annat. Det är lätt att byta bank idag.
Citera
2024-10-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag tror att problemet är Swedbank, inte din ekonomi. Gör en kalkyl på SBAB innan du lägger energi på nåt annat. Det är lätt att byta bank idag.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Prova en annan bank, ni bör kunna låna minst 5

edit: kanske kan bli svårt nu när jag läste ordentligt om banken utgår ifrån 3.5 totalt värde på huset
möjligen går med byggnadskreditiv etc.

Är dåligt insatt, men tror inte att det kommer vara tal om byggnadskreditiv, så stor är inte byggnationen, det rör sig om ett inglasat uterum samt en stor balkong ovanpå och en terrass.
Citera
2024-10-26, 16:56
Medlem
Citat:
Är dåligt insatt, men tror inte att det kommer vara tal om byggnadskreditiv, så stor är inte byggnationen, det rör sig om ett inglasat uterum samt en stor balkong ovanpå och en terrass.

Det är lite dålig ruljans på villaförsäljningarna utanför storstäder bankerna blir mer restriktiva, i värsta fall får du ta ett blanco, men det blir ändå lite billigare på en storbank.
Citera
2024-10-26, 17:31
Medlem
Citat:
Vad är det som låter osannolikt? 🤔 Det jag beskrivit har hänt och jag är intresserad av teorier om varför, för jag själv är väldigt förvånad.
Är Swedbank ovanligt omedgörliga? Svårare generellt att belåna hus?
Ja det låter osannolikt att ni inte skulle få låna utifrån de villkor du beskriver. Jag är en singelman i ett hus med högre lån än ni och fick belåna för ett orangeri i somras. Bara 300 000 men ändå. Kanske har priserna där du bor fallit mycket och de är oroliga för utvecklingen? Jag bor i Stockholms stad och tillgången på villor här är begränsad, så banken lär inte förlora sina pengar på mig.
Citera
2024-10-26, 18:17
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Låter fullständigt orimligt, vi har ungefär samma låneläge som ni, fast vi har ”endast” 80ooo per månad, dessutom 2 barn. Men Swedbank har aldrig krånglat med våra lån.
Citera
2024-10-26, 19:09
Medlem
Om swedbank nekar er med det lönen sammanlagt. Så har din partner en hund begraven (Betalningsanmärkning) du inte känner till..

Banken anger alltid orsak till varför dom nekar. Har dom inte gett dig en orsak, så är det för att din sambo har betalningsanmärkning.
(Då säger dom inte orsak för din sambo vill att dom inte avslöjar dennes anmärkning)

Så då har vi löst det problemet. Prata med din sambo, inte oss.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-10-26 kl. 19:12.
Citera
2024-10-26, 19:15
Medlem
Citat:

Det här måste betyda att banken av någon orsak inte alls ökat i värde såsom övriga hus i samhället och vad kan det bero på? Det intressanta är också att vår tomt samt villa är 40 procent större än medelstoleken inom ett rätt stort område, vilket väl knappast heller kan sänka värdet på just vårt hus, det brukar väl vara tvärtom?

Ni har kanske ett gammalt amorteringsunderlag där värdet är mindre än det nuvarande. Börja med att begära ett nytt amorteringsunderlag och få en riktig värdering av bostaden där en auktoriserad mäklare ger dig en skriftlig värdering på ditt hus i det skick det är nu, då ser du vilket löneutrymme du har
Citera
2024-10-26, 19:24
Medlem
Kan det vara så att ni är för gamla? 55+?
Citera
2024-10-26, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Alltså med de lönerna borde ni väl kunna spara typ 40K i månaden lätt! Ni bor relativt billigt och har inga barn… varför behöver ni ens låna om ni kan spara ihop skiten på bara ett år?

Vi har rätt nyligen fått den här ekonomin och har röjt upp och kastat ut en hel del bråte ur huset och tanken var att ordna till det invändigt parallellt med bygget utomhus, så allt blir klart någongång och saker inomhus har vi börjat med, vilket kostar en del. Ska vi spara massor med pengar, så får vi leva otrivsamt inomhus och utomhus samtidigt och dra in på semestrar och dylikt. Man är väl otålig av sig, men att jobba själv inomhus tänkte jag mig som lite terapi också, så detta känns riktigt tungt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in