Hej,
Har nyligen bytt bil där man har aux ingång istället för bluetooth och jag har köpt en aux kabel med en sån aux till usbc dongel. men varje gång jag kopplar in den i telefonen så startar google assistant och fortsätter sättas av och på om mobilen rörs det minsta men även om den står still har jag märkt. Har stängt av google assistant men den dyker upp ändå och säger att jag ska aktivera den så fort jag stoppar in usb c in i mobilen. nån som vet vad detta kan bero på? väldigt störande och det avbryter musik/podd när man kör. tackar på förhand
Då Google assistant startar när USBc ansluts till mobilen så borde man kunna utesluta problem med bilen.
Vad är det för adapter USBc till aux som används? Är den enbart för aux eller är den anpassad för ”headset” där du har mic in och eventuellt funktion för svarsknapp?
Testa att avaktivera "Hey Google". Om det inte hjälper så får du avaktivera "När du kör". Aktivering och avaktivering görs via Assistent-appens inställningar.
Då Google assistant startar när USBc ansluts till mobilen så borde man kunna utesluta problem med bilen.
Vad är det för adapter USBc till aux som används? Är den enbart för aux eller är den anpassad för ”headset” där du har mic in och eventuellt funktion för svarsknapp?
Misstänker att det är aux adaptern som är problemet. Den du har är ersatt av 24-4041. Enklast är att prova med en annan adapter och se om det fungerar. Problemet verkar uppstå då en adapter som stödjer mikrofon ansluts till USBc.
Du kan också gå till Inställningar -> Google-tjänster -> Inställningar för Google-appar -> Sök, Assistent & Röst -> Röst -> Tillåt trådbundna headsetbegäranden med enheten låst, och stänga av det.
Senast redigerad av Raggarspinn 2024-10-27 kl. 11:05.
Har nu kontrollerat om jag har inställningen ”headsetbegäranden” i min samsung och det har jag naturligtvis inte. Hittade däremot en jävla massa andra inställningar under ” sök, assistans och Voice” vilket fick mig att hata denna skapelse än mer.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!