2024-10-27, 11:41
Medlem
A-Good-Mans avatar
Jetbrains har utvecklat en massa olika verktyg/mjukvara man kan använda vid utveckling. För .NET finns alltså deras programvara Jetbrains Rider: https://www.jetbrains.com/rider/

Detta program kostade tidigare pengar men idag såg jag att Rider är gratis att använda nu för icke-kommersiellt bruk!

Jag har inte använt Rider jättemycket. Hade det under en kort period då jag ägde en Macbook, och tycker det fungerade rätt bra. Personligen tycker jag att Rider känns mer robust att jobba i än VS Code om man sysslar med .NET.

En sak jag upplevt som lite negativt med Rider är att intellisense inte är lika rapp som i Visual Studio/VS Code men annars tycker jag som sagt det fungerar bra.

Så ett tips är att prova Rider om ni vill ha ett alternativ till Visual Studio.
Citera
2024-10-27, 11:55
Medlem
kalkryggars avatar
Jag rekommenderar att inte sitta med något som är fritt för "icke kommersiellt" bruk för att sen tvingas betala för skiten när man börjar tjäna pengar på sin kod. Då har man ödslat tid på att vänja sig vid deras miljö.

Givetvis så inser väl även jag att det bara är att låta bli att betala och se det som att man utvecklar för icke kommersiellt. Men man vet inte hur saker förändras etc. Därför anser jag att VS code är det givna för det mesta, men vid .net som asp etc så kör jag givetvis Visual Studio.
Citera
2024-10-27, 12:05
Medlem
A-Good-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag rekommenderar att inte sitta med något som är fritt för "icke kommersiellt" bruk för att sen tvingas betala för skiten när man börjar tjäna pengar på sin kod. Då har man ödslat tid på att vänja sig vid deras miljö.

Givetvis så inser väl även jag att det bara är att låta bli att betala och se det som att man utvecklar för icke kommersiellt. Men man vet inte hur saker förändras etc. Därför anser jag att VS code är det givna för det mesta, men vid .net som asp etc så kör jag givetvis Visual Studio.
Angående betalversionerna så ingår en "perpetual fallback license" om man betalar årsvis för en licens. Så den version av programmet som var aktuell när man köper en licens kan man sedan använda gratis efter att licenstiden gått ut. Men om man vill få nya versioner med buggfixar, nya features o.s.v. då måste man såklart fortsätta betala för det.
Citera
2024-10-27, 13:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
Angående betalversionerna så ingår en "perpetual fallback license" om man betalar årsvis för en licens. Så den version av programmet som var aktuell när man köper en licens kan man sedan använda gratis efter att licenstiden gått ut. Men om man vill få nya versioner med buggfixar, nya features o.s.v. då måste man såklart fortsätta betala för det.

Men ett sånt program kan du ju inte använda utan att uppdatera det när det är ett år gammalt. Det var ju ett pinsamt argument om de har det. Ännu större anledning att inte använda sig av deras produkter. Synd för förr i tiden så var det ett bra företag. Alla minns väl guldåren när man var beroende av ReSharper till exempel.
Citera
2024-10-27, 13:44
Medlem
A-Good-Mans avatar
Citat:
Men ett sånt program kan du ju inte använda utan att uppdatera det när det är ett år gammalt. Det var ju ett pinsamt argument om de har det. Ännu större anledning att inte använda sig av deras produkter. Synd för förr i tiden så var det ett bra företag. Alla minns väl guldåren när man var beroende av ReSharper till exempel.
Här är info om licensmodellen de använder. Bättre att folk läser där än att jag krånglar till något
https://sales.jetbrains.com/hc/en-gb...llback-license

Men i stora drag så funkar det så att man får en ny fallback licens varje gång man betalt för 12 månader.

Angående att man behöver uppdatera, så ja ifall man vill att programmet ska ha support för en ny .NET SDK så krävs det att man har en giltig licens så man kan uppdatera eller att man betalat för programmet vid ett tillfälle (= årsvis betalning) efter att programmet fick stöd för nya SDK:n.
Senast redigerad av A-Good-Man 2024-10-27 kl. 13:50.
Citera
2024-10-27, 13:56
Medlem
A-Good-Mans avatar
Här är lite kort info om hur det funkar med .NET SDK support i Rider:
https://rider-support.jetbrains.com/...etBrains-Rider
Citera
2024-10-27, 14:43
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Good-Man
Här är info om licensmodellen de använder. Bättre att folk läser där än att jag krånglar till något
https://sales.jetbrains.com/hc/en-gb...llback-license

Men i stora drag så funkar det så att man får en ny fallback licens varje gång man betalt för 12 månader.

Angående att man behöver uppdatera, så ja ifall man vill att programmet ska ha support för en ny .NET SDK så krävs det att man har en giltig licens så man kan uppdatera eller att man betalat för programmet vid ett tillfälle (= årsvis betalning) efter att programmet fick stöd för nya SDK:n.

Jag säger. Skippa sånt och använd VS Code och Visual Studio. Både privat och för företag.
Citera
2024-10-27, 15:41
Medlem
A-Good-Mans avatar
Citat:
Jag säger. Skippa sånt och använd VS Code och Visual Studio. Både privat och för företag.
Ja om man sitter på Windows är Visual Studio och VS Code svårslagna. Ser ingen nytta med att använda Rider då men om man kör Mac eller har Linux så kan Rider vara ett alternativ om man inte vill köra VS Code även för .NET.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in