Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-27, 17:01
Medlem
orrtupps avatar
Gudagens gubbar.

Tnkte kpa en batteridriven mutterdragare men pltsligt slog det mig att jag ju faktiskt har en kompressor och att tryckluftsdrivna verktyg r rtt billiga.

Problemet r att min kompressor bara r 6 bar och 1,1 hk eller nt, orkar den driva en mutterknack, kommer ju inte att kra kontinuerligt utan det blir ju bara ngon eller ngra muttrar som ska loss eller fast ngon enstaka gng, typ dcksbyte och liknande.

N, vad sger ni proffs?
Citera
2024-10-27, 17:07
Medlem
VoktorDodkas avatar
Varfr inte kpa en 220v? Billigare n batteridriven och ska den bara anvndas till dcksbyte kan man st ut med sladden, en elsladd r dessutom smidigare n tryckluftslang. Jag har en sju r gammal frn biltema, kostade runt 400:- nr jag kpte den och den fungerar hur bra som helst, har ven lossat ngon gammal centrummutter med den.

En "liten" kompressor rcker bra om det r korta bls man r ute efter, jag har punktblstrat med min 6 liters, iofs p 8 bar, den ligger p 1200watt s den fyller relativt snabbt men vid blstring var det nd enerverande, men det gick utan problem.
Citera
2024-10-27, 17:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Varfr inte kpa en 220v? Billigare n batteridriven och ska den bara anvndas till dcksbyte kan man st ut med sladden, en elsladd r dessutom smidigare n tryckluftslang. Jag har en sju r gammal frn biltema, kostade runt 400:- nr jag kpte den och den fungerar hur bra som helst, har ven lossat ngon gammal centrummutter med den.

En "liten" kompressor rcker bra om det r korta bls man r ute efter, jag har punktblstrat med min 6 liters, iofs p 8 bar, den ligger p 1200watt s den fyller relativt snabbt men vid blstring var det nd enerverande, men det gick utan problem.
En med sladd r ju ett alternativ men jag r ocks sugen p ett tryckluftsdrivet sprrskaft och sna finns ju inte som sladdalternativ.
Citera
2024-10-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Gudagens gubbar.

Tnkte kpa en batteridriven mutterdragare men pltsligt slog det mig att jag ju faktiskt har en kompressor och att tryckluftsdrivna verktyg r rtt billiga.

Problemet r att min kompressor bara r 6 bar och 1,1 hk eller nt, orkar den driva en mutterknack, kommer ju inte att kra kontinuerligt utan det blir ju bara ngon eller ngra muttrar som ska loss eller fast ngon enstaka gng, typ dcksbyte och liknande.

N, vad sger ni proffs?

r inget proffs, men vi krde fassans kompressor p 4 bar... men i ngot fall p vinterdcken p vren rckte det inte... Och d hade vi en tung jvel till dragare frn Jula eller Biltema, ingen proffsgrej liksom.

6 bar tror jag klarar skivan till 99 komma ngot %... den tusende muttern fr man lossa old school.

Typ.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2024-10-27 kl. 21:12.
Citera
2024-10-27, 21:13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
r inget proffs, men vi krde fassans kompressor p 4 bar... men i ngot fall p vinterdcken p vren rckte det inte...

6 bart tror jag klarar skivan till 99 komma ngot %
Trycket rcker men storleken p verktyget r avgrande och med strre verktyg kommer ocks hgre krav p luftfldet
Citera
2024-10-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Trycket rcker men storleken p verktyget r avgrande och med strre verktyg kommer ocks hgre krav p luftfldet

Okej, fr litet verktyg. Kompressorn var en strre stationr Copco.

Fassan ville bara ladda 4 bar fr den skulle hlla lngre.

Nu nr jag rvt den kr jag p 7. Och sdan dr torsionsfjder som maxar dragmonetet.

Funkar 100%.

Jag antar att strre verktyg har en strre area trycket jobbar p? Mer kraft r strre flde?
Citera
2024-10-27, 21:50
Medlem
killawifes avatar
Nej det funkar dligt.
Citera
2024-10-27, 21:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det ska vl inte behvas ngot vldsamt fr dckbyte?
Bara dumheter detta med att dra hjulbultar s att de inte gr att f loss ngra mnader senare....
Trycket rcker till fr att knacka upp en mutter men sedan kan fldet medfra , nr dragaren vl snurrar p, att kompressorn behver f lite tid att bygga tryck igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in