Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-28, 07:31
Medlem
Har sett i trden om medicinsk cannabis som gr att f av patienter med bland annat svr kronisk smrta som testat allt.. verkligen allt.

Nu ser jag att en del dissar Aurea care fr deras CBD / THC olja r av formen Isolat och den andra kliniken ger fullspektrum vilket sgs vara mycket bttre.

Kan ngon frklara fr mig skillnaden? Och varfr ska fullspektrum hjlpa bttre n isolat?
Citera
2024-10-28, 08:21
Medlem
"Fullspektrum" innebr att man har extraherat en planta, och d fr man med hela spektret av cannabinoider och andra aktiva mnen. Allts inte bara THC, eller CBD.

Sk "isolat" innebr att det innehller endast en enda cannabinoid.

Tex s innehller Dronabinol (isolat) syntetisk THC som enda aktiva ingrediens. Och munsprejen sativex r ett fullspektrum som innehller bde THC och CBD plus vriga mnen frn plantan, dvs andra cannabinoider och terpener (och allt vad det nu r).

Sativex kan man f av en vanlig svensk lkare om man har rtt diagnoser och utredningar, men det ingr inte i hgkostnadsskyddet. ven Horstedskliniken i Danmark anvnder en munspray som r fullspektrum och innehller bde THC och CBD.

Aureumkliniken kr vl med tv separata isolat (ett fr THC och ett fr CBD), som dom kan frskriva inom hgkostandsskyddet p nt stt. Och det brukar (enl uppgift - r inte patient sjlv) rcka med att ha ngon diagnostiserad smrtproblematik.

Sen finns det flera cb-kliniker, men jag knner inte till hur dessa jobbar.

EDIT: Varfr r fullspektrum bttre? Vet inte, men det r typ allmnt knt att "ingen" vljer isolat fre fullspektrum, om de fr mjligheten att vlja. Man brukar vl kalla det fr entourage-effekt. Men man vet som sagt inte exakt hur vxtmnena interagerar tillsammans.

THC-isolat r tex vlknt fr att bde "funka smre" och ge fler biverknningar, tex ngest och illamende. Dronabinol (THC-isolat) tex var ett av de frsta lkemedlen som godkndes (mot cancer- och HIV-illamende), men den blev aldrig nn hjdare drfr att patienterna fick bttre effekt av att ta eller rka fullspektrum.
Senast redigerad av busy-signal 2024-10-28 kl. 08:34.
Citera
2024-10-28, 08:37
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
"Fullspektrum" innebr att man har extraherat en planta, och d fr man med hela spektret av cannabinoider och andra aktiva mnen. Allts inte bara THC, eller CBD.

Sk "isolat" innebr att det innehller endast en enda cannabinoid.

Tex s innehller Dronabinol (isolat) syntetisk THC som enda aktiva ingrediens. Och munsprejen sativex r ett fullspektrum som innehller bde THC och CBD plus vriga mnen frn plantan, dvs andra cannabinoider och terpener (och allt vad det nu r).

Sativex kan man f av en vanlig svensk lkare om man har rtt diagnoser och utredningar, men det ingr inte i hgkostnadsskyddet. ven Horstedskliniken i Danmark anvnder en munspray som r fullspektrum och innehller bde THC och CBD.

Aureumkliniken kr vl med tv separata isolat (ett fr THC och ett fr CBD), som dom kan frskriva inom hgkostandsskyddet p nt stt. Och det brukar (enl uppgift - r inte patient sjlv) rcka med att ha ngon diagnostiserad smrtproblematik.

Sen finns det flera cb-kliniker, men jag knner inte till hur dessa jobbar.

EDIT: Varfr r fullspektrum bttre? Vet inte, men det r typ allmnt knt att "ingen" vljer isolat fre fullspektrum, om de fr mjligheten att vlja. Man brukar vl kalla det fr entourage-effekt. Men man vet som sagt inte exakt hur vxtmnena interagerar tillsammans.

THC-isolat r tex vlknt fr att bde "funka smre" och ge fler biverknningar, tex ngest och illamende. Dronabinol (THC-isolat) tex var ett av de frsta lkemedlen som godkndes (mot cancer- och HIV-illamende), men den blev aldrig nn hjdare drfr att patienterna fick bttre effekt av att ta eller rka fullspektrum.

Beror ju helt p vad man har fr problem. "Cannabis" som medicin blir s missvisande nr det r tusentals olika cannabinoider, terpener och massa annat som kan anvndas p helt olika stt.

Lite skillnad om du har ms eller epilepsi liksom.
Citera
2024-10-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Beror ju helt p vad man har fr problem. "Cannabis" som medicin blir s missvisande nr det r tusentals olika cannabinoider, terpener och massa annat som kan anvndas p helt olika stt.

Lite skillnad om du har ms eller epilepsi liksom.

Min avsikt var vl frmst att beskriva skillnaderna mellan "fullspektrum" och "isolat". Sen beskrev jag vad jag har hrt anekdotiskt om varfr sk isolat inte har ftt s bra rykte.

Men knner du till nt specifikt dr det brukar funka bttre med sk isolat? Jag gr inte det, men jag r ingen expert som hnger med i forskningsfronten. Bara en lekman med ett antal rs erfarenhet och intresse.

EDIT: Frresten jag borde sklart dela min personliga erfarenhet ocks. Jag tyckte Horsteds munspray (fullspektrum, THC + CBD) var bra, men svag och dyr, s jag r inte lngre patient dr. Den gav mig rligt talat en bttre effekt n jag fr nr jag rker, nyktrare. Skte fr depression och ADHD, fick ett recept som det stod "nervsmrtor" p.

Sen har jag bekanta som behandlar smrta med isolaten frn Aureum. Och dom verkade visserligen vldigt njda ocks. Dock var det ett par r sedan jag pratade med dem , s rutinerna och tillgngen p preparat kanske ser annorlunda ut nu.
Senast redigerad av busy-signal 2024-10-28 kl. 09:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in