Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ja det tänkte jag också.
Låter som läckage i avlopp.
Är badrummet i källarvåning?

Det är ett sovrum på andra våningen i ett lägenhetshus. Grannen har kök på andra sidan väggen som sprickan är, men fastighetsskötaren hittade inge tecken på fukt.
Citera
2024-10-28, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmPillarn
Kan du ta en bild på sprickan och ladda upp här?

Den är lite avig och i dagsläget igen fogad men ska se vad jag kan göra!
Citera
2024-10-28, 13:11
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmVanhorn
Intressant! Tack för länk, det är limmade matta under golvet men tänker att det inte borde vara ett ställe lukten kommer ifrån? Det är en 15cm spricka i ena hörnet. Har haft fastighetsskötare över som mätt fukt och inte hittat något.

Om det inte verkar finnas något fuktproblem eller annat elände skulle jag täta sprickan med ett betongspackel, husfix eller fischerprodukten du nämnde. Vill du lukttäta ytterligare skulle jag använda en bra spärrgrund, typ Zinsser BIN Aqua.
Citera
2024-10-28, 14:20
Medlem
53....so whats avatar
Vems är utrymmet under? Hur ser det ut där?
Du sa att det drog luft "man kunde känna ett blås" in i din lägenhet, då kan man med typ färjad rök hitta var den dras in och var den kommer ut.
Låt fackmän fixa detta, det är inte din uppgift.
Citera
2024-10-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Vems är utrymmet under? Hur ser det ut där?
Du sa att det drog luft "man kunde känna ett blås" in i din lägenhet, då kan man med typ färjad rök hitta var den dras in och var den kommer ut.
Låt fackmän fixa detta, det är inte din uppgift.

Ja precis det är en granne under som förening + fastighetsskötare skulle kolla med om det är något där som orsakar. I och med att jag fogat igen känner man inte draget men gillar idén med färgade röken för att felsöka så kanske hjälper att jag skär bort nuvarande fog. Tack!
Citera
2024-10-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmVanhorn
Hade fastighetsskötaren här när sprickan var "öppen" och man kunde känna ett blås. Han sa att jag bara behövde foga igen det. Tog dit dom igen för jag var orolig över eventuell vattenskada som orsakade men don mätte och såg ingen indikation på det. Jag misstänker att det är en spricka ifrån frånluftsventilationen (gammalt lägenhetshus) då det endast uppstår när det är tryckändring utomhus, går från varmt till kallt.

Förening / fastighetsskötare lyssnar inte och doften har inte märkts när dom varit där då det är främst på kvällarna. Är lekman så vet inte vad för alternativ som finns mer än att täppa igen så gott det går.

För att åtgärda problemet på riktigt så behövs det utredas om det verkligen är frånluftskanalen som är trasig, då måste den lagas, och om det är den som är trasig så påverkas hela husets ventilation.

Den fräna doften kan då också vara ifrån gammalt matos som ev ligger i kanalen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in