• 6
  • 7
2024-10-30, 06:02
Medlem
-Hengpung-s avatar
För att förtydliga min position en aning så ja, givetvis så kan man titta innan man signalerar, jag säger inte att det ska vara förbjudet. Men om du tittar eller inte innan du väljer att signalera påverkar inte ditt behov varken mer eller mindre att behöva göra körfältsbytet. Det första tittet är till 99% onödigt att göra och man kan därför börja med att signalera.

Det är många som får körriktningsvisaren om bakfoten här i tråden och inte tycker förstå vad den är till för. Om man enbart ska signalera när det är "fritt", vilket syfte fyllde egentligen signalen för andra trafikanter? De behövde uppenbarligen inte den informationen från dig eftersom de inte kunde assistera eller samspela med dig för att underlätta körfältsbytet. Ja, man ska signalera även när det är fritt, men körriktningsvisaren finns där för att hjälpa dig visa din intention inför andra trafikanter även när det inte är fritt. Den ska aktiveras i samma sekund som du vet att du vill göra körfältsbytet, oavsett om det kommer en bil eller ligger en bil vid sidan om dig.

Som Mikaels också har förstått och försöker förtydliga i tråden så är körriktningsvisaren inte ett meddelande om att:

Jag svänger, jag svänger, ur vägen eller krasha.

Det är en indikation om din intention att:

Jag behöver byta fil, vänligen lätta på gasen eller kör om.

Om man tittar på helhetsbilden hur dåliga folk är på att signalera I trafiken idag och hur de blir nervösa och nästan rädda av att använda körriktningsvisaren så är det en indikator på att trafikskolor lär ut på ett helt felaktigt sätt. Körriktningsvisaren ska inte användas enbart när det är fritt, den ska användas oavsett om det är fritt eller inte.

Tåls att reflektera lite mer över enligt min synpunkt.
Senast redigerad av -Hengpung- 2024-10-30 kl. 06:08.
Citera
2024-10-30, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag skulle vilja säga: njäe. Snarare:

1. titta (detta ska såklart pågå kontinuerligt när man kör)
2. placera dig rätt om möjligt
3. signalera
4. vänta på att det finns ett hål (finns omedelbart om steg 2 lyckades)
5. byt fil
6. sluta signalera

Dessutom lär ju körskolan ut att titta först eftersom annars skulle eleven blinka i typ en minut innan det blir något filbyte.

Egentligen inte. Körriktningsvisaren är en varningslampa som visar att du kommer att, eller åtminstone ämnar att, färdas i den riktningen. Sen används det självklart som en "snälla flytta dig så jag också kan köra där". Men du måste ju enligt lag signalera även om det inte finns någon i vägen. Till och med om du är helt ensam på vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Tycker frågan är helt meningslös.
Att titta i sidospegeln och sedan signalera eller tvärt om tar knappt någon sekund, förarna i de andra körfälten har inte heller någon möjlighet att se att du sneglade i sidospegeln. Det vill säga att oavsett vilken metod du använder dig av så kommer dina medtrafikanter enbart reagera på när du börjar signalera. Så då är det bara göra som man själv tycker är lättast.

Två bra inlägg (inte de enda i tråden…) som jag väljer att svara på.

Din förklarar saken på ett bra sätt.

Att tillägga så finns det inget förbud i TF att man inte får variera på denna ordning inför en manöver. Så det är alltså tillåtet att välja att blinka först, sen kontrollera, och om allt är ok slutligen utföra manövern.

Det är t o m så att det lärs ut av körskolor, då det beroende på aktuell situation och plats kan skilja vad som är bästa praxis.

Jag tar två exempel på detta för att visualisera detta.
1. Man står parkerad mellan bilar utmed trottoaren på en ganska tätt trafikerad gata, och vill köra ut. Det är relativt kort siktsträcka och därmed dåligt med plats och tid för andra trafikanter att hinna upptäcka och reagera på en blinkers om man vill köra ut.
I detta exempel är de mer primärt att man själv verkligen kontrollerar och är beredd när ett tillfälle för utfart kommer, och alltså viktigast att först titta sen blinka när man ser att man kan köra ut.
Att i det läget först blinka och vänta på att nån ska hinna se, kanske bromsa in och öka risker för påkörning bakifrån, för att man ska kunna köra ut blir i min värld inte det bästa.

2. Man kör på en väg och ska via en påfart ner på en trafikled.
Här kan det absolut vara en bättre praxis att slå på blinkersen redan långt uppe på påfarten då det visar trafikanterna på trafikleden att du kommer (mindre risk att missa det med blinkande ljus på fordonet än utan) samt att du har ”redan har bestämt dig” att du ska ut (ganska många velar ju utan blinkers medan slutet på påfarten närmar sig och paniken är på väg, och där antingen börjar bromsa ner eller tvingas fortsätta på vägkanten….) och altså visar lite pondus i trafiken.
Detta gör att de på trafikleden får mer tid att upptäcka dig och vid behov skapa en lucka genom att korrigera hastigheten eller byta fil. Detta förfarande lärde körskolan ut när jag tog behörighet för lastbil och det funkar mycket bra i t ex storstäder där det ofta är tät trafik och folk kan ha ”skygglappar” och inte gärna vill släppa in andra som inte tydligt visar vad de vill göra och har lite pondus och ”står på sig”

Allt ska självklart ske med gott omdöme och hänsyn, och är inte menat som att man ska buffla sig fram i trafiken.
Citera
2024-10-30, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Ja, precis, bäst du slutar.

Ok, nästa gång byter jag fil utan att blinka så att det inte sker nåt hemskt
Citera
2024-10-30, 08:01
Medlem
Mycket infrastruktur och många system och regler i Sverige är skapade för ett glesare befolkat land. Jag kan inte komma på ett annat land där jag har behövt stå i kö för att komma in i en tågstation. Denna fröjd har jag upplevt på flera stationer i Sverige.

Ska man räkna med en naturlig lucka i tät trafik kommer man aldrig kunna bytta fil eller köra på motorvägen. Lämnar man inte avstånd framför sig (som är extremt vanligt i Sverige) för att undvika krock vid ev nödbromsning kommer det gå snett ganska ofta. Mer ansvar bör läggas på dessa dårar som verkar vilja krocka.

Det är självklart man ska ha koll på läget innan man blinkar, men körriktningsvisaren är egentligen helt onödigt om förväntan är att inga andra bilister någonsin får påverkas av ens körfältsbyte.
Citera
2024-10-30, 08:37
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
De som blir 'skrämda' av att någon blinkar är de som gör fel. Att blinka är att visa intention, dvs 'jag vill byta fil', inte 'jag byter fil och kör på dig'.
Om någon framför dig blinkar så lättar du på gasen och skapar en lucka, enkelt. Inte att du tvärnitar och får panik.
Hur illa kör folk egentligen? Undra på att minsta kö skapar kaos när folk uppenbarligen inte kan de enklaste reglerna om samarbete i trafiken.

Eftersom regeln är att blinka först när det är möjligt att byta fil kan många tolka det som att den andra bilen inte har sett dem och avser att svänga. Om man ligger långt bakom gör det kanske inte så stor skillnad, men om du ligger precis i döda vinkeln och en annan bil indikerar att den tänker svänga in i din fil, hur reagerar du då? Det är ett onödigt moment som bara skapar förvirring och eventuell orsakar olyckor.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in