Citat:
Ursprungligen postat av
Kosmos.
Dyrt som fan det man kper. Men jag tnker din kropp r det dyrbaraste du har. Investera i den.
Dock om man kan gra det sjlv p ett hyffsat enkelt stt r ju det bra. Fr kolla upp det tack fr tipset.
Exakt s har jag brjat tnka p gamla dar ocks. Om det r nt som r vrt att lgga pengar p s r det maten. Det gamla uttrycket stmmer verkligen, man blir vad man ter. Och ju ldre man blir, desto mer knslig emot skrp och kemikalier i maten blir man.
I rlighetens namn s r blir det inte s vrst billigt med hemgjord beef jerky heller, fr man behver nstan fyra kilo frskt ktt fr att gra 1 kg torkat. Men det blir nd vldigt vrt det, eftersom kpe-bj kostar 900 kg/kg (varav 10% r socker, maltodextrin och kryddor).
Om du vill testa sjlv, vilket jag rekommenderar, s r det enklaste att kpa lvbiff, som du skr upp i lagom stora remsor, och sen kryddar/marinerar efter smak. Och sen torkar i ugnen p ca 75 C tills bitarna fr lagom tuggmotstnd.
Det kan ta ca 10-15 timmar kanske, beroende p hur stora bitar och annat.
Jag gr det maximalt enkelt fr mig och kryddar bara med torra kryddor, och bara p en sida (hatar kladd och jobb). Och det blir nd svinbra. Kryddade med endast salt nu senast, och kommer att gra det nsta gng ocks.