Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-28, 18:08
Medlem
Hej alla!

Jag har en frga kring Spotifys pstenden om att de kan se vilka streams som r AI-genererade och vilka som r kta. Enligt dem kan de urskilja detta, men jag r tveksam. Knns mer som att de anvnder detta som ett stt att skrmma bort eventuella fuskare.

Min vn blev nyligen anklagad fr att anvnda AI fr att ka sina streams p Spotify. Som fljd av detta tog de bort hans album. Men bara en vecka senare var albumet tillbaka p plattformen utan att ngra streams hade tagits bort. Hans statistik sg lite mrklig ut med extremt hg aktivitet vissa dagar, men att Spotify nd valde att terstlla allt fr mig att tro att de kanske inte har full koll p vad som r AI och vad som inte r det.

S vad tror ni? Kan de verkligen urskilja detta? Och, kanske viktigare, vad r bsta sttet att skapa vattentt AI i s fall?
Citera
2024-10-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xyroz
Hej alla!

Jag har en frga kring Spotifys pstenden om att de kan se vilka streams som r AI-genererade och vilka som r kta. Enligt dem kan de urskilja detta, men jag r tveksam. Knns mer som att de anvnder detta som ett stt att skrmma bort eventuella fuskare.

Min vn blev nyligen anklagad fr att anvnda AI fr att ka sina streams p Spotify. Som fljd av detta tog de bort hans album. Men bara en vecka senare var albumet tillbaka p plattformen utan att ngra streams hade tagits bort. Hans statistik sg lite mrklig ut med extremt hg aktivitet vissa dagar, men att Spotify nd valde att terstlla allt fr mig att tro att de kanske inte har full koll p vad som r AI och vad som inte r det.

S vad tror ni? Kan de verkligen urskilja detta? Och, kanske viktigare, vad r bsta sttet att skapa vattentt AI i s fall?
Nej det tror jag inte dremot s blir de misstnksamma nr en artist helt pltsligt fr mngder av streams p typ en eller flera ltar som avviker ifrn mnstret.

Det var bla det som hnde Frken Snusk och Gozzi nr de plockade ner sjukt mycket musik och deras material frsvann ifrn plattformen och de drog samma argument dvs manipulerade streams.

Ett par veckor senare var allt material tillbaka igen efter att Gozzi, Snusk osv helt enkelt hade sttt p sig och vgrat finna sig i Spotifys anklagelser och krvde att de skulle terstlla allt om man ska dra den korta versionen.
Citera
2024-10-28, 19:58
Medlem
Enligt Spotify om jag stter p en lt, gr p toan i 4 minuter, s r det AI genererat enligt dom, det har inte varit en genuin lyssnare som lyssnat p lten under tiden den spelades.

Dom vill rkna genuina lyssningar, och det gr inte, omjligt
Citera
2024-10-28, 20:51
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av level42
Enligt Spotify om jag stter p en lt, gr p toan i 4 minuter, s r det AI genererat enligt dom, det har inte varit en genuin lyssnare som lyssnat p lten under tiden den spelades.

Dom vill rkna genuina lyssningar, och det gr inte, omjligt

Hur skulle spotify om jag lyssnat p lten eller tagit en runk menar du?
Citera
2024-11-02, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoedaMinHund
Hur skulle spotify om jag lyssnat p lten eller tagit en runk menar du?
Spotify kanske jmfr mot dina lyssningar dr du inte dragit en runk? Det finns mnster i det mesta vi gr, om n mikroskopiska, men de finns dr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in