Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
Idag, 00:00
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Nu jävlar blir jag förbannad! Slog faktiskt näven i mitt bord så porslinet jämte skakade.

FÖRHELVETE!

Öppna valfritt dokument i Kivra medan "Network"-fliken är uppe i developer tools (F12).
Klicka sedan på dokumentets webrequest när den läses in.
Där ser du vilka HTTP headers som skickats.

Filen är servad från "server: google frontend"

Den headern ("google frontend") används av Google App Engine, vilket är byggt på Google Cloud.

Google Cloud är Googles molntjänst, likt AWS från Amazon.

Det är ingen jävla Google analytics. Nu blir jag faktiskt förbannad på riktigt.
Headern säger varifrån just den filen är servad ifrån. D.v.s. vart den filen (dokumentet) ligger någonstans.

Google Analytics... Google Analytics... nu får det räcka med inkompetens i den här tråden. Era jävla hjärntvättade stollar!!!
Det visar väl fortfarande bara att en tjänst deployad hos Google har servat ditt request, inte att databasen den läste nödvändigtvis ligger hos Google? En webservice körd hos Google har läst data någonstans och visat dig i din browser? Det betyder inte att datan ligger hos NSA.
Du verkar agiterad, och okunnig. Men du är bra på bold och emojis
Citera
Idag, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nginx
Kivra, tjänsten där hela Sverige låter någon annan öppna och scanna din post.

Det är "smidigt" säger många, medan er post sprättas upp, scannas och förs över digitalt till utländska servers.

Ni har ingen aning om vem som har tillgång till er post. Men det är ju smidigt så det struntar ni i.

Är en dataläcka bara runt hörnet? För ingenting på internet är 100% säkert.
Det räcker att en insider sprider informationen vidare, det räcker att en anställd får sitt system infekterat, det räcker att ett säkerhetshål hittats.

Förstår ni hur allvarligt och farligt det är om hela Sveriges post (privat och företag) läcks?

Hur kan tjänster som Kivra få finnas kvar? Varför använder folk dessa tjänster?

Lägg även till att det ofta sker att de inte scannar all din post, vilket leder till inkasso (som du inte heller får vetskap om) och till slut hamnar du hos Kronofogden.

Samarbetar Kivra (m.fl.) med dessa typer av bolag för att driva in pengar?

Att få ett jobb hos Kivras scanningcentral är lika enkelt som att få ett lagerjobb. Det kryllar av ungdomar, flera med Lexbase-domar dessutom.

Tänk efter innan ni registrerar er för dessa tjänster hejvilt. Skulle ni låta er granne öppna och läsa er post? Inte? Men om er granne jobbar hos Kivra... då är det OK eller? För det är det som sker.
Jag förstår inte varför du är orolig för att någon okänd ska kunna se din el-räkning eller annat som brukar hamna på KIVRA??? Större risk att dom kan ta din räkning i din brevlåda i så fall....
Citera
Idag, 03:48
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Har du några som helst belägg för detta?
Tycker du också att bankerna ska förstatligas?

Vill du ha belägg för att aktörer som Riksrevisionen inte existerar för den privata marknaden?

Ok här kommer den: Det finns ingen aktör som Riksrevisionen för den privata marknaden.

Att du sen jänför.banker med en kommersiell digital aktör visar din okunskap.

Banker är några av de mest statligt styrda kommersiella aktörerna vi har. Med rätta.

Om vi bortser från SBAB som faktiskt är statlig så visar bankera historiska felsteg att utan statlig styrning aå är de i bästa fall bara en gigantisk pengatvätt för kriminella aktörer, och i värsta fall kan dra ner hela länder i depressioner.

Hursom så sa en postare ovan det bäst. Vem vet vem som äger Kivra om 5 år.

Nej, ännu en gång har den privata marknaden visat hur kass den är för samhällsbyggnad. Den ska hålla sig till kommersiella produkter såsom skor, mat och viss elektronik. Inte samhällsviktig post.

Tyvärr fungerar inte nyliberalernas våta dröm om pengastyrd samhällsbyggnad eftersom det inte alltid är de smartaste/bäst lämpade som har pengarna.
Senast redigerad av Wyrdkin Idag kl. 03:51.
Citera
Idag, 05:05
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är ju i princip just vad bankid är.
Vet inte alla ni foliehattar vad ni är oroliga för?

Så alla filer i Kivra är krypterade med min publika nyckel och kan därav endast läsas med mitt BankID?

Även om det är på det viset är det inte riktigt säkert i och med att man kan sumpa alla sina BankID och få tag i ett nytt via banken. Någon sitter på min privata nyckel och inte fan är det jag iallafall.

Sen behöver man väl inte vara en foliehatt för att tycka att BankID är bristfälligt.

När man skapar något så enkelt som en SSH-nyckel så ber man ju ingen annan göra det åt en av den enkla anledningen att det inte går att lita på att man är enda ägaren av den privata nyckeln då.
Senast redigerad av ValkPadda Idag kl. 05:09.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in