Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 22:03
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
6 miljoner + och ett hus som värderas till 6 miljoner. Buffert, 6 miljoner +. Huset räknas såklart inte, då man inte vet om det går att sälja.
Varför investerar du inte pengarna om du har sex miljoner?
Citera
Igår, 22:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför investerar du inte pengarna om du har sex miljoner?

Vad vet du om vad jag gjort med mina pengar? Jag har en stadig inkomst, men tack som frågar.
Citera
Igår, 22:04
Medlem
a-mortals avatar
Min mamma sa 500 000 kr. Vet inte riktigt hur hon tänkte, men jag kan tänka mig att det ligger en bit erfarenhet bakom den gränsen.

Personligen kör jag utan buffert, jag spar allt som går.
Citera
Igår, 22:07
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad vet du om vad jag gjort med mina pengar? Jag har en stadig inkomst, men tack som frågar.
Du kanske menar något annat med buffert än de flesta. Normalt menar man med en buffert lättillgängliga pengar på ett sparkonto.
Citera
Igår, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Enkel fråga, hur mycket har ni på ett så kallat buffertkonto? Jag bryr mig inte om ert ISK, aktier eller fonder. Inte heller vad ni har i fastigheter osv osv. INTE HELLER ert ”betalkonto” som är exempelvis kopplat till era kort eller räkningar. Jag vill bara veta vad ni har på ett konto, som ni förslagsvis döpt till ”Buffertkonto”.

Jag äger nämligen en bostadsrätt, men ingen bil eller något annat som kan gå sönder till en dyr kostnad. Jag tänker att 50k är en rimlig summa som man ska kunna ta direkt. Hade jag ägt flera bostäder eller bilar så hade nog denna summa behövt vara högre. Men för en person som inte har så mycket som kan gå sönder mer än typ diskmaskinen eller tvättmaskinen, borde inte 50k räcka då? Så kan man ha mer pengar på börsen så att säga.

Om risken för oväntade kostnader är låg för dig, är 50 000 en bra summa. Se till att inte ta ut pengar därifrån om du verkligen inte behöver. Glöm inte att vara med i A-kassan. Annars är du i behov av en större buffert.

Jag har 80 000 kr på ett buffertkonto, men jag äger en bil och är ensamstående. Så min risk är lite större. Men för din del är 50 000 kr bra.
Citera
Igår, 22:10
Medlem
pn222jws avatar
20 000.
Citera
Igår, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Min mamma sa 500 000 kr. Vet inte riktigt hur hon tänkte, men jag kan tänka mig att det ligger en bit erfarenhet bakom den gränsen.

Personligen kör jag utan buffert, jag spar allt som går.

Jag tror att hon menar pengar på ett sparkonto, som du kan använda som kontantinsats för att köpa hus med lån eller andra långsiktiga större köp. Alltså inte en vanlig buffert för oförutsägbara kostnader såsom att bilen gått sönder eller du blev av med jobbet.
Citera
Igår, 22:12
Medlem
Trollet420s avatar
Ca 70k i kontanter samt 2 kg guld och 60+kg silver undangömt
Citera
Igår, 22:14
Medlem
Tror jag har typ 16k på "buffert" kontot just nu. Men skulle va bekväm med att ha 0 kr där också.

Utöver det har jag typ 1 miljon på isk. Oanvänd kontokredit på 250k till typ 5% ränta (om jag skulle använda den)

Vet egentligen inte vad jag ska ha en "buffert konto" till. Sätter in pengar där om det blivit för mkt jag inte är bekväm att ha på lönekonto (kopplat till visa kortet). Sedan spenderar jag väl dem eller amorterar eller köper aktier.

Vid oförutsedda utgifter är jag bekväm med att sälja aktier eller använda kontokrediten. Börsen ger ändå statistikskt mer över tid så bäst ha pengarna där.
Senast redigerad av dcim2 Igår kl. 22:21.
Citera
Igår, 22:14
Medlem
Purpurhaegers avatar
50k låter rimligt i din situation (givet att du har hemförsäkring med bostadsträttstillägg) men det kan ändå vara bra att ha lite slantar för oförutsedda utgifter. Har du 50k som du annars skulle placera på börsen är det bara dumsnålt att inte lägga dem på ett bankkonto med 3-4% ränta istället.

Bil kan förvisso också kosta stora pengar men det är sällan så akut om man inte är beroende av bilen för att sköta sitt jobb.

Har man villa så är det mer akuta saker som kan gå sönder, tex värmepump, varmvattenberedare, allehanda elfel som måste felsökas av elektriker - helst på jourtid. Då skulle jag rekommendera 100-200.000, till viss del beroende på husets skick.

Själv har jag (med villa) ca 100.000 kr i buffert på sparkonto, samt möjlighet att skaka fram ytterligare ett par 100-tusen med några dagars varsel via aktieförsäljningar.
Citera
Igår, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Ge mig tips, vilket räntekonto utan bindning ger 6%

Finns inte!
Citera
Igår, 22:19
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Jag tror att hon menar pengar på ett sparkonto, som du kan använda som kontantinsats för att köpa hus med lån eller andra långsiktiga större köp. Alltså inte en vanlig buffert för oförutsägbara kostnader såsom att bilen gått sönder eller du blev av med jobbet.
Nej, hon tänkte nog om man har familj och barn, hus och ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in