Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Hej,
Enkel fråga, hur mycket har ni på ett så kallat buffertkonto? Jag bryr mig inte om ert ISK, aktier eller fonder. Inte heller vad ni har i fastigheter osv osv. INTE HELLER ert ”betalkonto” som är exempelvis kopplat till era kort eller räkningar. Jag vill bara veta vad ni har på ett konto, som ni förslagsvis döpt till ”Buffertkonto”.
Jag äger nämligen en bostadsrätt, men ingen bil eller något annat som kan gå sönder till en dyr kostnad. Jag tänker att 50k är en rimlig summa som man ska kunna ta direkt. Hade jag ägt flera bostäder eller bilar så hade nog denna summa behövt vara högre. Men för en person som inte har så mycket som kan gå sönder mer än typ diskmaskinen eller tvättmaskinen, borde inte 50k räcka då? Så kan man ha mer pengar på börsen så att säga.
Om risken för oväntade kostnader är låg för dig, är 50 000 en bra summa. Se till att inte ta ut pengar därifrån om du verkligen inte behöver. Glöm inte att vara med i A-kassan. Annars är du i behov av en större buffert.
Jag har 80 000 kr på ett buffertkonto, men jag äger en bil och är ensamstående. Så min risk är lite större. Men för din del är 50 000 kr bra.