Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-30, 11:56
Moderator
KomissarieBecks avatar
Enbart länk utan beskrivning hade jag också varnat för!.

En bra lärdom till dig i detta fallet är mindre förolämpningar och mer fakta!
Citera
2024-10-30, 12:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Jag var ett tag på din sida TS eftersom jag själv ofta fått varningar som bara kan motiveras av moderatorernas avundsjuka.

Det var ganska roligt att du använde just "fikus" i ett växtsammanhang. Du får poäng för det. Jag gillar förolämpningar.

Men i din länk finns det massor av olika exempel på sjukdomar och det svarar inte direkt på TS fråga. Du tillförde inget som inte TS själv sannolikt redan hade sett. Man googlar oftast innan man gör en sådan tråd.

Detta är sånt man får varningar för på Flashback så enligt reglerna är det nog rätt och riktigt. Många på Flashback har ju bara frågor om vad för sjukdom det är på plantan hemma och är inte, som jag, intresserade av att munhuggas så mycket.
Citera
2024-10-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Förstår faktiskt inte hur detta kan vara så svårt att förstå. Skriv in en förklaring till vad länken innehåller i inlägget utan att endast posta länken. Lägg till något relevant från länken citerat (eller förklarat om det är en bild);

Exempel;

Ordet varulv kommer från det västgermanska språkområdet, närmast från medellågtyska warwulf. Formen hvarulf är känd i svenskan sedan 1700-talet medan engelskans werewolf och tyskans werwolf har hittats i litteratur från 1000-talet.”
Du kan läsa mer på Wikipedia;
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Varulv

Mitt syfte till frågan var väldigt otydligt beskrivet.
Grunden till frågan var en diskussion i en annan tråd, där jag hävdade att det var en diskussion om uteseende baserat på att ordet "stuk" användes, och för att visa att ordet "stuk" kan ha med utseende att göra, så länkade jag till synonymer.se.
Så konsensus är att jag även borde ha klippt in text i mitt inlägg?
Bra, då vet jag isåfall till nästa gång.

Det hela handlade alltså inte om att jag har skrivit ett inlägg med rubrik "varulv" och endast en länk i inlägget. Det var lite mer invecklat än så.
Citera
2024-10-30, 16:37
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Lite relaterat då.
Behöver en typ följande länk även beskrivas? https://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A4ckfilm

Svårläst länk såklart. :P Denna då: https://sv.wikipedia.org/wiki/Varulv
Det lär ju i alla fall framgå vad det är du vill säga med länken. Och gärna något citat från den. Enbart citat kan räcka om det är uppenbart varför du postar citatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag var ett tag på din sida TS eftersom jag själv ofta fått varningar som bara kan motiveras av moderatorernas avundsjuka.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-10-30 kl. 16:39.
Citera
2024-10-30, 17:04
Medlem
SvenHelsings avatar
I TS fall är jag faktiskt lite kluven. Det är onödigt otrevligt och inte jätteinformativt, men givet kontexten är det någorlunda ok. Det blir mer eller mindre omöjligt att citera något vettigt från länken, eftersom det som finns på länken är bilder som det är tänkt att TS (i den andra tråden) ska jämföra med. Så om vi tittar på vad som skrevs:

Citat:
Här kan du kika om du orkar bry dig om din jävla blomma ditt fikus!

Visst hade man kunnat tillägga "Där finns det bilder på olika angrepp på palettblad." och det hade definitivt varit bättre, men i det här fallet vete fasen om det känns så strikt nödvändigt.

Kan relatera lite till TS också. Det är en sak att få en varning när man skriver ett inlägg för sin egen skull, men när syftet är att hjälpa någon annan känns det jävligt surt att få en varning. Fick det själv en gång, och anledningen till att jag inte bemödade mig att citera var att det ändå bara var en liten sidodiskussion, och anledningen till att jag ens svarade var att frågan var riktad direkt till mig.

Och en av de värsta på ungefär samma tema var när jag skapade en tråd om en bugg på forumet. Fick en varning för att jag inte hade postat i forumbuggtråden. Då blev jag riktigt sned, och jag blev ju inte direkt motiverad att rapportera fler saker.
Citera
2024-10-30, 19:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titsdontlie
Jag förklarade att om han vill ha tips på hur hans blomma ska leva så läs där. Det är knappast varning, nästa gång ska jag skicka en kuk istället ni inte förstår er på pensionärer!

Att skriva typ "läs här" är ingen förklaring. Du ska beskriva vad som kan hittas om man klickar på länken.
Citera
2024-10-30, 21:25
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
I TS fall är jag faktiskt lite kluven. Det är onödigt otrevligt och inte jätteinformativt, men givet kontexten är det någorlunda ok. Det blir mer eller mindre omöjligt att citera något vettigt från länken, eftersom det som finns på länken är bilder som det är tänkt att TS (i den andra tråden) ska jämföra med. Så om vi tittar på vad som skrevs:

Visst hade man kunnat tillägga "Där finns det bilder på olika angrepp på palettblad." och det hade definitivt varit bättre, men i det här fallet vete fasen om det känns så strikt nödvändigt.

Kan relatera lite till TS också. Det är en sak att få en varning när man skriver ett inlägg för sin egen skull, men när syftet är att hjälpa någon annan känns det jävligt surt att få en varning. Fick det själv en gång, och anledningen till att jag inte bemödade mig att citera var att det ändå bara var en liten sidodiskussion, och anledningen till att jag ens svarade var att frågan var riktad direkt till mig.

Och en av de värsta på ungefär samma tema var när jag skapade en tråd om en bugg på forumet. Fick en varning för att jag inte hade postat i forumbuggtråden. Då blev jag riktigt sned, och jag blev ju inte direkt motiverad att rapportera fler saker.
Om någon frågar vad för skit det är på bladen och TS postar en länk med 12 olika sorters skit som är första träffen när man söker på "skit på blad" så kan jag förstå att moderatorn inte tyckte inlägget nådde den, ytterst låga nivå, för verkshöjd som inlägg ska ha.

Jag vill understryka att om jag hade skrivit reglerna hade det här inte varit en fråga men utifrån reglerna som de är skrivna så tycker jag att TS borde ha skrivit "det är [vad det var], läs mer här [länk], din fikus".
Citera
2024-10-31, 10:09
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om någon frågar vad för skit det är på bladen och TS postar en länk med 12 olika sorters skit som är första träffen när man söker på "skit på blad" så kan jag förstå att moderatorn inte tyckte inlägget nådde den, ytterst låga nivå, för verkshöjd som inlägg ska ha.

Jag vill understryka att om jag hade skrivit reglerna hade det här inte varit en fråga men utifrån reglerna som de är skrivna så tycker jag att TS borde ha skrivit "det är [vad det var], läs mer här [länk], din fikus".
Det hade varit helt okej, om jag uppfattar dig rätt här. Invektiv kan ha sin plats men inte i egensyfte.
Typ "Tredje bilden här ser ut som det du beskriver, det kan nog vara trips(eller vad det nu kan ha varit)du kan kolla och jämföra på den här länken [•••] din fikus.".
Citera
2024-10-31, 19:03
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Enbart länk utan beskrivning hade jag också varnat för!.

En bra lärdom till dig i detta fallet är mindre förolämpningar och mer fakta!

Om man presenterar fakta och någon frågar efter länk som källa, så måste man ändå ha med beskrivning?
Citera
2024-10-31, 19:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Om man presenterar fakta och någon frågar efter länk som källa, så måste man ändå ha med beskrivning?

Då har man ju redan presenterat beskrivningen och då kan man bara skriva typ "här är länk som källa till vad jag skrev i förra inlägget".

Förstår inte att folk är så jävla lata att de inte kan författa en mening i ett inlägg ens.
Citera
2024-10-31, 19:55
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då har man ju redan presenterat beskrivningen och då kan man bara skriva typ "här är länk som källa till vad jag skrev i förra inlägget".

Förstår inte att folk är så jävla lata att de inte kan författa en mening i ett inlägg ens.

Det kan ju vara så enkelt att man inte tänker på det eller vet om det. Alla har inte koll på alla regler 24/7.

Det hade ju inte skadat att ha en liten notis om det ovanför rutan man skriver i, just länkar verkar ju vara ett återkommande problem.
Citera
2024-10-31, 20:12
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det kan ju vara så enkelt att man inte tänker på det eller vet om det. Alla har inte koll på alla regler 24/7.

Det hade ju inte skadat att ha en liten notis om det ovanför rutan man skriver i, just länkar verkar ju vara ett återkommande problem.
Notis ovanför lär inte hjälpa, däremot borde man kunna lägga till en enkel koll, det göra ju redan om meddelandet är för kort, som noterar att inlägget endast består av en länk och då kommer notisen upp med en uppmaning att beskriva vad som finns på länken annars riskerar man en varning. (Eller dylikt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in