Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-30, 19:13
Medlem
Tratten52s avatar
Kan man få en glasblåsare att specialtillverka en kupa till en lampa utan att det kostar en förmögenhet. Det är en ovanlig antik sak som jag råkade mosa hemma hos en kompis. Någon som kan tipsa om en som gör jobbet utan kvitto 😀
Citera
2024-10-30, 19:20
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Kan man få en glasblåsare att specialtillverka en kupa till en lampa utan att det kostar en förmögenhet. Det är en ovanlig antik sak som jag råkade mosa hemma hos en kompis. Någon som kan tipsa om en som gör jobbet utan kvitto 😀
Det går att hitta glasblåsare som gör beställningsjobb. Hantverk kostar pengar och man får vad man betalar för.

Vad som utgör "en förmögenhet" får ses som väldigt relativt.

Googla "glashytta" så kommer du att hitta mängder av glasblåsare som är egna företagare.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-10-30 kl. 19:22.
Citera
2024-10-30, 19:59
Medlem
sommarlovs avatar
Säkert kan glasblåsarna på Skansen eller Rejmyre ordna något sådant.
Men kanske är inte ditt glas unikt, posta en bild.
Citera
2024-10-30, 20:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Kontakta några olika glasblåsare och fråga, skicka med en bild och gärna mått på det du vill ha gjort så får du veta vart det landar.
Hur ovanlig är den antika prylen? Går det att hitta liknande på nätet?
Citera
2024-10-30, 21:22
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kontakta några olika glasblåsare och fråga, skicka med en bild och gärna mått på det du vill ha gjort så får du veta vart det landar.
Hur ovanlig är den antika prylen? Går det att hitta liknande på nätet?

Kanske kan gå men jag har inte lust att punga ut med tusentals kronor till någon lycksökare. Gör man en ritning så borde ett proffs kunna blåsa fram glaset på en halvtimme, hur svårt kan det vara det handlar inte om något Orrefors konstglas.
Citera
2024-10-30, 21:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Kanske kan gå men jag har inte lust att punga ut med tusentals kronor till någon lycksökare. Gör man en ritning så borde ett proffs kunna blåsa fram glaset på en halvtimme, hur svårt kan det vara det handlar inte om något Orrefors konstglas.

Du kanske kan kolla med någon glasblåsarskola annars eller så är det bara att betala något proffs. Ingen aning hur lång tid det tar att blåsa fram ett specifikt glas men det krävs nog mer än en halvtimme med förberedelser, planering och utförandet men jag gissar bara.
Citera
2024-10-31, 09:55
Medlem
Citat:
Någon som kan tipsa om en som gör jobbet utan kvitto 😀

Det ska du inte räkna med, var glad on du hittar någon som gör det alls.

Det är dyrt för att det tar flera timmar att göra en glaskupa. Glasblåsning är inte som att blåsa upp en ballong, om du sett glasblåsare i arbete så är det väldigt lite blåsande och väldigt mycket annan bearbetning för att det ska gå att blåsa.
Citera
2024-10-31, 11:48
Medlem
Citat:

Var lampkupan verkligen unik, dvs fanns bara i ett enda exemplar? Det finns butiker som säljer gamla/antika lampkupor - har du kollat med dem? Har du kollat med t ex Tradera?
Citera
2024-10-31, 14:25
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissieBlues
Var lampkupan verkligen unik, dvs fanns bara i ett enda exemplar? Det finns butiker som säljer gamla/antika lampkupor - har du kollat med dem? Har du kollat med t ex Tradera?

Yes har kollat, man kan hitta en komplett på aktioner för flera tusen spänn. Löst glas går inte att hitta. Jag får kolla runt lite mer.
Citera
2024-10-31, 15:24
Medlem
Citat:
Yes har kollat, man kan hitta en komplett på aktioner för flera tusen spänn. Löst glas går inte att hitta. Jag får kolla runt lite mer.

Har ju själv svårt att tänka mig att du skulle då en handblåst kupa specialgjord för mindre än "ett par tusen"?
Citera
2024-10-31, 19:36
Moderator
Fear2bes avatar
Går man på en glasblåsning av en standardvas så kostade det 800 kr per deltagare. Är det något mer speciellt och man inte har personlig kontakt med en glaskonstnär så skulle jag gissa på att det kostar vad en special order kostar. Frågan är om det inte är betydligt billigare att köpa en lika dan begagnad om den finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in