Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-31, 15:34
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
I skuggan av regeringens budgetförslag om en rad skattesänkningar så väntar samtidigt en ny höjning av elskatten i miljardklassen för landets alla hushåll liksom många företag, befarar energibranschen. Och elproducenterna får dramatiskt höjda fastighetsskatter.

https://www.di.se/nyheter/elskatten-...id-arsskiftet/

För andra året i rad höjer alltså regeringen skatten på el, trots att samtliga fyra partier i regeringsunderlaget gick till val på elpristak och sänkta skatter på el.

Vintern förväntas bli kall och hushållen kämpar redan med inflation och höjda räntor.

Va säger borgarmänniskorna här inne?
Är ni nöjda med det ni röstat fram och vad tycker ni om alla löften ni fick men sveks.

Tråkigt att behöva säga, vad var det jag sa, men mina fördomar på hur det skulle bli har ju verkligen infriats.
Jag är inte nöjd med min röst på SD.
Citera
2024-10-31, 15:42
Medlem
Har det inte varit snack om att det är pågrund av ett EU direktiv?
Citera
2024-10-31, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Har det inte varit snack om att det är pågrund av ett EU direktiv?
Mer troligt SD direktiv.
Citera
2024-10-31, 16:32
Medlem
Hazizas avatar
För min del är det färdigröstat. Höger/Vänster spelar ingen roll, det finns inget parti som sätter sverige först.

Kolla mina elräkningar nu, jämfört med 2020 ink nätavgift så har mina elräkningar ökat med ca 160%. Rätt galet.
Citera
2024-10-31, 16:53
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
För min del är det färdigröstat. Höger/Vänster spelar ingen roll, det finns inget parti som sätter sverige först.

Kolla mina elräkningar nu, jämfört med 2020 ink nätavgift så har mina elräkningar ökat med ca 160%. Rätt galet.

Nä framöver får det bli nått jävla clownparti. Finns piratpartiet kvar?

Räntorna kommer ned, elen kommer aldrig bli billig igen. Dags att investera i energisparande åtgärder.
Citera
2024-10-31, 16:54
Medlem
Räknar vi indexeringen här som skattehöjning vilket du förespråkar så behöver vi även se indexeringen av exempelvis pensioner som pensionshöjningar som beslutats av regeringen.

Formellt så fastställs så klart indexeringar av någon instans men det är inte därifrån det kommer.

Nu kan man mycket väl kritisera regeringen för att man valt prioriteringen att INTE TA BORT indexeringen och på det sättet skapa högre elkostnader men om vi är mer precisa med begreppen så blir debatten rimligare

Citat:
I skuggan av regeringens budgetförslag om en rad skattesänkningar så väntar samtidigt en ny höjning av elskatten i miljardklassen för landets alla hushåll liksom många företag, befarar energibranschen. Och elproducenterna får dramatiskt höjda fastighetsskatter.

För andra året i rad höjer alltså regeringen skatten på el, trots att samtliga fyra partier i regeringsunderlaget gick till val på elpristak och sänkta skatter på el.

Vintern förväntas bli kall och hushållen kämpar redan med inflation och höjda räntor.

Är ni nöjda med det ni röstat fram och vad tycker ni om alla löften ni fick men sveks.

Tråkigt att behöva säga, vad var det jag sa, men mina fördomar på hur det skulle bli har ju verkligen infriats.
Citera
2024-10-31, 18:30
Medlem
Citat:
Som sagt, beslutet att avveckla kärnkraften fattades när högern styrde.

Sossarna gick ju varken till val på att sänka elskatten eller nu har ägnat två år i rad åt att höja den så jag fattar inte varför du drar in dom.

Funderar lite på hur följande stämmer överens med dina uttal om att högern styrde? Detta var 8 år efter folkomröstningen där man fick rösta för 1. Avveckling 2. Avveckling och 3. Avveckling

Citat:
Under våren 1988 beslutade riksdagen om en tydlig tidsplan för att avveckla kärnkraften. År 1995 skulle en reaktor i Barsebäck avvecklas och 1996 en i Ringhals. Enligt den socialdemokratiska miljö- och energiministern Birgitta Dahl var beslutet om avvecklingen av de två reaktorerna ”oåterkalleligt”.
Citera
2024-10-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Finns piratpartiet kvar?

Kul att du nämner dem. Det finns en lång tråd om Piratpartiet där kontentan är att partiet har försvunnit helt eftersom ingen är intresserad av ännu ett HBPT massinvandringsparti. De anställde en flata till partiledare - Anna Troberg - dess enda intresse var att framhäva hur viktigt det är med HPTB och hur homofobiska alla killarna i partiet var.

Sen tömde hon partikassan och stack och blev fackpamp. Partiet dog.

Jag håller med er: det finns ingen anledning att rösta. Varken vänster eller höger.
Citera
2024-10-31, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Och vilka röstade för nedläggning? Inte alltid de som sitter vid makten som har makten i alla frågor, tänk sossarna

Högern har haft majoritet i Riksdagen bra länge nu....

Räknar vi centern till höger är det sedan 2006....
Citera
2024-10-31, 18:56
Medlem
Fantastiskt.. Nu är bara 53% av elen skatt lite till går nog?
Citera
2024-10-31, 19:02
Medlem
Citat:

Men va fa******n… nu får det vara nog.
Våra föräldrar och farföräldrar slet för att bygga vårat energinät.
Äckliga politiker i Stockholm, förstår de inte att bidragsträsket och ”stimulanspaket” till andra länder sänker oss dag för dag.

Bort med arbetsgivaravgiften, sänk inkomstskatten, sänka ALLA skatter och låt det slappa folket lida.
Resten kommer frodas och landet blir starkare.
Citera
2024-10-31, 19:08
Medlem
Tycker det är bra med höjd elskatt. Borde höja diesel- och bensinskatten också och samtidigt sänka skatt på arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in