Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-01, 18:35
Medlem
Hade en liknande vilde på min sons skola och han fick 2 personliga assistenter som var med honom överallt. Det fungerade bra.
Citera
2024-11-01, 18:38
Medlem
Solestrollss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Hade en liknande vilde på min sons skola och han fick 2 personliga assistenter som var med honom överallt. Det fungerade bra.
Ja, förmodligen något liknande som behövs i det här fallet. Räcker nog inte med en assistent.
Citera
2024-11-01, 21:59
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raisamaria
Jag känner lite så. Men kan inte göra något som anställd på den här skolan. Det är två lärare som redan har slutat på grund av honom.

Kontakta facket. Kräv skyddsstopp om ledningen inte gör något. Ungen kan få undervisning på en annan plats som inte är i skolans lokaler. Bara att sätta en elevassistent i någon av kommunens lokaler med ungjäveln.
Citera
2024-11-01, 23:12
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Jag skriver här för har nyligen varit med på ett konstig möte. Eller inte alls konstigt, men det slutar aldrig att förvåna mig att det kan gå så här i Sverige. Pojken är familjhemsplacerad utifrån att hans mamma har varit alkoliserad och har bott i ett familjhem i tre år nu. Hans beteende är hemskt i skolan där han dagligen kränker och misshandlar andra barn och vuxna. Han sköter sig dock hemma enligt familjen och berättar att alla i skolan ljuger och han gör inte alls saker som alla påstår att han gör. Personal på skolan både polisanmäler och anmäler till socialtjänsten, men det händer inget för han är 12 år gammal.
Idag har socialtjänsten sagt på mötet att de kommer inte göra något för Pojken har varit utsat för trauma och det är så här det är. Han vill inte heller få någon behandling för sin trauma. De har rekommenderat familjehemmet inte ens bestraffa Pojken för hans beteende.
Alltså han kommer till skolan nästa vecka och kommer fortsätta håna, kränka och misshandla andra utan några som helst konsekvenser.

Det är lite så vi jobbar i Sverige.
Citera
2024-11-01, 23:28
Medlem
Citat:
Jag skriver här för har nyligen varit med på ett konstig möte. Eller inte alls konstigt, men det slutar aldrig att förvåna mig att det kan gå så här i Sverige. Pojken är familjhemsplacerad utifrån att hans mamma har varit alkoliserad och har bott i ett familjhem i tre år nu. Hans beteende är hemskt i skolan där han dagligen kränker och misshandlar andra barn och vuxna. Han sköter sig dock hemma enligt familjen och berättar att alla i skolan ljuger och han gör inte alls saker som alla påstår att han gör. Personal på skolan både polisanmäler och anmäler till socialtjänsten, men det händer inget för han är 12 år gammal.
Idag har socialtjänsten sagt på mötet att de kommer inte göra något för Pojken har varit utsat för trauma och det är så här det är. Han vill inte heller få någon behandling för sin trauma. De har rekommenderat familjehemmet inte ens bestraffa Pojken för hans beteende.
Alltså han kommer till skolan nästa vecka och kommer fortsätta håna, kränka och misshandla andra utan några som helst konsekvenser.
Harhan en störning? Då hjälper ju knappast bara att bygga relationer. Här behövs proffessionell hjälp i form av kbt, mediciner mm. Om inte rektorn kan skydda eleverna mot denne pojke då får rektorn stänga av han från skolan. Det låter som att socialen har stora brister i kunskap och rektorn amvänder inte de verktyg som hen faktiskt har - stäng av eleven, sedan får ju socialen säga vad dom vill, eleverna ska kunna känna sig trygga i skolan. Detta låter faktiskt inte riktigt klokt att inget görs. Hade jag haft barn i den skolan hade jag bytt skola omgående, alternativt hyrt en livvakt och skickat räkningen till skolan.
Citera
2024-11-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Ja, jag håller självklart med dig. Men jag tror det är snudd på omöjligt att lösa en sån här situation om man inte har med sig familjehemmet och socialtjänsten. Och TS beskriver ju att kollegor till henne slutat för att det blivit för mycket för dem. Ibland tror jag helt enkelt att man får välja sina "krig". Och den här situationen låter ju helt hopplös.
Stäng av eleven och kör hemmaundervisning, alla fungerar inte optimalt i skolmiljön och denne kille förstör ju både för sig själv och alla runt honom.
Citera
2024-11-01, 23:38
Medlem
flugornass avatar
Hur vet man vilken otäck bakgrund han har levt med, stå ut håll i, Sverige är på rätt väg.
Vi måste ha acceptans för att alla har samma värde.
Nä jag orkar inte ens vara ironisk.
Citera
2024-11-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Stäng av eleven och kör hemmaundervisning, alla fungerar inte optimalt i skolmiljön och denne kille förstör ju både för sig själv och alla runt honom.

Ska skolan stänga av och bestraffa eleven när det är socialtjänsten som har förstört hans liv?
Citera
2024-11-02, 02:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Ja, jag håller självklart med dig. Men jag tror det är snudd på omöjligt att lösa en sån här situation om man inte har med sig familjehemmet och socialtjänsten. Och TS beskriver ju att kollegor till henne slutat för att det blivit för mycket för dem. Ibland tror jag helt enkelt att man får välja sina "krig". Och den här situationen låter ju helt hopplös.

Det är troligen en skola alla skiter i. Det är ju hemskt om fosterföräldrarna och soc inte ser att detta är mycket skadligt. Men fortsätter man polisanmälan som sedan går till soc kan inte de igga detta för alltid. Finns det en skola för barn med problem nära så kan inte skolan bara skeppa honom dit? Finns ju fler lärare där.

Tycker detta är ett krig man ska välja. Tänk på alla småflickor han förstör livet för. Annars erbjud alla mobboffer att byta skola till en bra.

Självklart ställer fosterföräldrarna inte upp om de tagit in ungen för pengarna.

Det låter skrämmande att han slår sin assistent, en 12-åring kan lätt vara 170. Varför anmäler inte han? Han har nog rätt mycket blåmärken att visa.

Det känns som alla är handfallna.
Citera
2024-11-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ska skolan stänga av och bestraffa eleven när det är socialtjänsten som har förstört hans liv?
Primärt för att skydde de andra eleverna såklart
Citera
2024-11-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Vadå socialtjänsten som förstört hans liv? Ja, såklart att det är socialtjänstens fel som säkert helt obefogat lyfte bort honom från sin tidigare bullerbytillvaro med en kriminell farsa och en alkoholiserad morsa. Ungen hade säkert en toppen barndom med dem. 🙄
Citera
2024-11-02, 16:38
Medlem
Diensendust quote "Allmänt känt att barn och vuxna som har behov av att mobba andra på något vis är dom själva som mår så dåligt. Finns ingen anledning att trycka ner andra om man mår bra själv." unquote."

Ja, tyvärr ofta förekommande. Själv blev jag aldrig mobbad men vi hade en hemsk tjej i
klassen 3:an-4:an med ett kränkande, våldsamt och utåtagerande beteende som drabbade
de flesta av oss andra elever i form av oro, hot och ideliga störningar i koncentration. Alla var
rädda för henne. Hon var en liten, plutig tjej med taskiga kläder. Efter ett tag fick vi veta att
hon bytt skola helt plötsligt och det kom fram att hon var uppfostrad i ett hem där det förekom
både misshandel och alkoholism. Att mobba andra är ett maktmedel för många svaga personer
som då får känna sig "bättre" än sina offer. Vidrigt och borde leda till diciplinära åtgärder så snart
det upptäcks. Men skolan brukar tiga, vill ju inte bli känd som en "dålig" skola. Och slapp-
hänthet både hos föräldrar och lärare. Rektor borde kunna klara av denna sorts problem --
men då riskerar han/hon skäll från föräldrarna och/eller hot och en smäll på käften och kanske
sparken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in