Citat:
Ursprungligen postat av
GrayPagan
Det beror väl helt på VAD för vin man gör. Du har nog rätt när det gäller sådana här "satser" som aldrig smakar gott. Men för oss som gör vin från grunden, dvs jäser fruktjuice och motsvarande handlar det inte om att göra vin snabbt och billigt som smakar skit utan att det är dels roligt att tillverka saker själv och dels att kunna göra viner som inte går att köpa. Jag har tex ett mjöd med rönnbär, fläderbär och äpple på jäsning nu. Tänkte göra lite saffransmjöd till jul och kanske en glögg också. Detta trots att jag uppskattar kvalitet när det gäller vin. Cider står på listan att prova framöver och givetvis även körsbär och vinbärsvin.
Skippa satserna, köp vindruvor och pressa istället om ni vill göra "klassiskt" vin på druvor.
Ska man göra vin från köpta druvor så börjar vi snacka om något helt annat än jag gissar att köpesdruvor för att äta och druvor för vintillverkning är två helt olika saker och man ska göra något ordentligt.
Har man jäskar och allt vad som behövs för tillverkning för öl så gissar jag att det är enklare om man vill leka och testa med olika smaker, har en kompis som har hela kitet men det är absolut inte mitt intresse då jag är en tråkig lagerölskille och är inte direkt förtjust i alla varianter av IPA, APA och allt vad det heter.
Citat:
Ursprungligen postat av
MASSAGATTI
Kör man på ett lite "finare" rödtjut från PGW och sen lagrar det en månad med lite ekspån då kommar man definitivt upp i 200:-/flaska i smaken . Funkar perfekt att dra en kalsongfylla i när lusten faller in eller perfekt i köttfärsen/köttgrytan .
Allt som är dyrt är INTE bättre
Tackar, det är väl något sånt jag är ute efter och är just lite nyfiken då många som sagt tycker det blir ett helt ok vin.
Att använda till matlagning är absolut en tanke också istället för matlagningsvinet man använder i vanliga fall.
Skulle vara kul att höra ett utlåtande från någon ”vinkännare” men de skulle väl aldrig vilja svarta ner hela sin hela karriär genom att säga att hemgjort vin från PGW är riktigt bra😀