• 2
  • 3
2024-11-15, 15:01
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Appropå telefoner, vad har USAs president för telefon? Obama skojjade ju lite om att hans telefon minsann inte var det modernaste precis

Om man har anställda som svarar i telefon åt en, så har det kanske mindre betydelse vad det är för modell på den. Behöver han ta kort på något så kan han ju be någon av alla de professionella fotografer som förföljer honom så fort han går utanför dörren.

En iPhone 8 kanske man kan ha om man är du, eller om man är president i USA. Jag kan inte ha en iPhone 8, för att den har för gammal mjukvara för att kunna köra vissa appar som jag behöver i vardagen. Dessutom har den värdelös kamera, vilket kanske är av mindre betydelse om man har ett tråkigt liv där man aldrig hittar något fint som man vill föreviga. Den har också en gammaldags, liten LCD-skärm med låg upplösning. Bland annat.
Citera
2024-11-15, 19:50
Medlem
Jag hade en Nokia 4 ett tag, den var helt bedrövligt långsam.
Sedan hittade jag en Motorola G200 på Facebook Marketplace för 1500kr, så då slog jag till. En riktigt bra lur som är både snabb och har bra batteritid. G200 var ju billig eftersom jag köpte den begagnad, men annars ligger den nog i det undre mellansegmentet.
Citera
2024-11-17, 18:11
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag hade en Nokia 4 ett tag, den var helt bedrövligt långsam.
Sedan hittade jag en Motorola G200 på Facebook Marketplace för 1500kr, så då slog jag till. En riktigt bra lur som är både snabb och har bra batteritid. G200 var ju billig eftersom jag köpte den begagnad, men annars ligger den nog i det undre mellansegmentet.

Ska man vara ekonomisk så slår man till på en 1-2 år gammal modell men med nytt batteri då pratar vi bland dem i dyraste segmentet

Dom kan man få för runt 5000 kr . Istället för 15000 kr för en telefon

Lägger man idag får man en s21 för 1500 kr
Citera
2024-11-18, 08:32
Medlem
För vissa användare handlar det enbart om att få äga en premiumprodukt.
Citera
2024-11-18, 09:55
Medlem
Raggarspinns avatar
Priset é skillnaden!
Diskuterar vi androidmobiler som är stöpta i samma form med samma mjukvara så är det bara onödigt att betala mer för samma funktionalitet.
Citera
2024-11-18, 10:00
Medlem
En sak jag upptäckt som gör det skiljer i pris är USB-portens funktion.

En ny fin modern telefon kan man om den har "full usb" koppla till en skärm / tv via USB-porten (USB3.1) (Samt mus och tangentbord). Det är kanske ett specialcase, men är fortfarande något som brukar kosta någon tusenlapp extra om man nu vill ha möjlighet till det. Jag råkade köpa en läsplatta utan just detta vilket lite tog bort idén att använda den som "extradator" (surf+RDP).

Mindre dyra telefoner har USB2 + saknar video ut.
Citera
2024-11-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Priset é skillnaden!
Diskuterar vi androidmobiler som är stöpta i samma form med samma mjukvara så är det bara onödigt att betala mer för samma funktionalitet.
Olika tillverkare har olika versioner av Android. Köper du en Motorola för 3000 kr får du inte samma som om du köper en Pixel för 6000.

Sen är ju inte priset alltid en garanti för något heller. Pixel 9 har bättre säkerhet än Iphone 16 Pro Max trots att den kostar 5000 kr mindre.

Pixel 9 Pro XL kostar 11490 och har bättre kamera än Iphone 16 Pro Max för 15700, t.ex.
Senast redigerad av segernisse 2024-11-18 kl. 15:58.
Citera
2024-11-18, 17:22
Medlem
godboys avatar
Jag kör en Moto g52. Har haft den i tre år, snart fyra tror jag, funkar hur bra som helst. Det där med att man måste ha senaste och vassaste telefonen är mest bara snack, för normalt bruk så funkar en lågpristelefon lika bra. Det lär bara vara någon procent av alla fin-telefon-användare som har ett verkligt behov för en dylik.
Citera
2024-11-18, 18:13
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det lär bara vara någon procent av alla fin-telefon-användare som har ett verkligt behov för en dylik.

Behov och behov... det verkar ganska tråkigt att bara låta behovet styra. Under en stor del av mitt liv så har jag inte haft någon mobiltelefon alls. Det gick bra det med.

Om man nu ändå skall göra sig besväret att köpa något så kan man väl lika gärna köpa något som är bra. Det gäller inte bara telefoner, utan det mesta. Tycker jag.
Citera
2024-11-18, 20:25
Medlem
Pruttmuffs avatar
Jag har en Samsung Galaxy A04s för 1790 kr. Den duger bra till mig. Jag har den mest för att ringa, skicka SMS, kolla YouTube och surfa.

Den har bara 32GB lagring, men jag har inte så många appar. BankID, Swish och några andra appar. Några spel.

Streamar film gör jag med datorn som jag har kopplat till TV:n.

Jag kulle aldrig köpa en mobil för 10000-15000 kr. 2000-3000 kr är rimligt för mig.
Citera
2024-11-20, 09:17
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jag har en Samsung Galaxy A04s för 1790 kr. Den duger bra till mig. Jag har den mest för att ringa, skicka SMS, kolla YouTube och surfa.

Den har bara 32GB lagring, men jag har inte så många appar. BankID, Swish och några andra appar. Några spel.

Streamar film gör jag med datorn som jag har kopplat till TV:n.

Jag kulle aldrig köpa en mobil för 10000-15000 kr. 2000-3000 kr är rimligt för mig.

Toppmodellerna har 256gb-1TB utrymme

Min gamla iPhone XS har 512 gb minne och jag hade inte ens fyllt 50 gb efter 2 år .

Visst apparna blir större men helt rätt man behöver inte ha värsta minnet eller värsta skärmen det är en mobil ... Inte en dator

Min dator har jag 1 tb SSD och 5 TB extern hdd och har inte ens fyllt de 😂
Citera
2024-11-20, 10:21
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Men om man inte är en van fotograf eller om man inte pallar justera bilder så får man i regel snyggare bilder av en smartphonekamera än från en systemkamera, de är liksom redan färdigbearbetade.

Intressant att få detta svart på vitt från någon som verka veta vad han snackar om, för det är exakt min upplevelse som amatör också! Nu äger jag förvisso ingen systemkamera men väl en hygglig kompaktkamera från Sony med vettig optik och de bilder jag tar med Samsung-mobilen ser rent subjektivt faktiskt bättre ut.

Det är mycket möjligt att bilderna från Sony-kameran objektivt sett är bättre men obearbetade så ser de ut att vara lite "urvattnade". Mindre skärpa och svagare färger.

Samsungen har två kameror och det jag eventuellt saknar jämfört med en dyrare eller nyare modell är väl i så fall en tredje kamera med lite mer optisk zoom.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in