Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-02, 00:16
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
För hade du svarat hade du bara gjort bort dig.
Eller är det så att du är för förmögenhetsskatt?
Back from the dead!

Nej, jag är emot skatt. Särskilt förmögenhetsskatt.
Citera
2024-11-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
De kan ignoreras eftersom de bägge är ute i var sin del av svansen av fördelningskurvan.

Men du skrev att

Citat:
Det är helt fel. Om du läser det jag skriver så säger jag att skillnaden var tio gånger mellan de med mest inkomst och de med lägst.

Tänk på att kvinnor oftast var hemmafruar, enligt tidens ideal.
Citera
2024-11-02, 00:20
Medlem
gotets avatar
Svenska korrumperade politiker har medvetet sett till att öka klyftorna. Som exempel har de importerat 780.000 analfabeter från Afrika och Mellanöstern. Vi hade kunnat haft ett av världens bästa länder men de genomkorrupta politikerna har valt detta istället. Sverige är på väg att bli ett skämt.
Citera
2024-11-02, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Back from the dead!

Nej, jag är emot skatt. Särskilt förmögenhetsskatt.

Jo jag vet att du är tämligen hjärndöd så det behöver du inte förklara om och om igen.

Att du dessutom i princip förklarar dig som neoliberal gör dig än mindre verklighetsförankrad kring tanken om att fattiga ska få det bättre genom superrika får det bättre.

Men du får gärna förklara på vilket sätt som undersköterskor får det bättre ju rikare familjen Persson blir.
Citera
2024-11-02, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Men du skrev att

Vad tjänade de "rikas" hemmafruar?

Oj, du kanske inte tänkte på den saken....
Citera
2024-11-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Men du skrev att

På den tiden var också de allra flesta kvinnor gifta och hade alltså delad/gemensam inkomst med sin make. Så ditt argument fungerar inte. Under, och efter, andra världskriget blev kvinnor i Sverige (och andra länder) mer självständiga och aktörer på arbetsmarknaden. Det var de inte på trettiotalet. Mitt argument behöver inte separationen mellan män och kvinnor.

Det är en komplicering du adderat för att uppnå någon slags argument. Det är idiotiskt och du och jag vet det.
Senast redigerad av Proprioception 2024-11-02 kl. 00:55.
Citera
2024-11-02, 00:27
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Har också svårt att se problemet med klasskillnader. Jag är inte på något sätt en höginkomsttagare, men mycket av försöket till problematiserandet av klasskillnader känns som sossepropaganda. Problemet i ett samhälle är fattigdom. Så länge de med sämst ekonomi kan leva ett ordnat liv bör det inte vara ett problem att någon annan har det väldigt gott ställt - det är snarare positivt att människor kan bli rika och sedermera investera i samhället. Om inga tillåts bli förmögna har vi inga som kan förvalta och köpa företag, vilket riskerar att göra att företagen och deras produktion hamnar utomlands.

Och som också har påpekats: politikerna har medvetet återskapat klasskillnaderna, både vänstern och borgarna, men av olika anledningar.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2024-11-02 kl. 00:32.
Citera
2024-11-02, 00:28
Medlem
Citat:
Vad tjänade de "rikas" hemmafruar?

Vad tror du att en hemmafru har för inkomst?
Citera
2024-11-02, 00:31
Medlem
kalkryggars avatar
Samhället trasas sönder mer och mer. Rika tillåts i allt högre grad att plundra skola, vård och omsorg genom att föra ut skattepengar till skatteparadis samtidigt som det inte finns pengar och regler för att genomföra en vettig utbildning för barnen.

Samtidigt som barnens mormor och morfar äter kalops som smakar sämre än damstövlar och har fraktats genom halva Sverige som färdiga portioner för att någon halvsketen snubbe lagar och paketerar portion för portion 50-öre billigare än ett alternativ som ligger i samma stadsdel som den som ska ha det.

Barnens föräldrar känner sig pressade att jobba över och göra skitjobb som de inte är intresserande av men de vågar inte annat. De är så trötta att de inte har ork eller tid att ge barnen någon tid och då missar de att barnen har behov av BUP för att de har ADHD. Ingen ser detta och skolan ser åt andra hållet för de vet att skickar de ungen till BUP så tar det minst 6 månader innan ungen ens kommer på möte och då skickas ungen i de flesta fall tillbaka till skolan oavsett om ungen faktiskt behöver vård eller inte. För BUP har ändå inte ekonomi att ta i alla barn som har behov av dem.

Ungen börjar knarka, föräldrarna är livströtta och morfar svälter för att han inte vill äta något som smakar damstövel. Samhället går åt helvete med dessa ökade klyftor.

Moderatpolitiker sitter på middag hemma hos sina vänner som är de som plundrar Sverige. De sitter i villor som kostar minst 30 miljoner i de finaste områdena. De äter den godaste maten med några flaskor vin som kostar mer än busschaufförens månadslön. Där sitter de med silverskeden i soppan med guldflagor i 24 karat i tallriken och samtalar om senaste högtalarna för 150 tusen paret för att få lite ljud i tv-rummet vid bastun som ligger bredvid biljardrummet.

Men ni får fortsätta acceptera detta om ni vill. Jag skiter i det om ni inte bryr er. Jag har lärt mig att fixa pengar i stora mängder och gör det så kommer jag undan.
Citera
2024-11-02, 00:33
Medlem
Citat:
På den tiden var också de allra flesta kvinnor gifta och hade alltså delad/gemensam inkomst med sin make. Så ditt argument fungerar inte. Under och efter andra världskriget blev kvinnor i Sverige (och andra länder) mer självständiga och aktörer på arbetsmarknaden. Det var de inte på trettiotalet. Mitt argument behöver inte separationen mellan män och kvinnor.

Det är en komplicering du adderat för att uppnå någon slags argument. Det är idiotiskt och du och jag vet det.

Men du nämnde specifikt siffror från 1930-talet, när kvinnor vanligtvis var hemmafruar, och männens löner var avsedda att räcka för både mannens, kvinnans, och deras barns uppehälle?
Citera
2024-11-02, 00:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jo jag vet att du är tämligen hjärndöd så det behöver du inte förklara om och om igen.

Att du dessutom i princip förklarar dig som neoliberal gör dig än mindre verklighetsförankrad kring tanken om att fattiga ska få det bättre genom superrika får det bättre.

Men du får gärna förklara på vilket sätt som undersköterskor får det bättre ju rikare familjen Persson blir.
Personangrepp, snyggt debattrick. Jobbat länge på det?
Ju rikare folk blir desto bättre får de sina liv, oavsett var de startar.
Alla vinner på att alla får det bättre.
Bara idioter fattar inte det.
Citera
2024-11-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Har också svårt att se problemet med klasskillnader. Jag är inte på något sätt en höginkomsttagare, men mycket av försöket till problematiserandet av klasskillnader känns som sossepropaganda. Problemet i ett samhälle är fattigdom. Så länge de med sämst ekonomi kan leva ett ordnat liv bör det inte vara ett problem att någon annan har det väldigt gott ställt - det är snarare positivt att människor kan bli rika och sedermera investera i samhället.
Och som också har påpekats: politikerna har medvetet återskapat klasskillnaderna, både vänstern och borgarna, men av olika anledningar.

Problemet är att när klassklyftorna ökar så tenderar dom att slita slita samhällen isär.
Självklart måste det finnas en viss lönespridning.
Men saken är att det blir problematiskt om vi får fler och fler multidollar miljonärer eller miljardärer som inte kan tänka sig att bidra till vår samhälle.
Vi har ingen fastighetsskatt, ingen förmögenhetsskatt, ingen arvs eller gåvoskatt.
Det finns massor med länder i Västvärlden som har det. Varför ska vi vara en skatteparadis för rika som inte vill hjälpa till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in