2024-11-01, 23:50
Medlem
megamics avatar
Efter en hink på golfklubbens drivingrange besökte vi förra söndagen IKEA. Vi gick in och passerade restaurangen. En i vårt sällskap sa då ”har han en pistol i fickan?” och jag tittade på en äldre man med okammat hår och en rock med stora fickor och något som kunde liknas vid en pipa på en pistol stack knappt upp ur höger rock ficka. Jag tittade lite mer noggrant och kunde ana konturen av en pistol i fickan.

I ett sådant läge snurrar hjärnan lite extra snabbt och det är lämpligt med snabba beslut.

Är det en skjutning på gång i IKEAs restaurang?
Vilket utseende och stressnivå har den potentiella skytten?
Vilka är mina möjligheter att agera eller fly eller ignorera?

Jag valde att definiera situationen som ej hotande och valde att gå vidare med mina ärenden.

Jag fortsatte att fundera på vad jag borde ha gjort om jag bara aningen mer hade uppfattat situationen som hotfullt.

Några minuter senare så kopplade jag ihop det med att vi från golfbanan hade hört den närliggande skytteklubbens aktivitet och troligen hade herrn glömt sitt vapen i rocken när han skulle förtära lunchen på IKEA efter skytteklubbens aktivitet.

Nu i efterhand tycker jag mest synd om farbrorn med en potentiell 9mm pistol i fickan. Han utsatte sig för risken att bli nedslagen, nedtryckt och få sitt eget vapen riktat mot sig tills polisen hade anlänt. Eller så hade ett vådaskott gott av, svårt att säga om den var laddad.

Att ta fällben på farbrorn hade nog varit mer lämpligt än att försiktigt fråga om ”herrn har ett vapen i fickan?”

Har du själv mentalt förberett dig på hur du skall agera i en sådan här situation?
Hur hade du själv agerat vid en likande situation?
Om det inte var en pistol, vad kunde det då varit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in