• 1
  • 2
2024-11-03, 06:09
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Har funderat lite på hur minnen ska värderas och vad dom ger efter lite tid !

Har ett exempel..

För ca 7år sen så gjorde jag en resa som skulle innebära minnen för livet och kostade relativt mkt ca 100K . Jag reste i 3 veckor till USA och San Francisco, Los Angeles och hann med 2 dagar i Vegas , slutnotan blev nog 125K med allt !

För något år sen så insåg jag att jag sällan tänker på resan fast den eg var väl bra och hann se en hel del...Då tänkte jag inte så mkt mer på det utan mest att jag typ aldrig tänker direkt på resan !

Så igår så tänkte jag på att jag la ju så mkt pengar på resan för att det skulle bli minnen för livet så då tänkte jag hur mkt jag faktiskt minns....Nu blev jag förvånad att det var eg inte speciellt mkt utan några fragment här och där och på saker som dessutom var rätt triviala som att jag tyckte att duschen var dålig på ett ställe och att jag hade skoskav av nya skor jag hade köpt !

Men på det stora hela så väldigt lite faktiskt och det kunde störa mig litegrann !

Jag skulle påstå att minnen jag hade påminner lite om det jag minns från något helt obetydligt som t.ex ett gammalt jobb man hade för 20år sen !

Då slog det mig att om någon skulle erbjudit sig att köpa mina minnen från USA resan för 10K och mina minnen skulle raderas så skulle jag troligen ta erbjudandet !

Tyckte jag resan var värd 125K som jag hade sparat i 5år till nu i efterhand ? Nej faktiskt inte..!

Jag kanske är ensam som ens resonerar på detta sätt ...

Ha haa - rolig "tråd"...själv minns jag alltid mat och sex upplevelser från resor, hjärnan måste väl matas med sensoriska intryck för att dom ska fastna.

Citera
2024-11-03, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ha haa - rolig "tråd"...själv minns jag alltid mat och sex upplevelser från resor, hjärnan måste väl matas med sensoriska intryck för att dom ska fastna.

Ja lite så faktiskt...

Sex och mat behöver man ju knappt resa för att uppleva

Då är frågan om dyra resor är lite bortkastat om man bara vill se saker !?

För minnet kan radera som du säger för det inte finns någon direkt sensorisk koppling till att se en byggnad mer än man ser en bild på en byggnad !

Vet att mitt ex ville ta med sig barnen till Mexico när dom var 10år för dom också skulle få ett minne för livet...

Men vad minns jag själv från resor när jag var 10år när vi åkte till Italien ? Tja minns dom hade en konstig glass och en pool som inte var öppen ( besviken ) alltså triviala minnen och inte ens roliga
Citera
2024-11-08, 01:23
Medlem
Hur var vegas? Tråkigt du inte gillade det. Jag minns små saker i livet själv. Annars är minnen inget värda imo. Du vill uppleva, inte minnas
Citera
2024-11-08, 10:26
Medlem
Minnen är inte bara sånt som råkar fastna inne i skallen. En annan sorts minne är hur upplevelser formar oss. Du beter dig och tänker annorlunda idag på grund av din resa. Den här tråden och allt du beskriver i den hade inte existerat utan resan. Jag gissar att ju bredare erfarenheter man har, inklusive som barn, desto mer möjlighet att formas på ett intressant sätt.

Av det skälet ser jag det också som nonsens om man aktivt försöker skapa ett visst kognitivt minne. Den biten sköter sig själv, och beter sig annorlunda för person till person. Jag har många goda minnen från resor och händelser i barndomen, och även många som är mer mudana, och jag tycker inte dom är mindre värdefulla än dom goda.

För mig har även minnen av till synes negativ karaktär fyllt en annan hjälpsam funktion, inklusive såna konstiga minnen som fastnat och som kan dyka upp oväntat ibland. Dom har varit användbara av psykologiska skäl.

Sen om man vill se det på en mer övergripande objektiv nivå så är våra kognitiva minnen en stor del av det som gör att vår kognition skiljer sig så mycket från andra djur. Verkar nästan lite småsint att nonchalera dom av personliga skäl? ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in