Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-03, 06:09
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Har funderat lite p hur minnen ska vrderas och vad dom ger efter lite tid !

Har ett exempel..

Fr ca 7r sen s gjorde jag en resa som skulle innebra minnen fr livet och kostade relativt mkt ca 100K . Jag reste i 3 veckor till USA och San Francisco, Los Angeles och hann med 2 dagar i Vegas , slutnotan blev nog 125K med allt !

Fr ngot r sen s insg jag att jag sllan tnker p resan fast den eg var vl bra och hann se en hel del...D tnkte jag inte s mkt mer p det utan mest att jag typ aldrig tnker direkt p resan !

S igr s tnkte jag p att jag la ju s mkt pengar p resan fr att det skulle bli minnen fr livet s d tnkte jag hur mkt jag faktiskt minns....Nu blev jag frvnad att det var eg inte speciellt mkt utan ngra fragment hr och dr och p saker som dessutom var rtt triviala som att jag tyckte att duschen var dlig p ett stlle och att jag hade skoskav av nya skor jag hade kpt !

Men p det stora hela s vldigt lite faktiskt och det kunde stra mig litegrann !

Jag skulle pst att minnen jag hade pminner lite om det jag minns frn ngot helt obetydligt som t.ex ett gammalt jobb man hade fr 20r sen !

D slog det mig att om ngon skulle erbjudit sig att kpa mina minnen frn USA resan fr 10K och mina minnen skulle raderas s skulle jag troligen ta erbjudandet !

Tyckte jag resan var vrd 125K som jag hade sparat i 5r till nu i efterhand ? Nej faktiskt inte..!

Jag kanske r ensam som ens resonerar p detta stt ...

Ha haa - rolig "trd"...sjlv minns jag alltid mat och sex upplevelser frn resor, hjrnan mste vl matas med sensoriska intryck fr att dom ska fastna.

Citera
2024-11-03, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ha haa - rolig "trd"...sjlv minns jag alltid mat och sex upplevelser frn resor, hjrnan mste vl matas med sensoriska intryck fr att dom ska fastna.

Ja lite s faktiskt...

Sex och mat behver man ju knappt resa fr att uppleva

D r frgan om dyra resor r lite bortkastat om man bara vill se saker !?

Fr minnet kan radera som du sger fr det inte finns ngon direkt sensorisk koppling till att se en byggnad mer n man ser en bild p en byggnad !

Vet att mitt ex ville ta med sig barnen till Mexico nr dom var 10r fr dom ocks skulle f ett minne fr livet...

Men vad minns jag sjlv frn resor nr jag var 10r nr vi kte till Italien ? Tja minns dom hade en konstig glass och en pool som inte var ppen ( besviken ) allts triviala minnen och inte ens roliga
Citera
2024-11-08, 01:23
Medlem
Hur var vegas? Trkigt du inte gillade det. Jag minns sm saker i livet sjlv. Annars r minnen inget vrda imo. Du vill uppleva, inte minnas
Citera
2024-11-08, 10:26
Medlem
Minnen r inte bara snt som rkar fastna inne i skallen. En annan sorts minne r hur upplevelser formar oss. Du beter dig och tnker annorlunda idag p grund av din resa. Den hr trden och allt du beskriver i den hade inte existerat utan resan. Jag gissar att ju bredare erfarenheter man har, inklusive som barn, desto mer mjlighet att formas p ett intressant stt.

Av det sklet ser jag det ocks som nonsens om man aktivt frsker skapa ett visst kognitivt minne. Den biten skter sig sjlv, och beter sig annorlunda fr person till person. Jag har mnga goda minnen frn resor och hndelser i barndomen, och ven mnga som r mer mudana, och jag tycker inte dom r mindre vrdefulla n dom goda.

Fr mig har ven minnen av till synes negativ karaktr fyllt en annan hjlpsam funktion, inklusive sna konstiga minnen som fastnat och som kan dyka upp ovntat ibland. Dom har varit anvndbara av psykologiska skl.

Sen om man vill se det p en mer vergripande objektiv niv s r vra kognitiva minnen en stor del av det som gr att vr kognition skiljer sig s mycket frn andra djur. Verkar nstan lite smsint att nonchalera dom av personliga skl? ^^
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in