Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Lär väl kosta en slant om man gör som Engelbrekts kyrka har gjort. Oerhört vackert & rentav lite mysigt.

Dock var det ett skyddsrum från början så inte som att kyrkan betalte själva....

Gustav Vasas kolumbarium nämndes i Helgmålsringning igår i SVT. Ett av Europas största, 70 000 platser!
Citera
2024-11-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Kolumbarium tar ju ändå upp plats och kommer att bli full.

Så jag har en fråga, vad gör man annars med askan efter en kremering?
Hälls den ut i en minneslund eller slängs den ut i havet eller naturen?
Tycker att även en hög med aska blir ganska stor efter några decennier så en minneslund blir ju full till sist den också.

"Hälls" - "slängs". Kremerade varelsers aska (hundar och katter kremeras också av sörjande ägare) placeras i någon sorts urna. Har Länsstyrelsen beviljat att aska sänks i havet (Sven-Bertil Taube´s aska sänktes i vattnen i närheten av hans älskade Sjösala) så är askan placerad i en särskilt sorts sand?urna som lätt upplöses i vatten.

Det är INTE tillåtet att ta en näve aska och slänga ut i naturen!
Citera
2024-11-03, 15:15
Medlem
Tänkte inte på de...
Citera
2024-11-03, 21:13
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Gustav Vasas kolumbarium nämndes i Helgmålsringning igår i SVT. Ett av Europas största, 70 000 platser!
Oj jävlar! Vilken samling!
Citera
2024-11-03, 21:33
Medlem
Citat:
Oj jävlar! Vilken samling!

7 660 är det nog. Europas största.
Citera
2024-11-06, 19:43
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Lär väl kosta en slant om man gör som Engelbrekts kyrka har gjort. Oerhört vackert & rentav lite mysigt.

Dock var det ett skyddsrum från början så inte som att kyrkan betalte själva....

Det är skyddsrum och kolumbariet har legat där lika länge som skyddsrummet, de slog väl två flugor i en smäll helt enkelt.
Citera
2024-11-07, 05:38
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är skyddsrum och kolumbariet har legat där lika länge som skyddsrummet, de slog väl två flugor i en smäll helt enkelt.
Enligt wiki så inreddes det 1961 medan skyddsrummet byggdes 1940.

"Engelbrekts församling var med och bidrog ekonomiskt till bygget mot att man efter kriget skulle få disponera skyddsrummet ”för all framtid”."

Jag nämnde även skyddsrum i mitt tidigare inlägg.
Citera
2024-11-07, 08:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Enligt wiki så inreddes det 1961 medan skyddsrummet byggdes 1940.

"Engelbrekts församling var med och bidrog ekonomiskt till bygget mot att man efter kriget skulle få disponera skyddsrummet ”för all framtid”."

Jag nämnde även skyddsrum i mitt tidigare inlägg.

Helt rätt av dig! Och då har jag ändå farfar, farmor, farbror och pappa där och plats reserverat för mig själv! Man vill ju bo på Östermalm när man lämnat jordelivet! 😁
Citera
2024-11-08, 05:38
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Helt rätt av dig! Och då har jag ändå farfar, farmor, farbror och pappa där och plats reserverat för mig själv! Man vill ju bo på Östermalm när man lämnat jordelivet! 😁
Man blir hemmablind. Lätt hänt.
En avsevärd del av ditt ursprung. Det är som sagt väldigt vackert där. Önskar dig en trevlig vila när dagen kommer
Citera
2024-11-08, 10:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Man blir hemmablind. Lätt hänt.
En avsevärd del av ditt ursprung. Det är som sagt väldigt vackert där. Önskar dig en trevlig vila när dagen kommer

Ja och en sak till, jag besökte platsen första gången 1976 och det ser exakt likadant ut idag och det är alltid samma ljus och temperatur därinne, en helt statisk upplevelse i en förenderlig omvärld.
Citera
2024-11-09, 13:22
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ja och en sak till, jag besökte platsen första gången 1976 och det ser exakt likadant ut idag och det är alltid samma ljus och temperatur därinne, en helt statisk upplevelse i en förenderlig omvärld.
Jag visste nog inte ens vad det var förrän nån gång på 0-talet då en på jobbet ville gå in där när vi kom från lunchen. Hade gått förbi många ggr & visste givetvis att det var nåt kyrkligt men tror inte jag hade tagit reda på att det var döingar därinne. Eller aska kanske snarare....

Men imponerande är det. Jag tog med en dam närmare 60 (jag är drygt 50) på samma vis efter lunch en dag för ett par år sen & hon visste inte heller vad det var men blev mäkta imponerad hon också.

Jag blir märkligt vördnadsfull på dylika platser. Är inte ett spår religiös men de vet onekligen hur man gör vördnadsfulla platser/lokaler/byggnader. Ofta iaf.
Citera
2024-12-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easydor
Jag vill bli svept i en enkel svepning av typ linne, eller nå't annat "naturligt/organiskt" material, nedskottad i backen & få ett träd planterat på min hög! Gärna en ek eller fura. Tänk vad mycket ny skog/kolfälla det skulle bli om detta blev en ny begravningstradition.

Vilken fin tanke. Så vill jag också ha! Ett träd istället för gravsten. Det blir som en skog där man kan välja sitt eget träd. Beroende på vad som passar den aktuella jorden då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in