• 3
  • 4
2025-01-04, 14:14
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Hitler frklarade ju krig mot USA strax efter Japans attack mot Pearl Harbor men hur tnkte Hitler att han skulle kunna besegra USA, ngon slags vision om hur slutsegern skulle ns mste ju ha funnits.

Tyskarna lyckades inte ens invadera Storbritannien trots att riket ligger s nra det ockuperade Frankrike.
En tysk invasion mot USA vore totalt orimlig och att strypa USAs import med ubtar skulle ocks vara verklningsls d USA har alla rvaror inom landet.

Nazisterna tillverkade ngra f prototyper av s.k Amerikabombers, dvs fyrmotoriga bombplan som skulle angripa New York men det skulle knappast f USA att kapitulera.
Snarare skulle det p sin hjd f USA att verkligen vilja hmnas och atombomba Berlin.

S fanns det en rimlig plan fr hur Tyskland skulle kunna f USA att kapitulera eller iallafall tvingas frhandla fram en frdelaktig fred fr Nazityskland eller var Hitlers krigsfrklaring bara en spontan ogenomtnkt reaktion p Japans attack mot Pearl Harbor?
Japan frklarade med Tyskland krig mot USA 2 veckor innan Pearl Harbor attacken. Tyskarna skulle med ha gjort en invasion plan mot USA med. Ganska storhetsvansinne i mina gon.
Citera
2025-01-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Japan frklarade med Tyskland krig mot USA 2 veckor innan Pearl Harbor attacken. Tyskarna skulle med ha gjort en invasion plan mot USA med. Ganska storhetsvansinne i mina gon.
Jass? S str det inte hr:
Citat:
Den 7 december 1941 bombar Japan utan frvarning den amerikanska militrbasen Pearl Harbor p Hawaii. Kort drefter, frklarar Japan krig mot USA.
https://app.binogi.se/l/stillahavskriget

Det r som jag blev lrd ven i skolan fr lnge sedan.
Citera
2025-01-05, 08:43
Medlem
Batagares avatar
Krigsfrklaring (ldre: fejdebrev) innebr att en stat ger en formell notifikation till en annan part om att de nu, eller frn en specificerad framtida tidpunkt, befinner sig i krig med varandra, det vill sga att det rder krigstillstnd mellan lnderna.

Haagkonventionen frn 1907 krvde att de krigfrande parterna gjorde en krigsfrklaring fre, eller omedelbart efter, stridernas brjan. Syftet var bland annat att neutrala stater skulle hllas underrttade om vad som pgick. Krigsfrklaringar har dock en mycket ldre historia.

Numera r formella krigsfrklaringar ovanliga. Detta ger en del juridiska problem, d mnga ldre internationella konventioner som reglerar krig utgr ifrn att sdana frklaringar gjorts. Tv mycket knda hndelser var nr Sovjetunionen anfll Finland utan ngon krigsfrklaring, vilket startade vinterkriget, och nr Tyskland anfll Polen, vilket startade andra vrldskriget, i bda fallen dessutom med en phittad attack frn andra sidan som frevndning. /Wikipedia
Citera
2025-01-05, 10:11
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Krigsfrklaring (ldre: fejdebrev) innebr att en stat ger en formell notifikation till en annan part om att de nu, eller frn en specificerad framtida tidpunkt, befinner sig i krig med varandra, det vill sga att det rder krigstillstnd mellan lnderna.

Haagkonventionen frn 1907 krvde att de krigfrande parterna gjorde en krigsfrklaring fre, eller omedelbart efter, stridernas brjan. Syftet var bland annat att neutrala stater skulle hllas underrttade om vad som pgick. Krigsfrklaringar har dock en mycket ldre historia.

Numera r formella krigsfrklaringar ovanliga. Detta ger en del juridiska problem, d mnga ldre internationella konventioner som reglerar krig utgr ifrn att sdana frklaringar gjorts. Tv mycket knda hndelser var nr Sovjetunionen anfll Finland utan ngon krigsfrklaring, vilket startade vinterkriget, och nr Tyskland anfll Polen, vilket startade andra vrldskriget, i bda fallen dessutom med en phittad attack frn andra sidan som frevndning. /Wikipedia
Ironiskt att man dmde folk till dden fr att inte flja dom reglerna medans man i USAs exempel inte har frt ett enda krig med dom reglerna sedan andra vrldskriget, allt har varit militra specialoperationer beordrat av presidenten sjlv.

Att man fredrog krig frr r fr det blev ofta korta intensiva konflikter som man sedan kunde frhandla sig ur med en bra vinst och lite skada, i teorin, men blev inte alltid s.
Citera
2025-01-05, 13:01
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Ironiskt att man dmde folk till dden fr att inte flja dom reglerna medans man i USAs exempel inte har frt ett enda krig med dom reglerna sedan andra vrldskriget, allt har varit militra specialoperationer beordrat av presidenten sjlv.

USA... har alls ngot krig sedan 1945, fregtts av en krigsfrklaring...
Citera
2025-01-06, 21:08
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jass? S str det inte hr:

Skrev fel. Italien (sovit dligt)
Citera
2025-01-06, 21:24
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Jass? S str det inte hr:
Skrev fel. Italien (sovit dligt)
ndra det du skrev till "Italien" hjlper inte eftersom det r fel fortfarande
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
USA... har alls ngot krig sedan 1945, fregtts av en krigsfrklaring...
Jag klagar p USA i andra trdar och i andra forum
(Hur de behandlat urbefolkningen och svarta. Och frn och med andra atombomben.)
Citera
2025-01-06, 22:26
Medlem
nonameds avatar
Citat:
ndra det du skrev till "Italien" hjlper inte eftersom det r fel fortfarande
Str bara inte med i texten du lnka r allt.
Citera
2025-01-09, 01:38
Medlem
Citat:
Vad "allierat bara bli attackerad hur som helst" ?
Det var vl Japan som attackerade USA UTAN ens krigsfrklaring frst?

Ja.. Men Tyskland frklarar inte krig pgrund av att Japan attackerade frst, dom frklarar krig pgrund av att USA attackerar (gr till offensiv mot) Japan.
Jag vet inte hur det ska frklaras bttre.
Citera
2025-01-09, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Jo, det var kanske jag som formulerade mig fel..men jag menade just s, att Tyskland inte hade ngot val i att st obrydda och se en allierat bara bli attackerad hur som helst. Drav skickade de ivg ett brev med frklaringen p!
Vad "allierat bara bli attackerad hur som helst" ?
Det var vl Japan som attackerade USA UTAN ens krigsfrklaring frst?
Ja.. Men Tyskland frklarar inte krig pgrund av att Japan attackerade frst, dom frklarar krig pgrund av att USA attackerar (gr till offensiv mot) Japan.
Frsvarare av Hitler uttrycker sig ofta konstigt
Citera
2025-01-09, 02:55
Medlem
Citat:
Frsvarare av Hitler uttrycker sig ofta konstigt

Japp. Lika ofta som dom stavar Hitler med stort H.
Citera
2025-01-14, 22:14
Medlem
Jag lste just Ernst Hanfstaengls Hitler: The Missing Years, och om man ska tro honom s underskattade Hitler USA frn allra frsta brjan; Hanfstaengl frskte gng p gng, i ratal, f Hitler att inse USA:s resurser och frmgor, men misslyckades, d Hitler var s eurocentrisk, okunnig, inskrnkt och obstinat att han bara slog ifrn sig varje frsk frn Hanfstaengls sida.

Off topic-kuriosa: Hanfstaengl, och ven andra, frskte f Hitler att bli mer normal genom att flertalet gnger introducera honom till olika tjejer, men misslyckades ven med detta, d Hitler var mentalt kastrerad. Mentalt kastrerad? Mer eller mindre ensam med en tjej blev han livrdd och visste inte hur han skulle bete sig, och s blev det inget mer av det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in