Citat:
Ursprungligen postat av
stoicman
när jag pratar om semen retention, syftar jag inte på nån smal fokusering på "semenparametrar." Nej, jag pratar om något betydligt större och mer betydelsefullt än så. Att tro att det hela handlar om nån sorts isolerad, biologisk mätning visar bara en grund förståelse för ämnet. Semen retention handlar om helheten, om långsiktiga och omfattande effekter som ingen liten studie kan fånga in på rätt sätt.
Visst, det är fint att du drar fram forskning i ditt resonemang, men låt oss vara ärliga här: hur opartisk är den där forskningen egentligen? Tror du verkligen att samhället tillåter eller ens uppmuntrar forskning kring sånt här när det går emot alla etablerade normer? Nej, det är ofta nära på omöjligt att få igenom projekt om alternativ praxis som denna; etiska kommitteer säger nej, finansieringsmöjligheter försvinner direkt, och ingen scientific journal vill riskera sin trovärdighet genom att publicera såna rön.
Är det verkligen så svårt att förstå? Om en praxis som semen retention strider mot normen, kommer forskningen i bästa fall att vara obalanserad och i värsta fall direkt fördömande. Men sen när blev det all publicerad forskning som är den enda sanningen? Tror du att en vetenskaplig tidskrift hade publicerat en artikel som talade om de överlägsna aspekterna av ett liv i avhållsamhet? Absolut inte. Jag säger det här med över 15 års erfarenhet som forskare inom neurovetenskap och har sett hur systemet fungerar – det finns tydliga krafter som påverkar vad som forskas på och vad som inte gör det.
Så, ja, vetenskapliga bevis har sitt värde, men tro inte att de är fria från bias och brister. Man måste kunna se bortom begränsningarna och våga lita på sin egen magkänsla istället för att förlita sig blint på det publicerade materialet, som ofta är fyllt av förutfattade meningar och intressen.
När tillräckligt många forskare i tillräckligt många länder kommer fram till samma sak, så är det vanligen så att det ligger närmast sanningen. För de har inte allihop samma bias, och i internetåldern brukar resultat komma fram. Det ser man på att det finns många områden där forskningen inte är enig, utan det man kan enas om är att det måste forskas mer, p.g.a. att det som studeras är komplext eller har väldigt subtila effekter.
Du påstod i tidigare inlägg bl.a. att spermamängden minskar, vilket är en semenparameter av många.
Den samlade forskningen pekar mot att så inte är fallet och du har inte anfört några som helst källor för det du påstår i tråden. Man har forskat om att hålla igen på utlösning ur många olika aspekter, under kortare tid och längre tid samt longitudinellt för att upptäcka den ökade risken för prostatacancer.
Vad skulle anledningen vara för någon (person eller organisation) att hålla tillbaka forskningsresultat som visar att det på något sätt vore gynnsamt att inte få utlösning?
Vad skulle den primära biologiska och evolutionära grunden vara till det, när det mesta vi gör egentligen bara syftar till att massproducera våra egna gener?