Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Ni pratade om guld, men det finns ännu större potentialer i sådant som är mer komplicerat.
Sådant som FA-analyser av t ex aktier. Då de är undervärderade köper man och väntar på att marknaden begriper
t ex då en utveckling är klar nyss och företaget börjar tjäna mycket snart.
Om man har bra timing brukar det dröja till nästa (helt kvartal med inkomst) kvartalsrapport för marknaden att begripa.
Nu har jag skippat leta bland aktier för det mesta är övervärderat, så jag har bytt fokus till fastigheter med produktionskapacitet i låglöneland. Många har misskötta verksamheter för att ägarna inte vet hur de ska göra, resultaten är dåliga så en del försöker sälja långt under värdet.
Man kan diskutera om det är oetiskt att utnyttja det. Därför försökte jag inte ens pruta på begärda priset, fastän det säkert hade gått för det finns massor av säljare och nästan inga köpare där.
Såklart man kan göra oetiska affärer även om det man köper eller säljer i sig inte är oetiskt. Det var nog det den jag svarade försökte få fram, men istället började hen bubbla om hur rik hen blev på guld.
För en privathandlare är guld inte så fiffigt, dels för att det är en fysisk produkt, dels för att spreaden är väldigt stor. Möjligt att man kan komma undan sånt, men den jag frågade valde att inte svara på den frågan.
Sedan kan jag förstå att vissa preppers köper ett par småtackor som de tänker sig kan vara mer eller mindre den enda valutan om kaos utbryter.
Att vänta in marknaden (inte guld nu) och köpa vid rätt tillfälle är extremt enkelt. Efteråt.
Oetiskt: Vapen, tobak, alkohol, porr, spel, snabblån, ormoljor... Har dock aktier i flera av dessa kategorier, indirekt eller direkt. Mitt största innehav är i vapen/försvarsindustrin.