Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-11-14, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Vad är etiska och oetiska investeringar

Undrar om någon skulle kunna ge ett exempel
Med belysande och förstärkande moment
Varför antingen etiskt eller oetiskt

Mvh
Vad som man ser som etiskt eller oetiskt beror på betraktaren.

Tänk en lastbil, kan vara världens bästa sak om den transporterar livsmedel i samband med en hungerkatastrof men den kan vara riktigt dåligt om den används för att transportera kärnvapen.

Samma sak med tillverkaren av skyddsvästar och pistoler till polisen jämfört med samma tillverkare som (indirekt) levererar till gängkriminella.

Gällande krigsmateriel så tycker jag inte att det är problematiskt med vapen för länders självförsvar men massförstörelsevapen är ju riktigt dåligt.

Företag som har som affärsmodell att lura personer att köpa och har krångliga villkor för att kunna avsluta abonnemang kan ses som oetiskta även om produkten i sig är rätt okej.
Citera
2024-11-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Ni pratade om guld, men det finns ännu större potentialer i sådant som är mer komplicerat.
Sådant som FA-analyser av t ex aktier. Då de är undervärderade köper man och väntar på att marknaden begriper
t ex då en utveckling är klar nyss och företaget börjar tjäna mycket snart.
Om man har bra timing brukar det dröja till nästa (helt kvartal med inkomst) kvartalsrapport för marknaden att begripa.

Nu har jag skippat leta bland aktier för det mesta är övervärderat, så jag har bytt fokus till fastigheter med produktionskapacitet i låglöneland. Många har misskötta verksamheter för att ägarna inte vet hur de ska göra, resultaten är dåliga så en del försöker sälja långt under värdet.

Man kan diskutera om det är oetiskt att utnyttja det. Därför försökte jag inte ens pruta på begärda priset, fastän det säkert hade gått för det finns massor av säljare och nästan inga köpare där.
Såklart man kan göra oetiska affärer även om det man köper eller säljer i sig inte är oetiskt. Det var nog det den jag svarade försökte få fram, men istället började hen bubbla om hur rik hen blev på guld.

För en privathandlare är guld inte så fiffigt, dels för att det är en fysisk produkt, dels för att spreaden är väldigt stor. Möjligt att man kan komma undan sånt, men den jag frågade valde att inte svara på den frågan.

Sedan kan jag förstå att vissa preppers köper ett par småtackor som de tänker sig kan vara mer eller mindre den enda valutan om kaos utbryter.

Att vänta in marknaden (inte guld nu) och köpa vid rätt tillfälle är extremt enkelt. Efteråt.

Oetiskt: Vapen, tobak, alkohol, porr, spel, snabblån, ormoljor... Har dock aktier i flera av dessa kategorier, indirekt eller direkt. Mitt största innehav är i vapen/försvarsindustrin.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-14 kl. 19:35.
Citera
2024-11-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
För en privathandlare är guld inte så fiffigt, dels för att det är en fysisk produkt, dels för att spreaden är väldigt stor.
"GOLD EUR/Oz 2460.38 2461.24"
Det är ju LITEN spread.
Den VAR mycket större i en del aktier, som jag ofta låg först på BÅDA sidorna i, då priserna var bättre jämfört med värdet och innan storfräsare började konkurrera med hjälp av helautomatrobotar.
Citat:
Sedan kan jag förstå att vissa preppers köper ett par småtackor som de tänker sig kan vara mer eller mindre den enda valutan om kaos utbryter.
Nej, MAT och utrustning för vattenrengöring och odling.
Många preppers är helkorkade. Lägger en massa på att köpa vatten men inget på vattenreningsutrustning!! och en massa på konserver men inget på att kunna starta odling...
Citat:
Att vänta in marknaden (inte guld nu) och köpa vid rätt tillfälle är extremt enkelt. Efteråt.
FÖRE om man gör bra FA-analyser och hittar något att bra att köpa.
Det har jag gjort ganska många gånger innan det mesta på aktiemarknaden blev övervärderat.
Fastigheten jag köpte med produktionskapacitet kommer att ge minst 4 x insatsen då jag fixat till felskötseln. Det är ganska enkelt men tar tid.
Citera
2024-11-14, 20:07
Medlem
Citat:
"GOLD EUR/Oz 2460.38 2461.24"
Det är ju LITEN spread.
Den VAR mycket större i en del aktier, som jag ofta låg först på BÅDA sidorna i, då priserna var bättre jämfört med värdet och innan storfräsare började konkurrera med hjälp av helautomatrobotar.
Det finns ingen spread i aktier. Det jag köper för, är vad du säljer för. Sedan betalar man såklart courtage.

Har inte kollat guldhandel på börsen, det var något sådant jag hade hoppats att hen skulle presentera.
Citat:
Nej, MAT och utrustning för vattenrengöring och odling.
Många preppers är helkorkade. Lägger en massa på att köpa vatten men inget på vattenreningsutrustning!! och en massa på konserver men inget på att kunna starta odling...
Så är det, de flesta preppers laddar med mängder mat, vattendunkar och stormkök. Teori, men inte praktik. Jag går ut och hugger en kanadagås, grillar den vid åkanten där jag även tar vatten :-)
Citat:
FÖRE om man gör bra FA-analyser och hittar något att bra att köpa.
Det har jag gjort ganska många gånger innan det mesta på aktiemarknaden blev övervärderat.
Fastigheten jag köpte med produktionskapacitet kommer att ge minst 4 x insatsen då jag fixat till felskötseln. Det är ganska enkelt men tar tid.
Sorry, men jag tror inte på sånt.
Citera
2024-11-14, 20:22
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Du kan alltså inte svara på mina frågor. Det antog jag redan från början.

Eftersom du väljer tonläge och underlåter dig vara lustig på ett olustigt sätt.
När du ifrågasätter.

Så fiskar du.
Och har ingen bevisbörda.
Är inte här för att lära andra bli bättre investerare.

Det var allt för den här gången.
Citera
2024-11-14, 20:26
Medlem
Citat:
Eftersom du väljer tonläge och underlåter dig vara lustig på ett olustigt sätt.
När du ifrågasätter.

Så fiskar du.
Och har ingen bevisbörda.
Är inte här för att lära andra bli bättre investerare.

Det var allt för den här gången.
Självklart har du ingen bevisbörda. Men säger man A så bör man säga B.

Jag tolkar dina inlägg som att du inte har en blekaste aning om vad du pratar om. Än mindre hur man investerar i guld.

Och var fan fick du bevisbörda ifrån? Tror du att det är en rättegång?
Citera
2024-11-14, 20:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vad är etiska och oetiska investeringar

Undrar om någon skulle kunna ge ett exempel
Med belysande och förstärkande moment
Varför antingen etiskt eller oetiskt

Mvh

Vapenindustrin ansågs oetiskg av etikexperterna tills Ryssland invaderade Ukraina, då blev det plötsligt tvärt om.
Citera
2024-11-14, 20:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Etik handlar om mänskliga värderingar. Vi har olika syn på etik o moral. Men huvuddragen kan vara att det är oetiskt att investera i företag som skövlar regnskog, utnyttjar barn i produktionen eller tillverkar skadliga cigg.

Etiska kan vara att företaget investerar i fossilfritt, ger lokalbefolkningen jobb, fokuserar på mänskliga rättigheter

Nu förstår jag inte vad du anser att skilmnaden är mellan etik och moral?
Citera
2024-11-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vapenindustrin ansågs oetiskg av etikexperterna tills Ryssland invaderade Ukraina, då blev det plötsligt tvärt om.
Korrekt reflektion. Så funkar det.

Btw: Det är omoraliskt att göra helikoptern på en fyllefest, men det är inte oetiskt. I övrigt så är det samma sak.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-14 kl. 21:07.
Citera
2024-11-14, 22:35
Medlem
Citat:
Det finns ingen spread i aktier.
Det gör det ju
Det ligger en KÖ med både köp och säljERBJUDANDEN.
När några kommer överens blir det SENAST betalt.
Efter det finns en spread mellan köp och sälj igen.
Citat:
"FÖRE om man gör bra FA-analyser och hittar något att bra att köpa.
Fastigheten jag köpte med produktionskapacitet kommer att ge minst 4 x insatsen då jag fixat till felskötseln. Det är ganska enkelt men tar tid."
Sorry, men jag tror inte på sånt.
Vadå "sånt" ?
Citera
2024-11-14, 23:20
Medlem
Citat:
Det gör det ju
Och den som köper betalar vad säljaren får. Inget span mellan köp och sälj.
Citat:
På vilket sätt då? Det finns ingen spread i aktieaffärer. Du får alltid samma pengar o du säljer för. Minus courtage.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-14 kl. 23:23.
Citera
2024-11-14, 23:47
Medlem
Citat:
Och den som köper betalar vad säljaren får. Inget span mellan köp och sälj.
På vilket sätt då? Det finns ingen spread i aktieaffärer. Du får alltid samma pengar o du säljer för. Minus courtage.
Äh! Just när affär GÖRS, DÅ finns inget span, men hela tiden annars finns det spread.
Det förklarade jag ju:
Citat:
Det gör det ju
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in