Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-04, 00:30
Medlem
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...orsvinner-det/
Enligt Nasa minskar ozonhålet successivt och kommer att vara helt borta år 2066.
Tror ni att Nasas förutsägelse stämmer, kommer gå snabbare eller långsammare?

Finns/fanns hålet på riktigt eller vad anser ni om att hålet försvinner/försvann?
Är prat om ozonhål och växthuseffekt sunt för generationer av barn att växa upp till?
Hur stort trauma/skada skapade ozonhålet er och naturen?
Senast redigerad av OTwitter 2024-11-04 kl. 01:17. Anledning: Ett litet litet skrivfel
Citera
2024-11-04, 00:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OTwitter
Enlig Nasa minskar ozonhålet successivt och kommer att vara helt borta år 2066.

Finns/fanns hålet på riktigt eller vad anser ni om att hålet försvinner/försvann?
Är prat om ozonhål och växthuseffekt sunt för generationer av barn att växa upp till?
Jag kan inget om det där men cancerfondens reklam på 1980talet sa att 1 av 6 får cancer. Idag är siffran 1 av 3.
Citera
2024-11-04, 01:03
Medlem
Jag läser "On September 24 2006, the ozone hole covered an area of 11.4 million square miles, matching the single-day record area previously observed on September 9, 2000."

Det är 18 år sedan. Man undrar hur mycket psykologisk skada medier har orsakat ungdomar, och om det var nödvändigt att sabotera uppväxten för många miljoner barn och unga samt på vilket sätt det hjälpte ozonhålet.
Citera
2024-11-04, 07:15
Medlem
Tror det gör ganska stor skillnad. Nya Zeeland är väl ett ställe där ozonhålet varit som störst. Träffade mycket folk när jag var där på 90-talet. I princip alla hade nån släkting som dött av (hud) cancer i rätt unga år samt många hade behandlats.
Citera
2024-11-04, 10:29
Medlem
Citat:
Enligt Nasa minskar ozonhålet successivt och kommer att vara helt borta år 2066.

Jo, hålet fanns men det produceras långsamt ozon där uppe av UV-strålning, så det finns en läkeprocess.

Ozonhålet är kraftigare vid sydpolen än nordpolen, vilket är bra då det bor lite folk därnere.

Men UV-strålningen är kraftigare vilket lett till onödigt mycket hudcancer t ex.

Jag växte upp med A-bomben, men jag tror ändå man skall ta barn på allvar. Så kanske man inte skall noja för mycket om det. Tror vi fixar klimatet ändå till slut.
Citera
2024-11-04, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Hej!

Har du någon annan källa än strålskyddsstiftelsen? Kanske några peer-reviewed studier över lång tid med bredd av universitet och forskare med lång erfarenhet?

Helst inte den där pajasen från KI.

Det finns mycket material. Ursprunget är forskningsstationen på Antarktis som började få högre och högre värden av UV.

Det var ett förhållande enkelt tekniskt och juridiskt problem att lösa, att sluta med CFC.

Case closed liksom.
Citera
2024-11-04, 10:33
Medlem
Citat:
Jag läser "On September 24 2006, the ozone hole covered an area of 11.4 million square miles, matching the single-day record area previously observed on September 9, 2000."

Det är 18 år sedan. Man undrar hur mycket psykologisk skada medier har orsakat ungdomar, och om det var nödvändigt att sabotera uppväxten för många miljoner barn och unga samt på vilket sätt det hjälpte ozonhålet.

Även barn solar ju, så jag kan tycka att det var viktigt med info om solskydd.
Citera
2024-11-04, 10:59
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns mycket material. Ursprunget är forskningsstationen på Antarktis som började få högre och högre värden av UV.

Det var ett förhållande enkelt tekniskt och juridiskt problem att lösa, att sluta med CFC.

Case closed liksom.
Jag ifrågasätter inte ozonhålets vara eller icke vara, utan jag frågade om användaren hade någon trovärdig källa kring om 5G är farligt och vad det har för koppling till ozonlagret.
Citera
2024-11-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Jag ifrågasätter inte ozonhålets vara eller icke vara, utan jag frågade om användaren hade någon trovärdig källa kring om 5G är farligt och vad det har för koppling till ozonlagret.

ja, det kan diskuteras verkligen... det är ju inte samma strålning alls, helt olika band.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in