Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-12, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Du har fel här.. efter 3år så krävs inte ens hyresvärdens samtycke. Poseidon står ej över lagen

Men självklart måste barnet som tar över kontraktet uppfylla villkor som ekonomi mm

Jag har alltid bott inom Poseidon. Både som barn och vuxen. Förr kallades det Göteborgshem.
Nu för tiden kan inte barn överta föräldrarnas kontrakt.

Det har varit flera fall där vuxna barn bott tillsammans med en förälder och föräldern dött och hyresvärden velat avsluta hyreskontraktet.

Nu för tiden blir det till och med rubriker om någons barn/släkting går för i bostadskön och får överta ett kontrakt.

Det går säkert att mygla hos privata hyresvärdar, men knappast inom de stora kommunala hyresvärdarna i Göteborg.
De enda gångerna det funkat är vid skenbyten och tydligen inte aktuellt i ditt fall eftersom det verkar som om du och ditt barn är skrivna på samma adress
Citera
2024-11-12, 17:39
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag har alltid bott inom Poseidon. Både som barn och vuxen. Förr kallades det Göteborgshem.
Nu för tiden kan inte barn överta föräldrarnas kontrakt.

Det har varit flera fall där vuxna barn bott tillsammans med en förälder och föräldern dött och hyresvärden velat avsluta hyreskontraktet.

Nu för tiden blir det till och med rubriker om någons barn/släkting går för i bostadskön och får överta ett kontrakt.

Det går säkert att mygla hos privata hyresvärdar, men knappast inom de stora kommunala hyresvärdarna i Göteborg.
De enda gångerna det funkat är vid skenbyten och tydligen inte aktuellt i ditt fall eftersom det verkar som om du och ditt barn är skrivna på samma adress
Ofan.. ja det låter ju riktigt skit om det är så
Citera
2024-11-12, 19:05
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Nej, men det räcker att mitt barn står folkbokförd på adressen i 3år

Var har du fått det ifrån?
Så enkelt är det verkligen inte.

Om fastighetsägaren inte svarar på din ansökan om att överlåta kontraktet eller säger nej, vad gör du då?
Senast redigerad av trottwell 2024-11-12 kl. 19:13.
Citera
2024-11-12, 19:26
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Var har du fått det ifrån?
Så enkelt är det verkligen inte.

Om fastighetsägaren inte svarar på din ansökan om att överlåta kontraktet eller säger nej, vad gör du då?

Jag tolkar det som att det går att överlåta hyresrätt till barn. Med eller utan hyresnämnden

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bo...erlata-bostad/

https://www.familjensjurist.se/fraga...en-narstaende/

https://lawline.se/answers/vad-galle...ill-narstaende
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in