2024-11-06, 20:30
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Flera av parkerna är tänkta att ligga på internationellt vatten. Hur tänkte du att svensk militär skulle bära sig åt för att få göra fasta installationer där?
Internationellt vatten, men i svensk ekonomisk zon, antar jag. Annars kan man väl strunta i vad svenska myndigheter, inklusive regeringen, anser?
Börjar vi bygga, särskilt militära saker, på internationellt vatten så börjar det likna kinesernas konstgjorda öar.
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Tänker att teknik är möjligheter, inte begränsningar. Att inte kunna ”filtrera” stationära mål såsom vindmöllor vid signalspaning o likn begrepp låter för mig bara märkligt. För militären är det förstås enklast o mysigast att bara behöva svara nej det gååår inte snarare än att jobba tillsammans och få det att fungera.
Vindkraftverk är inte stationära, det har en stor jävla propeller som snurrar på varierande sätt.

Tillägg: Utan att ha läst så mycket mer än rubriken på sidan tolkar jag det som att det handlar om svensk ekonomisk zon.
https://www.regeringen.se/pressmedde...r-i-ostersjon/
Senast redigerad av Neksnor 2024-11-06 kl. 20:36.
Citera
2024-11-06, 20:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Internationellt vatten, men i svensk ekonomisk zon, antar jag. Annars kan man väl strunta i vad svenska myndigheter, inklusive regeringen, anser?
Börjar vi bygga, särskilt militära saker, på internationellt vatten så börjar det likna kinesernas konstgjorda öar.
Ja, precis, svensk ekonomisk zon. Där satte du fingret på en intressant punkt. Är det alltså så att Sverige bestämmer vilka civila saker som får byggas utanför territorialvattengränsen men innanför gränsen för den ekonomiska zonen?

Och hur är det på internationellt vatten, utanför alla ekonomiska zoner? Där får väl vare sig militära eller civila utrustningar installeras/byggas utan att ett antal länder kommit överens, eller FN eller annat internationellt organ givit sitt medgivande?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-11-06 kl. 20:46.
Citera
2024-11-06, 21:12
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ja, precis, svensk ekonomisk zon. Där satte du fingret på en intressant punkt. Är det alltså så att Sverige bestämmer vilka civila saker som får byggas utanför territorialvattengränsen men innanför gränsen för den ekonomiska zonen?

Och hur är det på internationellt vatten? Där får väl vare sig militära eller civila utrustningar installeras/byggas utan att ett antal länder kommit överens, eller FN eller annat internationellt organ givit sitt medgivande?
Enligt Wikipedia:
Citat:
Ut till 200 nautiska mil från baslinjen går den exklusiva ekonomiska zonen. Inom detta område har kuststaten exklusiv rätt till exploatering av samtliga naturresurser. Den ekonomiska zonen infördes för att stoppa de alltmer tilltagande konflikterna över fiskerättigheterna, även om oljeutvinningen också var viktig. Utländska fartyg och flygplan har rätt att passera området enligt kuststatens lagar samt anlägga undervattensledningar.
Citat:
Utanför EEZ finns det fria havet. Som namnet antyder är det fritt att nyttjas av alla stater. Det finns sex friheter som nämns i havsrättskonventionen och dessa är: Frihet till sjöfart, fiske, överflygning, utläggande av undervattenskablar och rörledningar, uppförande av konstgjorda öar och andra anläggningar samt vetenskaplig forskning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förent...ättskonvention
Jag tolkar sidans karta över Europa som att hela Östersjön är någons EEZ. Det verkar inte fritt att bygga vindkraft på internationellt vatten, däremot får man bygga en konstgjord ö och på den bör man få bygga vindkraft. Det känns som att FN bör fundera lite på att uppdatera de där friheterna.
Citera
2024-11-06, 22:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Enligt Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Förent...ättskonvention
Jag tolkar sidans karta över Europa som att hela Östersjön är någons EEZ. Det verkar inte fritt att bygga vindkraft på internationellt vatten, däremot får man bygga en konstgjord ö och på den bör man få bygga vindkraft. Det känns som att FN bör fundera lite på att uppdatera de där friheterna.
Tack!

Fritt fram för uppförande av konstgjorda öar?! Låter ju helgalet. Som gjort för att leda till konflikter.

Står inget om militära installationer. Jag antar tills vidare att man får göra sådant inom sin territorialvattengräns. Oklart hur det är i ekonomisk zon.
Citera
2024-11-12, 03:42
Medlem
F.s Försvarsminister och f.d GD för Svenska kraftnät Mikael Odenberg konstaterar att regeringen har genomfört ett näringspolitiskt och energipolitiskt haveri, och försvarspolitiskt betyder det ingenting, säger Mikael Odenberg (M).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...e-vindparkerna
Citera
2024-11-12, 04:26
Medlem
Det finns många orsaker at säga nej till vindkraft. Detta var bara ytterligare en i raden. Partier som stängt sex fullt fungerande kärnkraftverk borde inte ha talan i frågan.
Citera
2024-11-12, 06:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Tack!

Fritt fram för uppförande av konstgjorda öar?! Låter ju helgalet. Som gjort för att leda till konflikter.

Står inget om militära installationer. Jag antar tills vidare att man får göra sådant inom sin territorialvattengräns. Oklart hur det är i ekonomisk zon.

Har för mig att britterna har placerat sensorer i sina vindkraftsparker och då får de ju på ett sätt bättre överblick.

Edit: Såg denna nu, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...kningsinstitut
Citera
2024-11-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns många orsaker at säga nej till vindkraft. Detta var bara ytterligare en i raden. Partier som stängt sex fullt fungerande kärnkraftverk borde inte ha talan i frågan.

Så länge Sverige litade på kärnkraft så importerade vi el, det var inte förrän Sverige satsade på vindkraft som Sverige blev en stabil elexportör

https://bengtsvillablogg.info/2022/1...elforsorjning/
Citera
2024-11-12, 13:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Har för mig att britterna har placerat sensorer i sina vindkraftsparker och då får de ju på ett sätt bättre överblick.

Edit: Såg denna nu, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...kningsinstitut
Utan att gå in på detaljer kan jag säga, att sensorer på vindkraftverken inte löser försvarets problem. Det är mer komplext än så, och vare sig artikelförfattaren eller de som uttalar sig verkar vara insatta.

Sen är också frågan om ett land får placera fast militär utrustning utanför territorialvattengränsen. Och om nu Sverige skulle göra det ändå, så kan man vara alldeles säker på att andra länder (gissa vilka) skulle använda det som argument för att själva placera ut fast militär utrustning på tveksamma ställen.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2024-11-12 kl. 13:25.
Citera
2024-11-12, 17:34
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Håller helt och hållet med.

Sedan är havsbaserad vindkraft ett område där vi absolut inte bör släppa in kinakontrollerade bolag i något led.
Citera
2024-11-13, 15:52
Medlem
https://www.svd.se/a/kwK97j/saab-var...-havsvindkraft

Lite näring till debatten.
Senast redigerad av kroppskultur 2024-11-13 kl. 15:55.
Citera
2024-11-13, 16:28
Medlem
Citat:
Utan att gå in på detaljer kan jag säga, att sensorer på vindkraftverken inte löser försvarets problem. Det är mer komplext än så, och vare sig artikelförfattaren eller de som uttalar sig verkar vara insatta.

Sen är också frågan om ett land får placera fast militär utrustning utanför territorialvattengränsen. Och om nu Sverige skulle göra det ändå, så kan man vara alldeles säker på att andra länder (gissa vilka) skulle använda det som argument för att själva placera ut fast militär utrustning på tveksamma ställen.

Utan att gå in på detaljer kan jag säga, att du inte vet vad du talar om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in