Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-04, 21:34
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...n-murhaf-hamid

Citat:
Vi hoppas att den här domen får med sig ett signalvärde så att det blir ett bättre klimat på dagens internetforum och att man blir medveten om att man inte kan skriva vad som helst utan någon rättslig konsekvens.

Kvinna blir dömd för att skrivit nedlåtande om Murhaf. Helt ok tycker jag. Men jag tycker inte om att man försöker få domen att handla om annat, tex att man skall vara rädd och inte skriva vad som helst på nätet. Signalvärdet handlar om att komma åt våran yttrandefrihet.

Vad har ni för åsikt om detta?
Citera
2024-11-04, 21:37
Medlem
olasvenssons avatar
Folk ska inte bry sig om vad som skrivs på Internet.
Citera
2024-11-04, 21:47
Medlem
Livssynslurks avatar
Ett twitterinlägg från en tant - därför har killen fått en klump i magen och inte velat gå till skolan. Kvalificerat skitsnack.
Tycker det mest låter som att killen i fråga ville få pengar, skadestånd på 30k för ett twitterinlägg, helt ok.
Citera
2024-11-04, 21:54
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Citat:
Vi hoppas att den här domen får med sig ett signalvärde så att det blir ett bättre klimat på dagens internetforum och att man blir medveten om att man inte kan skriva vad som helst utan någon rättslig konsekvens.

Hur fan ska sånt här kunna få ett signalvärde om inte SVT skriver ut exakt vad kärringen skrev om Murhav-pojken?

Och hur är det förresten med SVTs transparens och förtroende om de inte kan länka till källor?
Citera
2024-11-04, 22:05
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ett twitterinlägg från en tant - därför har killen fått en klump i magen och inte velat gå till skolan. Kvalificerat skitsnack.

Ja, låter lite konstigt. Men det det beror kanske på exakt vad hon skrev antar jag. Så, vad skrev hon?

Jag kan förstå ett barns oro om tanten skrev exempelvis:
-Jag ska leta upp dig och döda dig din lilla fantacolabirra.

Men det finns ju ingen anledning att vara orolig om tanten exempelvis skrev:
-Folk köpte väl bara för att de antog det fanns ett helt gäng med svartingar bakom honom, som hade kastat in en handgranat senare på kvällen, om man tackade nej.
Citera
2024-11-04, 22:06
Medlem
Det är såklart fel.
Citera
2024-11-04, 22:35
Medlem
Stenballes avatar
https://www.tv4.se/artikel/6QHTKTAAa...vit-och-svensk

Citat från artikeln:

"Enligt åtalet kan kvinnans kommentar, som bland annat innehöll ord som ”hucklekärring” och ”blatteunge”, uppfattas som missaktning för folkgrupp. Och eftersom inlägget innehöll bild, namn och ålder på Murhaf misstänks hon också för grovt förtal."

"Vid ett tillslag hos kvinnan beslagtog polisen hennes mobiltelefon. I den hittade man X-appen, då kallad Twitter, med 29 loggade användarkonton."

Låter för mig som om det handlar om en väldigt bitter tant som drivit sin egna lilla trollfabrik med hat och rasism på agendan.
Citera
2024-11-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...n-murhaf-hamid

Kvinna blir dömd för att skrivit nedlåtande om Murhaf. Helt ok tycker jag. Men jag tycker inte om att man försöker få domen att handla om annat, tex att man skall vara rädd och inte skriva vad som helst på nätet. Signalvärdet handlar om att komma åt våran yttrandefrihet.

Vad har ni för åsikt om detta?

Rätt långt att gå på en ung pojke pga hans hudfärg.

Yttrandefrihet är när man säger det man vill, men utan att kränka andra personer. Vad som helst ska man inte skriva och det är riktigt.
Citera
2024-11-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Folk ska inte bry sig om vad som skrivs på Internet.

En ung person tar givetvis åt sig och blir ledsen. En vuxen förväntas bete sig bättre.
Citera
2024-11-05, 06:09
Medlem
Tycker svenska kvinnor ska skriva sanningen om sandnegrer om de vill, utan att bli stämda för det av landsförrädare. Kvinnors rätt att uttrycka sig på nätet med yttrandefrihet bör stå över sandnegrers känslosvall.

Sedan ska inte islamister, cucks och luder sitta i våran migrationsmyndighet och skicka ut PUT och medborgarskap till illegalt invandrade.
Citera
2024-11-05, 15:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
En ung person tar givetvis åt sig och blir ledsen. En vuxen förväntas bete sig bättre.

Tvivlar på att han ens hade sett inlägget om inte någon förälder visat honom. Han får väl låta bli att ställa upp med namn och bild i tidningen så behöver han inte oroa sig för att någon skriver något elakt om honom.
Citera
2024-11-06, 02:50
Medlem
Leibachs avatar
De ville väl åt skadeståndet? Man får ju hoppas att myndigheterna tog hans del av försäljningen om de nu har tillfälligt uppehållstillstånd och lever på bidrag. Sandnegrer…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in