Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-08, 09:53
Medlem
rondellhundens avatar
Rosta ciggen ordentligt!
Citera
2024-11-09, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Röker zutt just nu och undrar om hasch och tobak har någon synergieffekt ihop eftersom en klar majoritet meckar dom två ihop och när dom röker? förstärker nikotin upplevelsen på något vis enligt er?

Marockanerna säger tobaken håller en på jorden, dvs utan den skulle man sväva iväg iväg för mycket. Och jag håller med fast jag mest röker gräs, och föredrar utan tobak.

Ungefär som att tobaken dämpar de mera psykedeliska eller introspektiva delarna av effekten?

Själv röker alltså rent när jag "kan", men blandar med tobak när jag "måste". Alltså beroende på budget och om skiten är rökbar utan. Eller om jag är nikotinberoende, vilket jag blir snabbt och var senast i somras.

Med tobak blir påslaget/kicken snabbare och hårdare, men effekten blir kortare. (Det finns det även forskning som visar.) Och jag blir sugen igen snabbare, så i praktiken är det lättare att röka mindre om jag röker rent. (Fast vill oftast rulla en ny på en gång oavsett ).

Med tobak blir det mer som en arbets- eller partydrog, alltså lättare att koncentrera sig, och mycket lättare att återfokusera när man väl har tappat koncentrationen. Vilket kan vara väldigt användbart om man ska få nåt gjort, eller interagera med människor.. ...beroende på hur lätt man har att bli flummig från första början såklart.

Utan tobak blir effekten mer som en medicin. Kommer smygande men stannar längre hos dig. Mera läkande och introspektiv, men lättare att sväva iväg (om man är lagd åt det hållet).
Citera
2024-11-09, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plapman
nu får det vara slut freestyleade ihop det här inlägget. Godnatt.

Tack för en intressant freestyle!

Kan verkligen tänka mig att valet av tobak gör stor skillnad, liksom vilken sorts cannabis förstås.

Har du rentav några tips på bättre tobak för oss som fortfarande köper cigg vid behov? Inte för att jag planerar nån mer tobak just nu, men det skulle ändå vara intressant att höra från dig som har forskat runt lite.
Citera
2024-11-09, 16:16
Medlem
plapmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tack för en intressant freestyle!

Kan verkligen tänka mig att valet av tobak gör stor skillnad, liksom vilken sorts cannabis förstås.

Har du rentav några tips på bättre tobak för oss som fortfarande köper cigg vid behov? Inte för att jag planerar nån mer tobak just nu, men det skulle ändå vara intressant att höra från dig som har forskat runt lite.

Hmm jag har för mig att caravelle fungerar att rulla med om den får torka lite först men det var länge sedan så ska inte svära på det. Min personliga favorit är davidoff english mixture men det är en lite mildare medelstark piptobak så det blir lätt lite för starkt att dra ner i lungorna. Cigarr och piptobak lagras på ett annat sätt så att tobaken blir basisk så att nikotinet kan absorberas av slemhinnorna i munnen medans den sura cigarett tobaken måste dras ner i lungorna för effekt. Avråder generellt från aromatiska tobaksblandningar då de brukar vara ganska blöta och ångan lätt bränner en på tungan.
Om det är för att blanda ut cannabis skulle jag nog säga att det bästa vore att köpa någon Virginia i blad form och mala själv eller att odla en planta själv. Väljer man att odla egen tobak så är ju rustica ett alternativ men den är betydligt starkare än vanlig tabacum med en lite annorlunda alkaloid profil.
Annars så är det nog bäst att röka cannabisen rent och ta en pipa tobak efteråt, själv röker jag nästan bara cigarrer och drar nästan aldrig ner något i lungorna. Om du använder cannabis som en slags vardags drog/medicin för att lindra stress/ångest/oro eller depp utan någon fysisk smärta i grunden där cannabis är direkt nödvändigt så skulle jag säga att en timme med en bra pipa eller ciggar ofta är ett bättre alternativ då det ger ett lugn och mental klarhet man inte får från cannabis och själva röksessionen ger en tid för reflektion utan den tunga påtvingade introspektionen cannabis kan ge.
Citera
2024-11-10, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plapman
Hmm jag har för mig att caravelle fungerar att rulla med om den får torka lite först men det var länge sedan så ska inte svära på det. Min personliga favorit är davidoff english mixture men det är en lite mildare medelstark piptobak så det blir lätt lite för starkt att dra ner i lungorna. Cigarr och piptobak lagras på ett annat sätt så att tobaken blir basisk så att nikotinet kan absorberas av slemhinnorna i munnen medans den sura cigarett tobaken måste dras ner i lungorna för effekt. Avråder generellt från aromatiska tobaksblandningar då de brukar vara ganska blöta och ångan lätt bränner en på tungan.
Om det är för att blanda ut cannabis skulle jag nog säga att det bästa vore att köpa någon Virginia i blad form och mala själv eller att odla en planta själv. Väljer man att odla egen tobak så är ju rustica ett alternativ men den är betydligt starkare än vanlig tabacum med en lite annorlunda alkaloid profil.
Annars så är det nog bäst att röka cannabisen rent och ta en pipa tobak efteråt, själv röker jag nästan bara cigarrer och drar nästan aldrig ner något i lungorna. Om du använder cannabis som en slags vardags drog/medicin för att lindra stress/ångest/oro eller depp utan någon fysisk smärta i grunden där cannabis är direkt nödvändigt så skulle jag säga att en timme med en bra pipa eller ciggar ofta är ett bättre alternativ då det ger ett lugn och mental klarhet man inte får från cannabis och själva röksessionen ger en tid för reflektion utan den tunga påtvingade introspektionen cannabis kan ge.

Tackar för input! Visste att cigarrer är på basiska sidan men inte piptobak. Men då ska jag testa några munbloss på en pipa vid tillfälle. För jag gillar nikotin men inte i så brutal dos som när man röker cigg.

Har fått smaka nån rulltobak som skulle vara "organisk/giftfri" som smakade både milt och gott, var väl nån sån jag var efter isåfall. Men nåt milt måste det nog vara om man ska mixa med gräs utan att smaken pajas totalt.

Bra hasch kan jag tänka mig kan funka med lite mer robust tobak dock.
Citera
2024-11-10, 16:06
Medlem
plapmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tackar för input! Visste att cigarrer är på basiska sidan men inte piptobak. Men då ska jag testa några munbloss på en pipa vid tillfälle. För jag gillar nikotin men inte i så brutal dos som när man röker cigg.

Har fått smaka nån rulltobak som skulle vara "organisk/giftfri" som smakade både milt och gott, var väl nån sån jag var efter isåfall. Men nåt milt måste det nog vara om man ska mixa med gräs utan att smaken pajas totalt.

Bra hasch kan jag tänka mig kan funka med lite mer robust tobak dock.
Ja testa på jag har tyvärr ingen vidare koll på rulltobak, smakmässigt så skulle det nog passa på med hash och någon robust piptobak men de brukar vara ganska starka och jag skulle hälst inte dra ner den röken i lungorna. Drog något halsbloss på latakia flakes för några år sedan det var så att jag fick ta stöd mot väggen så var beredd på att det kan vara betydligt starkare än cigg och det räcker gott och väl med munboss.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in