Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2024-11-06, 10:59
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Man växer ifrån rökat. Ångesten du känner är den växande oförmågan att bara stänga av omvärlden och leva i weed-verkligheten. Det betyder inte att du nödvändigtvis måste sluta, men du kommer heller inte må lika bra av rökat så incitamentet att fortsätta kommer att minska.

Jag kände omedelbart igen din berättelse från egna erfarenheter samt nästan identiska berättelser från vänner och bekanta som slutat röka efter själva rökandet blev ångestladdat.

Du kan förstås prova att hålla kvar i rökat och bara röka en gång i månaden eller mer sällan, det kanske fungerar för dig, men det är min erfarenhet att detta inte heller fungerar och till slut så ställer man sig frågan vad det egentligen är som lockar med rökat.

Det är en bra sak, och du kommer att komma till den åsikten du med, även om vad jag skriver låter provocerande just nu.
Citera
2024-11-06, 12:14
Medlem
Du har ångest över annat. Kanske livet i stort, studieval, studieprestation, dina relationer eller någonting annat. Det vet du bäst själv. Sådant manifesterar sig ofta som just svårare ångest när man trippar och kan orsaka en snedtripp. Enligt egen erfarenhet är cannabis antingen ångestdämpande eller förhöjande. Det varierar. Fixa de bakomliggande ångestorsakande besvären så ska du se att det slutar.

I övrigt rekommenderar jag dig att lägga ner med cannabis. Inget gott kommer ur det i längden. Inget jättenegativt heller. Men ofta blir man lite sinnesslö, får sämre minne och blir för nöjd i stunden. Det sistnämnda kan vara jättebra eller motsatsen. Det beror på vilka ambitioner man har i livet. Att vara allt för nöjd i stunden kan eliminera det driv och den motivation man har för att ta sig vidare i livet.
Citera
2024-11-06, 13:53
Medlem
ziejacools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Så går det när man är fet kompis
är 180cm lång och väger 80kg.
Citera
2024-11-06, 15:58
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Du har ångest över annat. Kanske livet i stort, studieval, studieprestation, dina relationer eller någonting annat. Det vet du bäst själv. Sådant manifesterar sig ofta som just svårare ångest när man trippar och kan orsaka en snedtripp. Enligt egen erfarenhet är cannabis antingen ångestdämpande eller förhöjande. Det varierar. Fixa de bakomliggande ångestorsakande besvären så ska du se att det slutar.

I övrigt rekommenderar jag dig att lägga ner med cannabis. Inget gott kommer ur det i längden. Inget jättenegativt heller. Men ofta blir man lite sinnesslö, får sämre minne och blir för nöjd i stunden. Det sistnämnda kan vara jättebra eller motsatsen. Det beror på vilka ambitioner man har i livet. Att vara allt för nöjd i stunden kan eliminera det driv och den motivation man har för att ta sig vidare i livet.

Det handlar ju helt och hållet enbart om hur mycket man röker. Röker man en kvällsjoint så blir man inte sinnesslö, man får inte minnesproblem och man får i regel inte ångest (om man inte hade det förut såklart). Cannabis förhöjer sinnesstämningen man redan är i så om du är ledsen, blir du mer ledsen, om du har ångest, får du mer ångest, är du glad, blir du mer glad osv. Det "skapar" inte en sinnesstämning på samma sätt som andra droger. Därför det anses vara en "mjuk" drog.

Allting handlar om måttfullhet, precis som med mat, sex, sprit, spel osv. Allting som frigör endorfiner skall brukas med måttfullhet.
Citera
2024-11-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Det handlar ju helt och hållet enbart om hur mycket man röker. Röker man en kvällsjoint så blir man inte sinnesslö, man får inte minnesproblem och man får i regel inte ångest (om man inte hade det förut såklart). Cannabis förhöjer sinnesstämningen man redan är i så om du är ledsen, blir du mer ledsen, om du har ångest, får du mer ångest, är du glad, blir du mer glad osv. Det "skapar" inte en sinnesstämning på samma sätt som andra droger. Därför det anses vara en "mjuk" drog.

Allting handlar om måttfullhet, precis som med mat, sex, sprit, spel osv. Allting som frigör endorfiner skall brukas med måttfullhet.

Ja, jag håller med om att det är dosberoende. Det är stor skillnad på en joint till natten och ett kontinuerligt rökande. Men jag vill nog ändå påstå att dagligt rökande, om än bara till kvällen, faktiskt har en negativ effekt. Om än mindre uttalad. Det är baserat på egen upplevelse (flerårig) samt vänner där jag märkt att deras mentala skärpa skiljer sig under perioder med och utan cannabis. Men jag har inget vetenskapligt belägg för att det skulle vara så. Jag kan sträcka mig till att det inte märks om man enbart röker helgkvällar.

Men jag håller helt med dig i övrigt. Cannabis är överlag en mycket säkrare drog än övriga alternativ. Det borde vara lagligt. Men många cbrökare har fått för sig att dagligt rökande är helt ofarligt och vissa tror rent av att det är nyttigt. Och där håller jag inte med.
Citera
2024-11-06, 16:32
Medlem
Melange5738s avatar
Du har missbrukat tidigare. Svampen förklarade allt som du missuppfattat eller struntat i och du tolkade det som en snetripp. I själva verket har du börjat fatta läget, grattis till första steget till bättring.
Citera
2024-11-06, 16:34
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Ja, jag håller med om att det är dosberoende. Det är stor skillnad på en joint till natten och ett kontinuerligt rökande. Men jag vill nog ändå påstå att dagligt rökande, om än bara till kvällen, faktiskt har en negativ effekt. Om än mindre uttalad. Det är baserat på egen upplevelse (flerårig) samt vänner där jag märkt att deras mentala skärpa skiljer sig under perioder med och utan cannabis. Men jag har inget vetenskapligt belägg för att det skulle vara så. Jag kan sträcka mig till att det inte märks om man enbart röker helgkvällar.

Men jag håller helt med dig i övrigt. Cannabis är överlag en mycket säkrare drog än övriga alternativ. Det borde vara lagligt. Men många cbrökare har fått för sig att dagligt rökande är helt ofarligt och vissa tror rent av att det är nyttigt. Och där håller jag inte med.

Precis. Jag var själv av den åsikten tills jag en dag vaknade upp och insåg att jag hade slösat bort fem år av mitt liv på att röka och spela dator 24/7. Helt värdelöst. Nu röker jag kanske 1-2 gånger i månaden på sin höjd. Mer funkar inte eftersom man som du säger blir seg. Sedan av någon anledning blir jag alltid dålig i magen dagen efter jag har rökt. Vetefan vad det beror på. Spelar ingen roll om jag äter normalt eller inte, får ändå rännskita dagen efter.

Jag tror att det har mycket att göra med att man inte blir "bakis" på samma sätt som om man dricker ett gäng bira eller trycker i sig mängder med socker.
Citera
2024-11-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonmedman
Tack för din omtanke! Men jag vet inte vad du syftar på att jag ska läsa om? knark-kungen hade ju inte läst min "bibel" till inlägg- och huruvida mina inköp eller planeringar av intag är planerade eller ej är ju inget som nämns i inlägget. Tro mig, att jag suger åt mig all information från rutinerade rökare som en tvättsvamp i detta nu - men gärna från någon som orkade läsa hela bibeln. Ett par hundra ord till kanske huvudet hade exploderat på knarkkungen.

Att du blir så illa stött tyder på att du är ung och torsk i träsket när det gäller frågeställningen om du kan ta emot hjälp på din fråga. Du har fått många bra råd och tips här i.
Citera
2024-11-10, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonmedman
Tjo, första inlägget här, känner att jag möjligtvis kan få bäst information ang. ämnet av rutinerade rökare, som mig, snarare än från vården som vill förklara allt som "psykosliknande tendenser" eller delerium (tro mig, den erfarenheten har jag haft tidigare) Har rökt hasch/weed i minst 8 år. Mer eller mindre varje dag , flera ggr om dagen Har ibland känt mig någonlunda "fångad" i det - på det vis att mitt liv kretsat kring att få röka innan/efter saker, som en belöning eller uppvärmning. Ofta tänkt på att trappa ned för toleransen/plånbokens skull. En klassisk stoner, typ, eller mer, jag vet ej.
För snart 3 veckor sedan vände det totalt. Alla negativa effekter weed tillbringar har blivit det centrala delen av ruset - paranoia, ångest, högre puls , tryck över bröst/hals mfl. knappt njutbart. Gick till och med och tog blodprover, misstänkte att jag höll på att bli riktigt sjuk?? - jag är frisk som en nötkärna. Lite vitaminbrist, typ.

Var i början säker på att jag höll på att bli sjuk. Misstänkte det ena efter det andra. Aldrig varit hypokondriker för fem öre. Hur fan kan man bara ändra inställning till sin favoritdrog på ett (1!!!) dygn? jag längtar varje dag att få rulla upp ett monster och bara njuta av weed som jag gjorde innan.

Kan tillägga att jag har varit under ganska stor stress och psykisk påsfrestning senaste, tja halvåret. Toxic relationer, börjat plugga på universitet, jobbar vid sidan av m.fl. Har haft ångest/depression i typ halva mitt liv (24 idag) men har kunnat hantera det någonlunda väl. Känns som weed alltid hjälpt mig och nu när jag inte "kan" röka mer känns det som att det jag alltid har "sopat under mattan" inte går att "röka bort".

En sak som jag kan tillägga är att för ca 1,5 månad sen tog jag min toppis-premiär för i år - 1,3 torkad svamp. Fick en total jävla snedtripp. Fick en ångestattack utan dess like, var livrädd och kunde inte ens sätta fingret på vad det var som utlöste det. sprang hem till min vän som övertalade mig om att jag inte skulle dö. Efter den trippen hade jag bestående ångestsymptom i några dagar - men det släppte, jag gick vidare. tänkte inte mer på det förens dessa symptom började visa sig.

Så nu till min fråga, om du orkat läsa så här långt. Vad kan ha utlöst denna totala u-svängen i mitt sinne som fått mig att inte "tåla" weed längre? Finns det något sätt jag kan få min kropp att bli "normal" igen? Är ganska säker på att det mesta sitter i psyket hos mig men skulle gärna vilja höra om några fler har varit med om liknande. Tack o hej /lejon

Jag har BARA haft eländiga erfarenheter av weed, önskar att jag gillade det dock, alla polare gör det. Men jag får typ panikångest, blir totalt paranoid (att jag ska dö), enormt hög puls, blir helt fucked i huvudet. Fattar inte att folk kan njuta av det.

Har provat om och om igen, ingen skillnad. Tror det ligger i min personlighet, jag har alltid varit hypokondriker, orolig, mycket ångest etc. Har gott självförtroende och är självsäker utåt men är verkligen en orolig själ på insidan. Tror det är därför.
Citera
2024-11-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag har BARA haft eländiga erfarenheter av weed, önskar att jag gillade det dock, alla polare gör det. Men jag får typ panikångest, blir totalt paranoid (att jag ska dö), enormt hög puls, blir helt fucked i huvudet. Fattar inte att folk kan njuta av det.

Har provat om och om igen, ingen skillnad. Tror det ligger i min personlighet, jag har alltid varit hypokondriker, orolig, mycket ångest etc. Har gott självförtroende och är självsäker utåt men är verkligen en orolig själ på insidan. Tror det är därför.
Svamp skulle passa dig bättre då man börjat behandla hypokondriker med det i andra länder. Dock så läs på innan och gör i ordning en bra och säker plats med bra musik där du kan softa ett par timmar. Se även till att du har någon i rummet som kan se till dig under trippen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in