2024-11-05, 16:54
Medlem
Detta handlar om folk med underliggande psykiska defekter som vanligt. Cannabis är fortfarande helt ofarligt.

Är man inte riktigt frisk så ska man inte hålla på med cannabis. Och absolut inte med svamp.

Inte konstigt att det spårar ur till slut när man redan är low-key psykiskt sjuk och dessutom pillar I sig svampar. Testa folköl eller nått istället.
Citera
2024-11-05, 17:11
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonmedman
Tjo, första inlägget här, känner att jag möjligtvis kan få bäst information ang. ämnet av rutinerade rökare, som mig, snarare än från vården som vill förklara allt som "psykosliknande tendenser" eller delerium (tro mig, den erfarenheten har jag haft tidigare) Har rökt hasch/weed i minst 8 år. Mer eller mindre varje dag , flera ggr om dagen Har ibland känt mig någonlunda "fångad" i det - på det vis att mitt liv kretsat kring att få röka innan/efter saker, som en belöning eller uppvärmning. Ofta tänkt på att trappa ned för toleransen/plånbokens skull. En klassisk stoner, typ, eller mer, jag vet ej.
För snart 3 veckor sedan vände det totalt. Alla negativa effekter weed tillbringar har blivit det centrala delen av ruset - paranoia, ångest, högre puls , tryck över bröst/hals mfl. knappt njutbart. Gick till och med och tog blodprover, misstänkte att jag höll på att bli riktigt sjuk?? - jag är frisk som en nötkärna. Lite vitaminbrist, typ.

Var i början säker på att jag höll på att bli sjuk. Misstänkte det ena efter det andra. Aldrig varit hypokondriker för fem öre. Hur fan kan man bara ändra inställning till sin favoritdrog på ett (1!!!) dygn? jag längtar varje dag att få rulla upp ett monster och bara njuta av weed som jag gjorde innan.

Kan tillägga att jag har varit under ganska stor stress och psykisk påsfrestning senaste, tja halvåret. Toxic relationer, börjat plugga på universitet, jobbar vid sidan av m.fl. Har haft ångest/depression i typ halva mitt liv (24 idag) men har kunnat hantera det någonlunda väl. Känns som weed alltid hjälpt mig och nu när jag inte "kan" röka mer känns det som att det jag alltid har "sopat under mattan" inte går att "röka bort".

En sak som jag kan tillägga är att för ca 1,5 månad sen tog jag min toppis-premiär för i år - 1,3 torkad svamp. Fick en total jävla snedtripp. Fick en ångestattack utan dess like, var livrädd och kunde inte ens sätta fingret på vad det var som utlöste det. sprang hem till min vän som övertalade mig om att jag inte skulle dö. Efter den trippen hade jag bestående ångestsymptom i några dagar - men det släppte, jag gick vidare. tänkte inte mer på det förens dessa symptom började visa sig.

Så nu till min fråga, om du orkat läsa så här långt. Vad kan ha utlöst denna totala u-svängen i mitt sinne som fått mig att inte "tåla" weed längre? Finns det något sätt jag kan få min kropp att bli "normal" igen? Är ganska säker på att det mesta sitter i psyket hos mig men skulle gärna vilja höra om några fler har varit med om liknande. Tack o hej /lejon

Själv tog jag ALLT som fanns dagligen i 17 år.. Efter 15 år som helt ren från droger vart jag sugen på weed igen och idag odlar jag för eget bruk och röker med måtta. Jag är fungerande .

Ångestattacker samt liknande andra biverkningar tillkommer med lite otur och då ska man nog låta hjärnan återhämta sig lite.
Citera
2024-11-05, 17:12
Medlem
Citat:
"jag gick inte klart högstadiet aaahh" vibe här
har du största fonten på din telefon också?

Med tanke på dina svar borde du inte få några svar alls..
Citera
2024-11-05, 18:15
Medlem
lejonmedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du skriver en tråd där du frågar efter hjälp eftersom du inte mår bra, du får ett flertal hjälpande svar från människor som varit i samma sits som dig och du svarar med att förolämpa medlemmarna som tack.

Kanske familjeliv är ett lämpligare forum för dig om du är sådär känslig för kritik.

var typ beredd på att få kommentarer som dina när jag skrev här. ditt svar var knappast hjälpande, snarare hånande.
Citera
2024-11-05, 18:17
Medlem
lejonmedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Med tanke på dina svar borde du inte få några svar alls..

tack för att du puffar inlägget, iallafall.
Citera
2024-11-05, 18:33
Medlem
lejonmedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov
Detta handlar om folk med underliggande psykiska defekter som vanligt. Cannabis är fortfarande helt ofarligt.

Är man inte riktigt frisk så ska man inte hålla på med cannabis. Och absolut inte med svamp.

Inte konstigt att det spårar ur till slut när man redan är low-key psykiskt sjuk och dessutom pillar I sig svampar. Testa folköl eller nått istället.

är folköl det enda alternativet, eller fungerar typ attarax eller en promenad i höstsolen? Jag vill tro att folk som dras till droger överlag inte är i sitt bästa skick, oavsett om det gäller psykisk ohälsa eller trauman. Det är väl knappast som att man går och mår helt finnemang och sen ba "fuck it, livet går för bra, lika bra att börja missbruka droger" Men du är undantaget, antar jag? För vad annars - så komplex som hjärnan är uppbyggd ihop med oförutsägbara livshändelser kan man inte vara annat än psykiskt defekt när man får en snedtripp en gång? Jag tänker inte nämna mer personliga detaljer kring ämnet, det verkar inte som att jag kommer få några mer vettiga svar här.
Citera
2024-11-05, 18:51
Medlem
Citat:
är folköl det enda alternativet, eller fungerar typ attarax eller en promenad i höstsolen? Jag vill tro att folk som dras till droger överlag inte är i sitt bästa skick, oavsett om det gäller psykisk ohälsa eller trauman. Det är väl knappast som att man går och mår helt finnemang och sen ba "fuck it, livet går för bra, lika bra att börja missbruka droger" Men du är undantaget, antar jag? För vad annars - så komplex som hjärnan är uppbyggd ihop med oförutsägbara livshändelser kan man inte vara annat än psykiskt defekt när man får en snedtripp en gång? Jag tänker inte nämna mer personliga detaljer kring ämnet, det verkar inte som att jag kommer få några mer vettiga svar här.

Nej men alltså vissa kan hålla på heka livet utan en ända send tändning oavsett hur dåligt man mår psykiskt. Jag säger bara alla klarar inte det pga underliggande paranoida psyk-tendenser osv.

Någon folköl och ett par hasch holkar ska man inte behöva snea på om man är hyffsat frisk I övrigt. Svamp och dylikt är en helt annan sak och absolut inte att rekommendera till någon som mår dåligt.
Citera
2024-11-05, 18:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tarkov

Folköl och en benso helt riktigt.
Citera
2024-11-05, 19:07
Medlem
Daglig här rökare sen 20+ år tillbaka! Som flera skrivit så kan absolut svampen ha något med det att göra. Svamp är inte något jag har en massa erfarenhet av, men har alltid känt att det viss en viss risk att rubbas psykiskt av psykadeliska droger, hur fysiskt ofarligt det än må vara enligt alla undersökningar.

Men som du är inne på så tror jag att det kan ha att göra med att du har haft ett tufft halvår. Mind over matter, som det sägs - De gånger jag själv känner att ganjan inte slår som jag vill, så är det att "rycka upp sig" som gäller. Se till att städa, sätt igång bra musik på hög volym, gå ut och få frisk luft, laga lite avancerad mat med alla möjliga kryddor som får hemmet att lukta gott. Se över saker du kan äta i samband med att du puffar, som du säkert vet så påverkar terpener i kombination med thc väldigt mycket.

Se även över gräset du röker. Det är inte så att du fått tag i något riktigt jävligt haze? Just typ lemon haze är ju lite lurigt eftersom limonene terpenerna bidrar till eufori samtidigt som gräset i sig kan vara grymt ångestframkallande och påfrestade för hjärnan. Detta kan även gälla andra klassiska "Europa-strains". Sikta in dig mer på modernare genetik från USA, där man specifikt riktat in sig på att ta fram strains som tvärtom kan dämpa din ångest.

Sedan, hur röker du? Det är stooooor skillnad mellan att sitta i en sunkig lägenhet och rulla upp haschspliffar med en massa tobak i, och att sitta i en nice och städad lägenhet och puffa rent gräs i spliff eller vape som gör att det luktar exotisk godis runtomkring en.

Se till att ta en resa då och då till länder där det är lagligt och lyxa till det. Rök exklusivt gräs i samband med att du går på fina stråk och äter på fina restauranger i Barcelona. Dessa upplevelser håller i sig och påverkar bilden av puffandet när du kommer hem.

Till sist - vad gör du när du röker? Gör man rätt värdelösa saker så kan ju det i längden bidra till ångst. Men om du ser till att verkligen göra något som du gillar, om det så är att spela datorspel eller läsa böcker, så brukar det också kunna hjälpa.

Jag hoppas att det löser sig så att du kan fortsätta puffa på. För mycket skitsnack från folk som bottnar i att de vill bekräfta sin världsbild snarare än att det bygger på erfarenhet och kunskap. Det är oftast inte ganjan det är fel på utan kontexten som ganjan puffas i..
Citera
2024-11-05, 19:13
Medlem
En del erfarna brukare menar på att andra substanser kan ställa till en människas förhållande till THC. Psilocybin skulle i så fall vara din trigger, om det inte förekommer bruk av andra substanser hos dig? För mig låter det lite väl långsökt - jag skulle säga att det förmodligen ligger mycket i stress kring ditt liv i övrigt, samt att du börjar mogna mentalt (utgår från 24 år som du skrev). Många av stressfaktorerna är väl dolda, och mekaniken sker undermedvetet.

Det som är bra, är att det sätt du betraktar substansen på nu - ger dig lite distans ifrån den. Med lite tid kommer du förmodligen inse att den känsla du längtar till med en fet spliff kan genereras helt och hållet utan stimuli.
Citera
2024-11-05, 19:13
Medlem
Citat:
Tjo, första inlägget här, känner att jag möjligtvis kan få bäst information ang. ämnet av rutinerade rökare, som mig, snarare än från vården som vill förklara allt som "psykosliknande tendenser" eller delerium (tro mig, den erfarenheten har jag haft tidigare) Har rökt hasch/weed i minst 8 år. Mer eller mindre varje dag , flera ggr om dagen Har ibland känt mig någonlunda "fångad" i det - på det vis att mitt liv kretsat kring att få röka innan/efter saker, som en belöning eller uppvärmning. Ofta tänkt på att trappa ned för toleransen/plånbokens skull. En klassisk stoner, typ, eller mer, jag vet ej.
För snart 3 veckor sedan vände det totalt. Alla negativa effekter weed tillbringar har blivit det centrala delen av ruset - paranoia, ångest, högre puls , tryck över bröst/hals mfl. knappt njutbart. Gick till och med och tog blodprover, misstänkte att jag höll på att bli riktigt sjuk?? - jag är frisk som en nötkärna. Lite vitaminbrist, typ.

Var i början säker på att jag höll på att bli sjuk. Misstänkte det ena efter det andra. Aldrig varit hypokondriker för fem öre. Hur fan kan man bara ändra inställning till sin favoritdrog på ett (1!!!) dygn? jag längtar varje dag att få rulla upp ett monster och bara njuta av weed som jag gjorde innan.

Kan tillägga att jag har varit under ganska stor stress och psykisk påsfrestning senaste, tja halvåret. Toxic relationer, börjat plugga på universitet, jobbar vid sidan av m.fl. Har haft ångest/depression i typ halva mitt liv (24 idag) men har kunnat hantera det någonlunda väl. Känns som weed alltid hjälpt mig och nu när jag inte "kan" röka mer känns det som att det jag alltid har "sopat under mattan" inte går att "röka bort".

En sak som jag kan tillägga är att för ca 1,5 månad sen tog jag min toppis-premiär för i år - 1,3 torkad svamp. Fick en total jävla snedtripp. Fick en ångestattack utan dess like, var livrädd och kunde inte ens sätta fingret på vad det var som utlöste det. sprang hem till min vän som övertalade mig om att jag inte skulle dö. Efter den trippen hade jag bestående ångestsymptom i några dagar - men det släppte, jag gick vidare. tänkte inte mer på det förens dessa symptom började visa sig.

Så nu till min fråga, om du orkat läsa så här långt. Vad kan ha utlöst denna totala u-svängen i mitt sinne som fått mig att inte "tåla" weed längre? Finns det något sätt jag kan få min kropp att bli "normal" igen? Är ganska säker på att det mesta sitter i psyket hos mig men skulle gärna vilja höra om några fler har varit med om liknande. Tack o hej /lejon

Då weed är en mild drog till skillnad från alkohol som är ett nervgift så påverkas upplevelsen starkt av ditt sinnestillstånd.

Därför passar inte weed om ditt sinne hamnat snett. Gentemot alkohol som bedövar och dödar ditt sinne.

Du behöver helt enkelt komma in i en bättre bana mentalt innan du kan njuta av det igen.

Weed förstärker din mentalitet.
Citera
2024-11-05, 20:05
Medlem
Är man ångestfylld så ska man inte röka på för att mildra det. När man mår bra kan man göra det.

Sen om svamp. Jag älskar svamp. Tog en tripp nyligen, fick fina insikter. 🙂

Sen är svamp något att vara väldigt försiktig med, men om man är beredd, påläst och skapat sig en bra miljö runt sig så är det otroligt utvecklande. 😌
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in