Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-07, 10:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Du r inne p en farlig vg om du menar att den som inte hller med Trumps politik r sinnessjuk. Psykologisering kallas det och "sinnessjukdomen" kontrarevolutionism var ofta vad som angavs som skl till att ngon skickades till GULAG i Sovjetunionen.

Vad som frr rknades som sinnessjukdom r inte lika brett nu. Psykologi r inte en statisk och handlar inte bara om behandling. Nya insikter ns hela tiden, ven om frdomsfulla och konservativa politiker frsker lgga sig i och istllet lsa in folk p institutioner; "vrd".

Att frska gmma undan det som uppfattas som obekvmt r att underblsa konformism och r inte amerikanskt. Titta bara p vem de valde som sin president.
Det var inte det jag skrev. De jag syftar p r personer som reagerar helt orimligt p valresultatet, som skriker o r rdda fr att Trump ska ta bort alla deras rttigheter eller gra dom till slavar. Dessa r inte friska och har en bruten verklighetsuppfattning.

Och ven de som r mentalt stabila annars kan drabbas av masspsykoser, som vi sg under covid. Det r mnga annars stabila personer som p fullt allvar tror att Trump r en kriminell fascist betald av Putin.
Senast redigerad av Hexen666 2024-11-07 kl. 10:16.
Citera
2024-11-07, 10:14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Jo men vad tror du om han lyckas "make america great again"?
When america were great, they were interfering with almost every country on earth. That's what it takes to be great.

Trump har ju lovat att USA skall sluta leka vrldspolis, varp de sklart inte kan bli great igen utan att det lftet bryts.
Citera
2024-11-07, 10:15
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Sjlvklart har de id handlingar. Vad r det fr dynga du sprider. Vi har inget nationellt id kort i sverige heller. Hr kan du anvnda ditt krkort eller pass. I usa kan du ocks anvnda krkort, soocial security card, pass etc. Var fr du all samhllsomstrtande info ifrn?
Fakta, inte dynga.

r krkort, pass och social security-kort godknda som id-handlingar vid val? Det r upp till varje delstat att besluta om snt.

Jag fr det frn att jag under flera r tagit del av debatten om amerikanska nationella id-handlingar. Republikaner och liberaler har motsatt sig dessa fr att de tycker att det r totalitrt och Demokrater vill ha dem fr att minska risken fr valfusk.
Citera
2024-11-07, 10:19
Medlem
Citat:
Fakta, inte dynga.

r krkort, pass och social security-kort godknda som id-handlingar vid val? Det r upp till varje delstat att besluta om snt.

Jag fr det frn att jag under flera r tagit del av debatten om amerikanska nationella id-handlingar. Republikaner och liberaler har motsatt sig dessa fr att de tycker att det r totalitrt och Demokrater vill ha dem fr att minska risken fr valfusk.
Ja de r godknda. Finns ven state ID. Man kan nd bara rsta i den stat man r folkbokfrd i.
Citera
Medlem
Otroligt stort att Trump stod emot Demokraterna:s kampanj. Bttre att mta Kamala Harris i en rttmtigt valkampanj n att vinna ver en avdankad Biden.
Bara fr att sedan lta Kamala Harris ta ver demokraternas nominering nst val.
Frhoppningsvis s har nu Demokraterna i och med detta val visat var Harris str.

USA behver en frndring i och republikanernas vinst.
Senast redigerad av GeneralArmfeldt 2024-11-07 kl. 10:21.
Citera
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det var inte det jag skrev. De jag syftar p r personer som reagerar helt orimligt p valresultatet, som skriker o r rdda fr att Trump ska ta bort alla deras rttigheter eller gra dom till slavar. Dessa r inte friska och har en bruten verklighetsuppfattning.

Och ven de som r mentalt stabila annars kan drabbas av masspsykoser, som vi sg under covid.
Jag kan lika grna hvda masspykos om Pizzagate/QAnon, Maga, January 6 och Trump.
Citera
2024-11-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TolerantSwine
Liberala demokratin...

Allts mer korruption och splittring?

Ja jag ser inget positivt med en typisk vst demokrati.

Det r ju fritt att tycka vad man vill s det fr du naturligtvis gra .
Det jag fr min del skulle nska r dock om vi kunde slppa iden om att ha en s kallad "stark"ledare
som alla skall kyssa arslet p , och som egentligen inte bryr sig ett skit om vanligt folk.
Det jag skulle vilja se vore en mer ppen demokrati dr alla kan knna att dom fr vara med i samtalet
och besluten tas i ett strre konsensus kanske r vi "mnskligheten " inte dr nnu tyvrr.
Men generellt tycker jag att EU ligger nrmare det tankesttet n USA i nulget , visserligen lngt ifrn
bra n s lnge men grundriktningen ser i alla fall mer lovande ut n det Amerikanska tankesttet.
Citera
2024-11-07, 10:28
Medlem
Room531s avatar
Massmedias strda trollfabrik, inklusive Sveriges: Harris r s bra, Kamala Harris kommer vinna, trollilol.

https://www.youtube.com/watch?v=M-3HvO7Z-eY
Citera
2024-11-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Det r bara bra att de gr detta. Det kommer reta upp de som rstat p Trump nnu mer.

Du tror inte att de snarare skrattar t det? Jag gjorde det. Jag menar allts att det som r skrmmande r att de r s inskrnkta, jag menar fr deras skull sjlv r jag inte skrmd, mer frvnad, lite road och knner en viss grad av medlidande.
Citera
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralArmfeldt
Otroligt stort att Trump stod emot Demokraterna:s kampanj. Bttre att mta Kamala Harris i en rttmtigt valkampanj n att vinna ver en avdankad Biden.
Bara fr att sedan lta Kamala Harris ta ver demokraternas nominering nst val.
Frhoppningsvis s har nu Demokraterna i och med detta val visat var Harris str.

USA behver en frndring i och republikanernas vinst.
Helt riktigt, dessutom var Kamela ingenting annat n ett politiskt stunt ifrn DemoRats, dmt att misslyckas! Det var upplagt fr Trump att vinna, verkar en aning skumt?!
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Sjlvklart. Du ocks?

Om nu Trump r s uppenbart farlig och ostabil. Vad sger det om en motkandidat som inte kan sl honom?

Det dr om narcissismen hller jag med om men det behver inte vara en dlig egenskap fr en ledare. Betnk motsatsen. "Inte ska lilla jag vara till besvr" ledaren?
Fetat: Ingenting.

Det r en dlig egenskap nr det r grav narcissism och blivit en strning.
Att s r fallet med Trump behver du inte ens fundera ver.
Citera
2024-11-07, 10:35
Medlem
Citat:
USA har inga nationella id-handlingar. Republikaner och liberaler har motsatt sig infrandet av dem under lng tid.

Att Demokraterna skulle utnyttja detta p det stt som sgs lter lngskt.

Ja, jag sger inte att demokrater srskilt skule gjort det utan mer generellt att deras valsystem r p U-landsniv. I vissa avseenden, inte alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in