Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-09, 15:55
Medlem
Fascismen r p frammarsch, utan tvekan blir vrlden n mer oroligt nr en emotionellt instabil person tar ver makten i USA.
Hans agenda kommer att frsvaga USA, bde kineserna och ryssarna kommer att tjna p detta i lnga loppet.
Vad gr EU nr USA drar sig ur alla samarbeten med omvrlden? EU frsvagas definitivt.
Ukraina kommer att f att f ta mer stryk framver.
Citera
2024-11-09, 16:06
Medlem
Eleana99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SydneyPowell
Otck utveckling. Vissa har inte lrt sig ngonting sedan Utya och SD:s inmarsch i riksdagen.
Absolut! Genomsnittsamerikanen baserade nog absolut sitt beslut p svensk inrikespolitik eller vad som hnde p en norsk fr elva r sedan. Det lter rimligt... Herregud.
Citera
2024-11-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Majoriteten av dom som rstar p Trump r enkla, outbildade amerikanska blue collar workers som gr p hans enkla lsningar p komplexa problem. Korkade mnniskor kan gra den hr vrlden till en farlig plats. Amerika i ett ntskal.

Du har alldeles rtt, och eftersom de som rstar p SD r exakt samma typ som de som rstar p Trump s fr du en massa mothugg hr bland alla SD:are. Enkla lsningar och pampiga ord fungerar p dem som inte kan tnka i grskala utan enbart i svart eller vitt.
Att pst att det r fler outbildade som rstar p Trump eller SD r inte klassfrakt som vissa pstr hr, utan enbart ett konstaterande av fakta. Outbildade mnniskor litar p att ngon annan ska fixa deras problem och Trump ger ju sken av att vilja hela USA s vl nu - som om han vore en mysig farfar nr han egentligen r en sociopat. Jag tror absolut att han kan stadkomma vissa bra saker men jag r nd rdd fr hans ego och vad det kan stlla till med lngre fram....
Citera
2024-11-09, 16:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Psykologin hos MAGA-rrelsen r lite underlig. Nr Trump vann frra gngen och man hade majoritet i bda kamrarna de frsta tv ren, var man njda d?

Minns att det var eufori ett par veckor, sen blev de bittrare och argare n nnsin. Det r liksom deras defaultposition alltid men nr Trump var president eskalerade det. Bitterheten kommer tillta nr de inser att detta inte kommer frndra nt fr deras del. En viss pervers tillfredsstllelse fr de av att mnniskor som har det nnu smre stllt n de sjlva blir nertrampade nnu mer.

Men bitterheten och ilskan kommer inte avta, den kommer tvrtom tillta, phejad av Trump som rttfrdigar dem att skylla alla sina misslyckanden p ngon annan. Istllet fr att titta sig sjlva i spegeln vill de i sin ngest och rdsla ge Trump nnu mer makt att frsmra deras mjligheter till ett vrdigt liv.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att MAGA fr tillfredstllelse av att mnniskor som har det smre n de blir !"nedtrampade"? Menar du migranter? I s fall ska jag frklara fr dig att det stora infldet av lgutbildade migranter gr att den amerikanska arbetarklassen i stort sett har det omjligt att f det bttre. S lnge som det finns lgutbildad arbetskraft som r villig att arbeta till lgsta lnerna s blir det ingen frbttring. Att man sedan kallar detta fr perverst beteende fr i s fall st fr dig.
Citera
2024-11-09, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Vnstersldder slss och sexstrejkar inbrdes, underbart.
Varfr s mycket melodrama mot nt som inte anses ha genomslagskraft?

Det berr abortfrgan enligt artikeln.
Citat:
Det hr valet var ett wake up-call, nyktra amerikaner har vaknat och sagt ifrn mot vansinnet. Som Trump kommer att frbjuda.
Absolut.

Frgan r dock om det blir som att vakna p morgonen och snarare n att lmna en mardrm att hamna i en...
Citat:
det ska stllas mot Demokraternas ambition att frse barn med puberty blockers och propagera i skolor/media om att pojkar egentligen r flickor, och flickor egentligen pojkar.
Men gapa fr all del om att barn slpps till skolan och kommer hem med ett annat kn enligt det patologiskt lgnaktiga miffot Trump, inte mig emot.

Det r dock betydligt fler frgor det berr som kan indirekt pverka Sverige och inte enbart inrikespolitiskt (tullar, Nato, att RFKjr fr go wild, Ukraina tex).

Jag har lyft flertal omrden som Trump mnar agera p.
◾Hur massdeportering ska finansieras, vad prislappen blir gllande 11 miljoner och hur dess logistik kommer se ut - eftersom det krvs att aktiva flertal departement, ka antal personal inkl poliser samt tillhandahlla enorma mngder sngplatser som inte finns idag p fngelse eller andra uppsamlingsplatser. Det r inte enbart dyr vervakning och flyg. Det r kost och logi i processer som inte sker ver en natt.

Om det rr sk dreamers s pverkar det usas business p arbetsfronten.

◾Jag har lyft frgan kring ultrakonservativ och radikal politik som tycks ha starka kristna influenser p familjepolitiken.
Mer troligt katolicism n mainstream.

◾Det handlar om hlsofrgor, vrd och medicin nr den medicinskt outbildade Kennedy med noll vetenskaplig erfarenhet ska f "go wild" enligt Trump och ges "kontroll ver folkhlsomyndigheterna" vilket inkluderar CDC.

Trump kommer behva jobba p p en beredskap ang pandemi - hans sista del av mandatperioden och resterande via Biden - vilket Trump vill bryta upp (OPPR).

S jag tror nog att det finns annat att flja n att tugga fradga som nn fjolla ver en protestreaktion frn vissa kvinnor.
Senast redigerad av develi 2024-11-09 kl. 16:26.
Citera
2024-11-09, 16:18
Medlem
Skywipers avatar
Unhinged women shave their heads to protest Trumps victory:

https://www.youtube.com/watch?v=vbAeKl5OAdA&t=6s

Det dr r ju mycket bra infr framtiden. En av dem informerar att hon lngre inte kommer prata med mn (tack s mycket sger nog de flesta normala). Att de rakar av sig hret gr det nnu lttare att p avstnd urskilja dessa knppgkar, jag menar ringen i nsan och ansiktstatueringarna syns inte lika bra p hll.

Sedan det dr med att sexstrejka borde vl lsa "problemet" med abortrtten? Om inte annat slipper vi att deras avkomma gr vidare samt frre semikommunister till nsta generation.
Citera
2024-11-09, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Hall madam Iran!

2. Rejecterade r Swenglish fr reject (frkastade). Detta kan vara svrt att frst med versttningsmaskiner d Swenglish inte r ett sprk.

3. Detta betyder allts att de strejkande redan innan strejken blivit frkastade bde som sex och giftermlspartners.

4. Sedan r det dr med strejk och sex vldigt diskutabelt. En kvinna som gr med i ngot sdant kommer direkt att horstmpla sig sjlv utan att de kanske frstr saken.

4. Men suicide-lemmings lskar sdant dr. Flja john rakt utfr stupet p alla stt och vis, eller "simon says clap your hands, simon says take two steps back... "... "Simon says.... horstmpla dig sjlv.....", "Simone says.... make no babies".... Simon says "jump off the cliff...", "Simon says .... "give me all your money...."....
En "versttningsmaskin".
P tal om att ramla nnu lngre frn svensk vokabulr...

Ang nn Madame Iran fr min del kan du fetglmma, jag r s ursvensk som det gr att bli enligt stamtavlan och vad i hela friden du frsker sga r obegripligt ven om du frsker spalta upp via numrering.
Citat:
Detta betyder allts att de strejkande redan innan strejken blivit frkastade bde som sex och giftermlspartners.
Lt dem protestera bst de vill, det r ett fritt land over there (iaf n.. ) och om det nu inte drabbar nn s r det ju vldigt konstigt att vara s jvla melodrama som sagt.
Citera
2024-11-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HyperboreanCREW-14
En nnu strre frlust fr Demokraterna allts, som grna vill se sig som det sm folkets parti.
Tror de verkligen att de r det nr de vill ha kvotering, tvingade ndringar i styrelser i hela landet, mer regulationer som bara de stora fretagen kan hantera och betala fr? S de betedde sig med Covid nr bara stora fretag kunde vara ppna, men vanliga knegare var tvungna att stnga ner i 2 r eller stngas permanent.
Citera
2024-11-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Det r din dubbel standard! Det r ok fr ukraina att ge upp mark fr fred. Men inte sverige.

Det jag svarade dig handlade om Sverige, inte Ukraina. Shr skrev du:

Citat:
Att trumpen blir president r inget som gynnar sverige! Tvrtom!

Vad skulle du tycka om ryssland tar en bit av sverige

Svrt att tolka p annat stt n att det handlar om vad Putler skall gra med Sverige. Om du tror p det r det synd om dig. Om det handlar om Ukraina dremot tycker jag du skall skriva om Ukraina och inte Sverige s blir det lttare att frst vilket land du menar.

Och s kan det vara bra att lra sig att landsnamn skrives med inledande versal. S blir det nnu tydligare.
Citera
2024-11-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det r farligt nr svagbegvade individer stter agendan fr ett lands framtid.
Du har helt rtt. De gngna ren under Demokratstyre visar hur brcklig demokratin i sjlva verket r nr den kidnappas av rena psykopater. Tacka Trump fr att din morgondag kommer att bli uthrdlig.
Citera
2024-11-09, 16:28
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
S ha tror nog att det finns annat att flja n att tugga fradga som nn fjolla ver en protestreaktion frn vissa kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
En "versttningsmaskin".
Lt dem protestera bst de vill, det r ett fritt land over there (iaf n.. ) och om det nu inte drabbar nn s r det ju vldigt konstigt att vara s jvla melodrama som sagt.

Varfr projicerar du. Ingen tuggar fradga utan de flesta skrattar bara.
Ingen har nekat dem att protestera och ingen r melodramatisk, mer n du d.

r det en tjejgrej?
Citera
2024-11-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hassehund
Fascismen r p frammarsch, utan tvekan blir vrlden n mer oroligt nr en emotionellt instabil person tar ver makten i USA.
Hans agenda kommer att frsvaga USA, bde kineserna och ryssarna kommer att tjna p detta i lnga loppet.
Vad gr EU nr USA drar sig ur alla samarbeten med omvrlden? EU frsvagas definitivt.
Ukraina kommer att f att f ta mer stryk framver.
Och hur lyder de dliga nyheterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in