Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Du menar den där din och andras whataboutism / där ni refererade till något helt irrelevant - inte fungerade, samt att din primära hållning (istället för att hålla dig till ämnet och bemöta åsiktsskillnader med faktiska argument och fakta) är fokusförflyttning
Det BEHÖVS ju vad du kallar "fokusförflyttning" DÄRFÖR att du har så enorma brister gällande att inte begripa grundläggande ekonomi ens i ditt eget företag.
I den andra tråden fortsatte du lååååååångt efter att du hade fått SVAR. Ditt företag hade problem med att bli registrerad, för att du hade blandat ihop omsättning och resultat. (Du hade skrivit 0 på omsättning.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
du istället dundrar på i frågan kring huruvida min prissättning är fel
Det gjorde det ju INTE. Det gällde att kunden skulle INTE tjäna på att få dra av momsen, som du pratade om, eftersom
du sa själv att du skulle höja priset för att kompensera att du skulle behöva betala in moms och då skulle nettot bli SAMMA för kunden...
(Bl a jag gjorde en utförlig förklaring med beräkning men du begrep ändå inte! )
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Du förklarade dåligt.
Nej. Jag har förklarat mycket enklare än vad en företagare borde begripa, och efter det gjorts flera gånger utan att du förstått...
Dessutom drog du idiotiska slutsatsen att jag måste vara sosse!!!
Så jag har tappat en del tålamod gällande att försöka förklara vad som borde vara självklarheter...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Aha... så vad förutspår du nu om den ekonomiska framtiden? Ska vi betta? Dvs om du, herr orakel, gör en framtidsspaning och sedan har fel - så blir du skyldig mig X pengar?
Och om jag har rätt...?
Hur skulle gränsen till rätt definieras i det här fallet?
De två gånger jag förutspådde kunde jag säga "inom ca 6 månader" (det blev 5 respektive 6 månader)
men det var innan TA-idioter började dominera handeln. Någon av storfräsarna muttrade om det för några månader sedan.
Förr i tidens OKUNNIGA var det möjligt att göra en ungefärlig bedömning om,
men IDIOTER är inte så förutsägbara eftersom de är idioter...
BUBBLAN FINNS REDAN i USA (Sverige knappt) så det inte frågan om ATT, det är frågan om NÄR den spricker i USA.
NÄR hänger på hur länge idioter har tillräckligt med pengar för att fortsätta trenden upp,
ELLER så bestämmer storfräsare sig för att STARTA raset genom att SKAPA stark TA-säljsignal. Det går inte att spå NÄR det sker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
det handlar, vilket jag ska ge dig, till viss del om faktiska lönenivåer. Men det handlar också om skatter, inköpskostnader, exportkostnader, drivmedelspriser, elpriser, lokalhyror, tillgång till resurser (personal) m.m.
Ja. Enda nackdelen för låglönelandsproduktion är tullar, transportkostnader och även TID kan vara en faktor för en del produkter, så de mycket högre produktionskostnaderna i västländer väger mycket tungt...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Findus flyttade sin produktion till Tyskland
En del västproduktion "räddas" av närhet till RÅVARA
och Findus är FRYSprodukter och sådana har mycket högre transportkostnader,
så det är mer undantag än allmänt användbart för att få produktion i väst.
En annan kan vara mycket SKRYMMANDE eller TUNGT jämfört med konsumentpriset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Nja. Det där stämmer inte heller. Detta kan rimligen ses på många andra länder i Europa, men även USA. Där ser vi solklart högre lönenivåer, samtidigt som ekonomin är stark, produktionstakten är hög etc.
Va?! Jag vet inte gällande västEuropa, men i USA är lönerna för enkla jobb mycket LÄGRE än i Sverige...
(7,25 usd per timme i en del stater.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Ja, om jag tillverkar elektronik i mitt amerikanska bolag och ser att jag kan spara 75 % på utgifterna genom att köpa halvledare från Kina, vars personal (trots slavliknande arbetsförhållanden) inte kan överleva på sin lön... så är det klart att den möjligheten kommer utvärderas. Men det är ingen naturlag.
Jo, det är en naturlag
(Så länge folk inte vill betala mycket mer för produkter gjorda i hemlandet)
behöver företag producera i låglöneländer för annars konkurreras de ut av företag som gör det....
OM tullar chockhöjs går det ut över EGNA landets konsumenter...
Det talar Trump inte om...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Som kompensation kan man t.ex. införa skattelättnader mot företag som väljer att behålla produktionen i det egna landet.
Ja. Men:
1. Amerikanska företag får STÖRRE vinst att skatta för då de producerar i låglöneländer...
2.
Trump har lovat inkomstskattelättnader. Det behöver KONSUMENTERNA, som redan har jobb, som kompensation för prishöjningar p g a 25 - 60* % tullhöjningar. (Har sagts 25 % för Mexico och Kanada. 60 % för Kina? )
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Så nej, man måste inte erbjuda slavlöner för att konkurrera med länder som har slavlöner.
Det sa jag inte,
jag sa att gapet mellan väst och låglöneländerna behöver minska
för det går INTE att göra det mycket - som Trump och du hävdar
- utan att det går ut över konsumenterna med jobb och/eller att det inte går ihop för staten. USA har redan fått sänkt kreditvärdighet p g a mycket lån...
Inte sänkta reallöner eller chockhöjda priser för konsumenterna kan kanske bli UNGEFÄR SAMMA RESULTAT som sänkta reallöner utan chockprishöjningar
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
...vilket också är en av flera möjliga taktiker i förhandling och diplomati. Men så skriver jag här med en person som uppenbart inte kan något om förhandling eller diplomati, så jag förstår att du resonerar som du gör.
En till korkad slutsats...
T ex fixade jag bl a McDonalds, Hemglass och OK som sponsorer till "min" klubb INNAN vi ens var bra på seniorsidan!!! i en sport som på den tiden på sin höjd hade någon minisponsring på STÖRSTA tävlingen i Sverige innan det...
Och jag förhandlade mig redan som 25-åring till mig en deal för mitt distributionsföretag med en storkund, så stort att jag och mina anställda kunde nästan leva på bara det, och det gjorde jag redan då företaget hade funnits bara några månader och bara hade hunnit få två minireferensjobb innan det...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Du vet att SMS-leverantören INTE vet om det faktum att de är den enda kandidaten. Du säger därför (vilket inte är sant) att "vi har minsann fått bud från både leverantör X och Y. Leverantör X erbjuder SMS-kostnad om 35 öre per skickat SMS och har därtill ingen licenskostnad, om ni inte kan möta dessa priser så måste vi välja annan leverantör".[/b]
I exemplet ovan kan det gå åt olika håll förstås... det handlar lite om vad mottagaren vill ha och att lära sig eventuell balansgång. I fallet ovan KAN det bli så att SMS-leverantören säger "fuck it" och backar ur, men även att de sedan - när man själv kommer med mössan i hand - inte ens vill ta i ett samarbete med tång. Det kan också bli så att deras priser nu plötsligt stigit REJÄLT.
Såklart vet de det, så inte vidare smart.
Jag har aldrig behövt ljuga, bara inte alltid talat om hela sanningen
Endel är affärshemligheter.
(Men jag ljög lite vid starten för den jag trodde skulle bli största konkurrent , låtsades vara en kanske möjlig kund, för att kolla vad de erbjöd för priser. Men den konkurrenten var lätt att slå eftersom de levererade så dålig kvalitet och ofta inte i tid.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Förhandling och diplomati kan förstås OCKSÅ vara att klappa någon medhårs fullständigt, vara professionell, övertrevlig och så även i fall där man står i förhandling med någon som är fullständigt vedervärdig.
Sådant nedlåter jag mig inte till...
T ex sa jag till en otrevlig chef på Konsums huvudkontor att han hade ingen talan
då de inte betalade i tid och jag krävde dröjsmålsränta för att sparka dem i ändan, vilket de inte ville betala.
Min gräns går normalt vid att inte säga något om någon viktig är lite otrevlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
NATO
NATO är något helt annat, som Sverige borde ha hållit sig undan.
Avgifterna get jag Trump rätt om, OM USA lägger av med att använda NATO till att öka USAs makt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
politikerna
Politiker är skit...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Det är också därför man ser på Trump med sådan avsky.
Han är en mobbare och BEDRAGARE...
och långt ifrån så skicklig som en del hävdar.
Han har konkat många gånger och pappan stoppade in en massa pengar vid starten. "Första miljonen är den svåraste."
Jag började med ingenting ekonomiskt från mina föräldrar...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hexenhammer
Jag föreställer mig att du är en sosse som, likt många svenskar, köpt narrativet att "bara man är snäll så blir allt bra". Sorry dude, it doesnt work that way!
Vilken enormt korkad slutsats gällande mig...