Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Det kommer sluta med euro!
Det är det som är slutmålet med allt vad dom tar sig för i det här skämtlandet.
Det är definitivt inte Trumps mål. Han hatar Euron och EU. Han vill splittra Europa
Han vill ha höga importtullar för att gynna tillverkning i USA.
Men det kommer att missgynna svenska bolag som Volvo som säljer mycket i USA.
Man kan undra vad han anser om att utländska bolag äger amerikanska.
I vilket fall så kommer förmodligen omvärlden att göra samma sak mot USA. Ingen tjänar på det.
Citera
2024-12-02, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nackdelarna är ju större. Varorna kommer att bli mycket dyrare, vilket drabbar speciellt fattiga.

Nja, inte nödvändigtvis. Om det tillverkas internt slipper man tullar, frakt och skatter. Man kommer behålla jobben i USA vilket minskar arbetslöshet, ger ökade skatteintäkter till staten m.m. Så... nja.
Citera
2024-12-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Citat:
Nackdelarna är ju större. Varorna kommer att bli mycket dyrare, vilket drabbar speciellt fattiga.
Nja, inte nödvändigtvis. Om det tillverkas internt slipper man tullar, frakt och skatter. Man kommer behålla jobben i USA vilket minskar arbetslöshet, ger ökade skatteintäkter till staten m.m. Så... nja.
Jo, nödvändigtvis
Ej myndigheter:
De FÅ procent som var arbetslösa och får jobb genom det här (och ägarna till de företag som får mer jobb) tjänar på det.)
Alla andra speciellt fattiga och medelklass varuköpare, som redan hade jobb, kommer att FÖRLORA MYCKET av att varor blir MYCKET* dyrare...
Det var ju p g a att det är mycket billigare att producera utomlands, som produktionen flyttades utomlands...

*Hint om hur mycket dyrare är strafftullarna:
25 % på varor från Mexiko - och Kanada!
Har för mig Trump har sagt 60 % för Kinaprodukter.
Har inte sett något gällande andra lågkostnadsländer.
Citera
2024-12-02, 13:36
Medlem
Citat:
Jo, nödvändigtvis
Ej myndigheter:
De FÅ procent som var arbetslösa och får jobb genom det här (och ägarna till de företag som får mer jobb) tjänar på det.)
Alla andra speciellt fattiga och medelklass varuköpare, som redan hade jobb, kommer att FÖRLORA MYCKET av att varor blir MYCKET* dyrare...
Det var ju p g a att det är mycket billigare att producera utomlands, som produktionen flyttades utomlands...

*Hint om hur mycket dyrare är strafftullarna:
25 % på varor från Mexiko - och Kanada!
Har för mig Trump har sagt 60 % för Kinaprodukter.
Har inte sett något gällande andra lågkostnadsländer.

Svinbra gjort av Trump. Att då behålla jobben och produktionen inom landet stärker USA's position.

Märkligt... för sedan Trumps förra mandatperiod ser det ut som att stålpriserna sjunkit. Hur förklarar du det?

Nja, allt hänger sällan på en prislapp kopplat till inköp. Om t.ex. Sverige köper allt sitt spannmål från Ukraina för världens lägsta peng... ja, det är ju nice. Det finns dock vissa risker i det, t.ex. om Ryssland (hypotetiskt förstås) skulle invadera Ukraina och därmed sätta Sveriges spannmålskonsumtion ur spel.

På samma sätt, OM Sverige istället plockar hem all produktion av spannmål - så ja... initialt kommer det sannolikt leda till högre priser, eftersom att omkostnaderna i Sverige är högre. Fördelen är dock att Sverige självt nu äger en stor del av produktionen, och då även andra länder önskar frihet från den risk det innebär att t.ex. köpa spannmål från Ukraina, så kommer Sverige - förutom att producera för sin egen befolkning, att kunna exportera spannmål till andra delar av världen. Detta skapar större intäkter, det pressar priserna, det skapar möjlighet till att betala ut högre löner till sina svenska arbetare OCH get ökar andelen skatteintäkter till staten.

SÅ allt hänger INTE nödvändigtvis på prislappen på den produkt du köper in.

Arbetslösheten i USA sjönk dessutom (innan Covid, ska sägas) från 9 % + till < 3 %, det är trots allt rätt jävla mycket för ett land med 320 miljoner + invånare. Du får jättegärna ge exempel på när Sverige i närtid haft en arbetslöshet på under 3 %!
Citera
2024-12-02, 14:32
Medlem
Citat:
Svinbra gjort av Trump. Att då behålla jobben och produktionen inom landet stärker USA's position.
Det gör det ju INTE.
Jag märkte i en annan tråd att du inte är så bra på att förstå ekonomi Hans väljare är till stor del fattiga ! som inte förstår att de flesta av dem kommer att förlora på det...
Om det skulle vara bra hade andra länder gjort det för länge sedan...
Citat:
Märkligt... för sedan Trumps förra mandatperiod ser det ut som att stålpriserna sjunkit. Hur förklarar du det?
Du tittade fel. Behövs ingen förklaring för det är ungefär lika, som under Trumps förra presidentsperiod
Citat:
då även andra länder önskar frihet från den risk det innebär att t.ex. köpa spannmål från Ukraina, så kommer Sverige - förutom att producera för sin egen befolkning, att kunna exportera spannmål till andra delar av världen.
Spannmål är ett extra dåligt exempel för det finns länder med mycket bättre förutsättningar än i Sverige.
Det kommer INTE att ske - om inte staten betalar EXTRA av militära skäl -eftersom de flesta köper beroende på pris och andra länder kan göra det mycket billigare än Sverige. Det är därför produktioner flyttat ut...
Citat:
Nja, allt hänger sällan på en prislapp kopplat till inköp.
FEL. IBLAND kan kan kvalitet avgöra valet men oftare priset. Titta bara på svenskars köp av sämre kvalitet på importerat kött p g a priset...
Citat:
Detta skapar större intäkter, det pressar priserna, det skapar möjlighet till att betala ut högre löner till sina svenska arbetare OCH get ökar andelen skatteintäkter till staten.
Det gör det ju INTE eftersom priserna är redan högre än konkurrenters...
Citat:
Arbetslösheten i USA sjönk dessutom (innan Covid, ska sägas) från 9 % + till < 3 %, det är trots allt rätt jävla mycket för ett land med 320 miljoner + invånare. Du får jättegärna ge exempel på när Sverige i närtid haft en arbetslöshet på under 3 %!
Vad menar du med "närtid"?

Den gick ner till samma efter covid under Biden, sedan upp LITE p g a antagligen början till lågkonjunktur.

Officiella statistiken brukar INTE vara densamma som den verkliga. T ex då det var dåliga tiden första gången sedan 30-talet i Sverige var officiella 8 % men det undersöktes och den riktiga var ca 20 % t ex många började studera istället för att vara arbetslösa. Och om folk inte får ersättning som arbetslös, kan de strunta i att registrera sig.

OM det är bara 3,5 - 4 % arbetslöshet är det extra korkat att förstöra världshandeln för att minska den...

"I det tredje kvartalet 2024 uppgick arbetslösheten i Sverige till 8,5 procent."
Skumt för arbetsgivare har problem att få tag i personal t o m för okvalificarade jobb...

"Bottenskrapet" brukar inte vara bra jobbare, de kan t o m skada arbetsmoralen hos befintliga personalen...
Citera
2024-12-02, 16:32
Medlem
Citat:
Det gör det ju INTE.
Jag märkte i en annan tråd att du inte är så bra på att förstå ekonomi Hans väljare är till stor del fattiga ! som inte förstår att de flesta av dem kommer att förlora på det...

I den tråden då DU inte förstod principerna kring att kunna beslagta egendom utan misstanke eller i den tråden där jag skrev att en potentiell kund önskar kunna dra av moms på inköp vid sin kommande momsdeklaration och du / ni / flera andra började prata om helt andra grejer - och där du, i total avsaknad av sakliga argument - väljer att prata om mig som person istället för att faktiskt förklara varför DU har rätt? Ah, dem ja!

Och nu är du där igen. Man brukar säga att korkade människor pratar om andra människor, medelmåttor pratar om händelser och att smarta människor pratar om idéer eller sakliga argument. Men ja...

Hur förlorar en idag arbetslös amerikan på att få ett jobb?

Hur förlorar en amerikansk arbetare på att den amerikanska marknaden och ekonomin stärks?

Citat:
Om det skulle vara bra hade andra länder gjort det för länge sedan...
Du tittade fel. Behövs ingen förklaring för det är ungefär lika, som under Trumps förra presidentsperiod
Spannmål är ett extra dåligt exempel för det finns länder med mycket bättre förutsättningar än i Sverige.
Det kommer INTE att ske - om inte staten betalar EXTRA av militära skäl -eftersom de flesta köper beroende på pris och andra länder kan göra det mycket billigare än Sverige. Det är därför produktioner flyttat ut...
FEL. IBLAND kan kan kvalitet avgöra valet men oftare priset. Titta bara på svenskars köp av sämre kvalitet på importerat kött p g a priset...
Det gör det ju INTE eftersom priserna är redan högre än konkurrenters...
Vad menar du med "närtid"?

Du menar... som hela omvärlden (minus EU), menar du? Där Kina, Ryssland m.fl plockat hem enorma mängder produktion över decennier, och som trots sanktioner lever livet? Eller hur USA, länder i Sydamerika m.fl länge också gjort detta - och där EU nu sitter med menlösa saker totalt bortom livsnödvändig produktion och där EU nu fullständigt håller på att gå åt helvete? Aha... det! Sorry, men det ger dig inte direkt mer vatten på din kvar!

Absolut, Ukraina har generellt bördigare jord än Sverige. Men det är ju knappast så att Sverige inte skulle kunna plocka hem en hel del produktion, eller hur? Nog för att jag brukar kallas autist, men det är märkligt hur fyrkantig du är!

Ah, en tvättäkta sosse, det trodde jag inte ändå... well, marknaden kan växa inom olika även om ett billigare pris finns någon annanstans. Jag menar, du har väl inte missat hela techbranschen, musikbranschen, IT-branschen etc. Jag menar, det finns gott om billiga asiatiska programmerare, ukrainska programmerare eller polska programmerare (som dessutom håller minst lika hög kvalitet som svenska dito). Det förringar ju dock inte det faktum att det faktiskt finns svenska företag som kan sälja svenska programmeringskonsulter till bra timpeng (ibland dubbla priset mot t.ex. den polska).

Återigen handlar det inte endast om pengar, t.ex. är det en nationell säkerhetsangelägenhet att behålla kraftproduktion inom landet. Det är därmed URUSELT att avveckla inhemsk kraftproduktion och göra sig beroende av Ryssland och Kina. Även om det är betydligt dyrare att underhålla och driva kärnkraft i det egna landet så är det en enorm fördel, oavsett om vi blir ovänner med Ryssland, om Ryssland skulle attackera och slå ut hela Tyskland eller liknande.

Citat:
Den gick ner till samma efter covid under Biden, sedan upp LITE p g a antagligen början till lågkonjunktur.

Officiella statistiken brukar INTE vara densamma som den verkliga. T ex då det var dåliga tiden första gången sedan 30-talet i Sverige var officiella 8 % men det undersöktes och den riktiga var ca 20 % t ex många började studera istället för att vara arbetslösa. Och om folk inte får ersättning som arbetslös, kan de strunta i att registrera sig.

Not really. Den pikade under covid för att sedan gå tillbaka till det läge som rådde innan. Det är ju knappast så att arbetslöshet över en dag blir enligt X eller Y för att en ny ledare tillträtt. Sannolikt kommer Trump nu få ta över ett betydligt sämre läge än det som var när Biden tillträdde.

Så... hur vet du det? Kan du presentera verklig data?

I Sveriges fall talar det snarare för motsatsen, dvs att siffrorna alldeles säkert är många gånger VÄRRE än dem som faktiskt presenteras. Detta eftersom att Sverige erkänt inkluderar sysselsättningsgrad (dvs att om man arbetat minst 1 h under en dag den vecka som mätningen görs) så ses man som sysselsatt. Sysselsatt inkluderar även praktik hos Arbetsförmedlingen, att man deltar i nån bidragsfinansierad kurs via Arbetsförmedlingen etc.

Citat:
OM det är bara 3,5 - 4 % arbetslöshet är det extra korkat att förstöra världshandeln för att minska den...

"I det tredje kvartalet 2024 uppgick arbetslösheten i Sverige till 8,5 procent."
Skumt för arbetsgivare har problem att få tag i personal t o m för okvalificarade jobb...

"Bottenskrapet" brukar inte vara bra jobbare, de kan t o m skada arbetsmoralen hos befintliga personalen...

Är det så att du är en bitterfitta för att Trump gjort läget lite mer surt för Europa? Är det där skon klämmer kanske?

Jag förstår dig, och det är klart att det är surt för oss. Ur ett amerikanskt perspektiv är det dock ett strategiskt bra drag. Å andra sidan tycker jag snarare att du bör beskylla EU även där. Trump ville nämligen ha utökad frihandel med Europa. Där nekade EU det hela varpå Trump hotade med handelstullar och om att hämta hem handeln. Det är så diplomati och förhandling FAKTISKT fungerar. Önskar alltmer att svenska och europeiska politiker fattade det. Men så länge vi har broilers som aldrig haft ett verkligt arbete på ledande position så är det ju det här skitresultatet vi får. Ganska enkelt!
Citera
2024-12-03, 00:46
Medlem
Citat:
I den tråden då DU inte förstod principerna kring att kunna beslagta egendom utan misstanke eller i den tråden där jag skrev att en potentiell kund önskar kunna dra av moms på inköp vid sin kommande momsdeklaration och du / ni / flera andra började prata om helt andra grejer - och där du, i total avsaknad av sakliga argument - väljer att prata om mig som person istället för att faktiskt förklara varför DU har rätt? Ah, dem ja!

Och nu är du där igen. Man brukar säga att korkade människor pratar om andra människor, medelmåttor pratar om händelser och att smarta människor pratar om idéer eller sakliga argument.
Den om moms där du var totalt ute och cyklade. Du fick ju detaljerade förklaringar både då och nu. Inte mitt fel att du inte begriper grundläggande ekonomi...

Jag har skrivit mycket om fungerande ideer i många olika trådar...
Citat:
Hur förlorar en idag arbetslös amerikan på att få ett jobb?
Nu rör du ihop saker igen.
Läs bättre.
Det går inte att förklara tydligare än vad jag gjorde...
Citat:
Hur förlorar en amerikansk arbetare på att den amerikanska marknaden och ekonomin stärks?
Det förklarade jag ju. Det går inte att förklara det heller tydligare än vad jag gjorde...
Citat:
/Mer om natiionalekonomi och helkorkade kommentarer som att jag skulle vara sosse och att JAG skulle vara fyrkantig!!! /
Det är det jag säger - Du begriper inte...
Citat:
Så... hur vet du det? Kan du presentera verklig data?
Gällande vilken då? Du hade citerat två.
Den ena var på TV-nyheterna för länge sedan då många jobb hade flyttat utomlands.

Den andra hittade jag snabbt med Google
Citat:
I Sveriges fall talar det snarare för motsatsen, dvs att siffrorna alldeles säkert är många gånger VÄRRE än dem som faktiskt presenteras. Detta eftersom att Sverige erkänt inkluderar sysselsättningsgrad (dvs att om man arbetat minst 1 h under en dag den vecka som mätningen görs) så ses man som sysselsatt. Sysselsatt inkluderar även praktik hos Arbetsförmedlingen, att man deltar i nån bidragsfinansierad kurs via Arbetsförmedlingen etc.
Det var ju det JAG sa
Citat:
Är det så att du är en bitterfitta för att Trump gjort läget lite mer surt för Europa? Är det där skon klämmer kanske?
Jag förutspådde redan ca 1995 att BÅDE västeuropa och USA är "doomed" *
så jag har startat två företag där potentialen är mycket bättre...
(Den ena med produkter för försäljning i den regionen, den andra för export till Europa,
så USA i sig spelar ingen roll för mig.)
Men Trump kan ställa till mycket för världsekonomin...

* DÅ sa jag jobben inte kommer att kunna flyttas hem förrän lönegapet till låglöneländer har minskat tillräckligt för att FÖRETAGEN VILL flytta hem jobben.
MEN sedan dess har jag modifierat det till - knappast troligt att företagen flyttar hem jobben då heller, eftersom efterfrågan ökar mycket i låglöneländerna då deras löner ökar...

Det kan bara "lösas" genom att värdet på västvalutorna försämras så mycket att i västvalutan LURAS folk att de får "löneförhöjning" men får mindre och mindre för pengarna...
Citat:
Trump
diplomati
förhandling
De orden passar inte ihop med Trump haha
Han är en bully som hotar då andra inte går med på vad han KRÄVER...
Citera
2024-12-11, 10:02
Medlem
Citat:
Den om moms där du var totalt ute och cyklade. Du fick ju detaljerade förklaringar både då och nu. Inte mitt fel att du inte begriper grundläggande ekonomi...

Du menar den där din och andras whataboutism / där ni refererade till något helt irrelevant - inte fungerade, samt att din primära hållning (istället för att hålla dig till ämnet och bemöta åsiktsskillnader med faktiska argument och fakta) är fokusförflyttning, vilket även verkar vara din strategi i denna tråd (då du istället för att komma med sakliga argument kring ekonomisk politik, varför mina påståenden är fel och varför du istället har rätt, hänvisar till en tråd där jag diskuterar Skatteverkets avslag på en ansökan om FA-skatt och momsregistrering och där jag ställer frågan kring huruvida det är värt att överklaga beslut eller inte, varpå du istället dundrar på i frågan kring huruvida min prissättning är fel (som jag i tråden dessutom inte har nämnt ett skit kring, annat än ett hypotetiskt exempel, där några enstaka individer (bl.a. du) verkar ha fått hjärtsvikt p.g.a. att jag (i det HYPOTETISKA exemplet) skrivit ut bruttopris istället för nettopris - och att det nu blivit diskussionen, dvs "du sätter pris fel, dude"), vilket i tråden saknar total relevans och som aldrig varit en komponent av varken frågeställningen eller diskussionen)?

Jaha, den tråden. Okej, då är jag med. Det är ändå fint att du är uppriktig med att fokusförflyttning är det enda du har att komma med. Det ska jag ändå ge dig! <3
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-12-11 kl. 10:04.
Citera
2024-12-11, 10:38
Medlem
Citat:
Jag har skrivit mycket om fungerande ideer i många olika trådar...
Nu rör du ihop saker igen.
Läs bättre.
Det går inte att förklara tydligare än vad jag gjorde...
Det förklarade jag ju. Det går inte att förklara det heller tydligare än vad jag gjorde...
Det är det jag säger - Du begriper inte...
Gällande vilken då? Du hade citerat två.
Den ena var på TV-nyheterna för länge sedan då många jobb hade flyttat utomlands.

Nej. Du förklarade dåligt. Förklara bättre.

Citat:
Den andra hittade jag snabbt med Google
Det var ju det JAG sa
Jag förutspådde redan ca 1995 att BÅDE västeuropa och USA är "doomed" *
så jag har startat två företag där potentialen är mycket bättre...
(Den ena med produkter för försäljning i den regionen, den andra för export till Europa,
så USA i sig spelar ingen roll för mig.)
Men Trump kan ställa till mycket för världsekonomin...

Aha... så vad förutspår du nu om den ekonomiska framtiden? Ska vi betta? Dvs om du, herr orakel, gör en framtidsspaning och sedan har fel - så blir du skyldig mig X pengar?

Citat:
* DÅ sa jag jobben inte kommer att kunna flyttas hem förrän lönegapet till låglöneländer har minskat tillräckligt för att FÖRETAGEN VILL flytta hem jobben.
MEN sedan dess har jag modifierat det till - knappast troligt att företagen flyttar hem jobben då heller, eftersom efterfrågan ökar mycket i låglöneländerna då deras löner ökar...

Hm. Det var ju också i det stora hela fel... det handlar, vilket jag ska ge dig, till viss del om faktiska lönenivåer. Men det handlar också om skatter, inköpskostnader, exportkostnader, drivmedelspriser, elpriser, lokalhyror, tillgång till resurser (personal) m.m. Jag menar, Findus flyttade sin produktion till Tyskland (du vet, Karl-Petters "inte en ärta ska flytta till Tyskland"?). Det finns en socialdemokratisk myt i Sverige kring att allt är det giriga kapitalets eviga jakt på att få förtrycka arbetaren på ett i det närmaste slavliknande sätt. Så är inte fallet.

I fallet Findus flyttade man produktionen till ett land vars ekonomi är starkare än Sverige, där tillväxten är högre än i Sverige och där lönenivåerna är högre än i Sverige.

Citat:
Det kan bara "lösas" genom att värdet på västvalutorna försämras så mycket att i västvalutan LURAS folk att de får "löneförhöjning" men får mindre och mindre för pengarna...

Nja. Det där stämmer inte heller. Detta kan rimligen ses på många andra länder i Europa, men även USA. Där ser vi solklart högre lönenivåer, samtidigt som ekonomin är stark, produktionstakten är hög etc.

Ja, om jag tillverkar elektronik i mitt amerikanska bolag och ser att jag kan spara 75 % på utgifterna genom att köpa halvledare från Kina, vars personal (trots slavliknande arbetsförhållanden) inte kan överleva på sin lön... så är det klart att den möjligheten kommer utvärderas. Men det är ingen naturlag.

Det är ju fortfarande så att politiken t.ex. kan (eftersom att Kina är en diktatur och intar en roll som är ett reellt hot mot västvärlden, demokrati, yttrandefrihet och annat som åtminstone jag tycker är rätt viktigt) införa åtgärder för att göra avtalen med just Kina mindre intressanta.
Som kompensation kan man t.ex. införa skattelättnader mot företag som väljer att behålla produktionen i det egna landet. Skattelättnader kan också (du känner säkert till Laffer-kurvan?) innebära att skatteintäkter både behålls eller ökar, genom att ekonomin stimuleras, fler arbeten / arbetstillfällen skapas, konsumtionen ökar och ekonomin växer...

Så nej, man måste inte erbjuda slavlöner för att konkurrera med länder som har slavlöner.

Citat:

...vilket också är en av flera möjliga taktiker i förhandling och diplomati. Men så skriver jag här med en person som uppenbart inte kan något om förhandling eller diplomati, så jag förstår att du resonerar som du gör.

Exempel på förhandling / diplomati:
Ponera att du sitter i en förhandling med en leverantör som ska leverera en SMS-tjänst till ditt företag (för att t.ex. skicka ut kampanjerbjudanden till kund som är medlem i er kundklubb, via SMS). Du är i princip beroende av just detta företag och ser i nu inga alternativ, eftersom att det endast verkar vara just denna SMS-leverantör som kan integrera med det specifika IT-system ditt företag använder för att hantera kampanjer / kundklubb.

SMS-leverantören säger att deras tjänst ska kosta 10 000 SEK / mån och att varje skickat SMS kommer kosta 50 öre.

Du vet att SMS-leverantören INTE vet om det faktum att de är den enda kandidaten. Du säger därför (vilket inte är sant) att "vi har minsann fått bud från både leverantör X och Y. Leverantör X erbjuder SMS-kostnad om 35 öre per skickat SMS och har därtill ingen licenskostnad, om ni inte kan möta dessa priser så måste vi välja annan leverantör".

I exemplet ovan kan det gå åt olika håll förstås... det handlar lite om vad mottagaren vill ha och att lära sig eventuell balansgång. I fallet ovan KAN det bli så att SMS-leverantören säger "fuck it" och backar ur, men även att de sedan - när man själv kommer med mössan i hand - inte ens vill ta i ett samarbete med tång. Det kan också bli så att deras priser nu plötsligt stigit REJÄLT.

I många fall, åtminstone var rör just förhandlingen ovan, är det ganska vanligt att en sådan leverantör har enorma marginaler. Dvs deras egen data kostar i regel inget... klart det finns kringkostnader för avtal för att nyttja telefonnät, personal, bla bla. Men produkten SMS är i sig (vad rör volym) inte något där marginalerna är direkt små. En SMS-leverantör är därmed typiskt uteslutande ute efter just en signatur - och förhandlingsmöjligheterna är, skulle jag säga, enorma.

Förhandling och diplomati kan förstås OCKSÅ vara att klappa någon medhårs fullständigt, vara professionell, övertrevlig och så även i fall där man står i förhandling med någon som är fullständigt vedervärdig. Detta kan t.ex. handla om att det är strategiskt och ekonomiskt ovärderligt att ha en sund relation till personen eller företaget i fråga.

DET är vad Trump gör. Han gick in och pekade på snedvridningen i NATO och hur USA agerar socialkontor åt hela Europas militära andel inom just NATO, samt att USA kommer dra sig ur om övriga medlemmar inte tar sitt ekonomiska ansvar. Jag HADE förstått om USA hade dragit sig ur, om förändring inte sker... men i Trumps fall måste det INTE vara så att USA faktiskt kommer dra sig ur. Det räcker med att övriga TROR att risken finns, och att den risken är tillräckligt obehaglig för att man ska vilja investera mer pengar i sina försvar / NATO, för att den förhandlingen (ur Trumps perspektiv) ska gå hem och fungera.

Det samma gäller Trumps utspel kring Europas energiförsörjning eller, som diskuterades tidigare i denna tråd, frihandelsavtal, handelstullar etc. Trump gick in stenhårt och påtalade riskerna i Europas hastiga avveckling av befintlig energiproduktion och ogenomtänkta beroende av rysk gas, samt Rysslands högst obehagliga ställning geopolitiskt - samt vad som skulle hända om Europa inte tog det lugnt. EU-politikerna garvade Trump i nyllet...
...och nu har vi en jävligt dålig sits vad rör inhemsk energiproduktion, samt vad rör att möta expansionsmål, grön omställning och allt annat man nu har i framtidsvisionen. Det är också exempel på diplomati och förhandling.

Ovanstående varianter och att vara strategiskt smart eller duktig i förhandling upplever jag att många politiker delvis eller totalt saknar. Det är också därför man ser på Trump med sådan avsky. Han är en person som, utifrån sin roll som affärsman, faktiskt besitter rätt mycket kompetens inom just förhandling och diplomati.

Mvh En som i sitt dagliga arbetet förhandlar mycket (och som ibland får vara hotfull, burdus, oskön och jävlig - men som ibland får ställa mig på knä och öppna munnen - även om det är någon oskön jävel som jag ogillar enormt som står framför mig, för att det är det som behövs för att få det som är bäst för företaget - det är trots allt så förhandling och diplomati fungerar). Jag föreställer mig att du är en sosse som, likt många svenskar, köpt narrativet att "bara man är snäll så blir allt bra". Sorry dude, it doesnt work that way!
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-12-11 kl. 10:43.
Citera
2024-12-11, 15:23
Medlem
Citat:
Du menar den där din och andras whataboutism / där ni refererade till något helt irrelevant - inte fungerade, samt att din primära hållning (istället för att hålla dig till ämnet och bemöta åsiktsskillnader med faktiska argument och fakta) är fokusförflyttning
Det BEHÖVS ju vad du kallar "fokusförflyttning" DÄRFÖR att du har så enorma brister gällande att inte begripa grundläggande ekonomi ens i ditt eget företag.
I den andra tråden fortsatte du lååååååångt efter att du hade fått SVAR. Ditt företag hade problem med att bli registrerad, för att du hade blandat ihop omsättning och resultat. (Du hade skrivit 0 på omsättning.)
Citat:
du istället dundrar på i frågan kring huruvida min prissättning är fel
Det gjorde det ju INTE. Det gällde att kunden skulle INTE tjäna på att få dra av momsen, som du pratade om, eftersom du sa själv att du skulle höja priset för att kompensera att du skulle behöva betala in moms och då skulle nettot bli SAMMA för kunden...
(Bl a jag gjorde en utförlig förklaring med beräkning men du begrep ändå inte! )
Citat:
Du förklarade dåligt.
Nej. Jag har förklarat mycket enklare än vad en företagare borde begripa, och efter det gjorts flera gånger utan att du förstått...
Dessutom drog du idiotiska slutsatsen att jag måste vara sosse!!!
Så jag har tappat en del tålamod gällande att försöka förklara vad som borde vara självklarheter...

Citat:
Aha... så vad förutspår du nu om den ekonomiska framtiden? Ska vi betta? Dvs om du, herr orakel, gör en framtidsspaning och sedan har fel - så blir du skyldig mig X pengar?
Och om jag har rätt...?
Hur skulle gränsen till rätt definieras i det här fallet?

De två gånger jag förutspådde kunde jag säga "inom ca 6 månader" (det blev 5 respektive 6 månader)
men det var innan TA-idioter började dominera handeln. Någon av storfräsarna muttrade om det för några månader sedan.
Förr i tidens OKUNNIGA var det möjligt att göra en ungefärlig bedömning om,
men IDIOTER är inte så förutsägbara eftersom de är idioter...
BUBBLAN FINNS REDAN i USA (Sverige knappt) så det inte frågan om ATT, det är frågan om NÄR den spricker i USA.
NÄR hänger på hur länge idioter har tillräckligt med pengar för att fortsätta trenden upp,
ELLER så bestämmer storfräsare sig för att STARTA raset genom att SKAPA stark TA-säljsignal. Det går inte att spå NÄR det sker.
Citat:
det handlar, vilket jag ska ge dig, till viss del om faktiska lönenivåer. Men det handlar också om skatter, inköpskostnader, exportkostnader, drivmedelspriser, elpriser, lokalhyror, tillgång till resurser (personal) m.m.
Ja. Enda nackdelen för låglönelandsproduktion är tullar, transportkostnader och även TID kan vara en faktor för en del produkter, så de mycket högre produktionskostnaderna i västländer väger mycket tungt...
Citat:
Findus flyttade sin produktion till Tyskland
En del västproduktion "räddas" av närhet till RÅVARA
och Findus är FRYSprodukter och sådana har mycket högre transportkostnader,
så det är mer undantag än allmänt användbart för att få produktion i väst.
En annan kan vara mycket SKRYMMANDE eller TUNGT jämfört med konsumentpriset.
Citat:
Nja. Det där stämmer inte heller. Detta kan rimligen ses på många andra länder i Europa, men även USA. Där ser vi solklart högre lönenivåer, samtidigt som ekonomin är stark, produktionstakten är hög etc.
Va?! Jag vet inte gällande västEuropa, men i USA är lönerna för enkla jobb mycket LÄGRE än i Sverige...
(7,25 usd per timme i en del stater.)
Citat:
Ja, om jag tillverkar elektronik i mitt amerikanska bolag och ser att jag kan spara 75 % på utgifterna genom att köpa halvledare från Kina, vars personal (trots slavliknande arbetsförhållanden) inte kan överleva på sin lön... så är det klart att den möjligheten kommer utvärderas. Men det är ingen naturlag.
Jo, det är en naturlag
(Så länge folk inte vill betala mycket mer för produkter gjorda i hemlandet)
behöver företag producera i låglöneländer för annars konkurreras de ut av företag som gör det....

OM tullar chockhöjs går det ut över EGNA landets konsumenter...
Det talar Trump inte om
...
Citat:
Som kompensation kan man t.ex. införa skattelättnader mot företag som väljer att behålla produktionen i det egna landet.
Ja. Men:
1. Amerikanska företag får STÖRRE vinst att skatta för då de producerar i låglöneländer...
2. Trump har lovat inkomstskattelättnader. Det behöver KONSUMENTERNA, som redan har jobb, som kompensation för prishöjningar p g a 25 - 60* % tullhöjningar. (Har sagts 25 % för Mexico och Kanada. 60 % för Kina? )
Citat:
Så nej, man måste inte erbjuda slavlöner för att konkurrera med länder som har slavlöner.
Det sa jag inte,
jag sa att gapet mellan väst och låglöneländerna behöver minska
för det går INTE att göra det mycket - som Trump och du hävdar - utan att det går ut över konsumenterna med jobb och/eller att det inte går ihop för staten. USA har redan fått sänkt kreditvärdighet p g a mycket lån...
Inte sänkta reallöner eller chockhöjda priser för konsumenterna kan kanske bli UNGEFÄR SAMMA RESULTAT som sänkta reallöner utan chockprishöjningar
Citat:
...vilket också är en av flera möjliga taktiker i förhandling och diplomati. Men så skriver jag här med en person som uppenbart inte kan något om förhandling eller diplomati, så jag förstår att du resonerar som du gör.
En till korkad slutsats...
T ex fixade jag bl a McDonalds, Hemglass och OK som sponsorer till "min" klubb INNAN vi ens var bra på seniorsidan!!! i en sport som på den tiden på sin höjd hade någon minisponsring på STÖRSTA tävlingen i Sverige innan det...
Och jag förhandlade mig redan som 25-åring till mig en deal för mitt distributionsföretag med en storkund, så stort att jag och mina anställda kunde nästan leva på bara det, och det gjorde jag redan då företaget hade funnits bara några månader och bara hade hunnit få två minireferensjobb innan det...
Citat:
Du vet att SMS-leverantören INTE vet om det faktum att de är den enda kandidaten. Du säger därför (vilket inte är sant) att "vi har minsann fått bud från både leverantör X och Y. Leverantör X erbjuder SMS-kostnad om 35 öre per skickat SMS och har därtill ingen licenskostnad, om ni inte kan möta dessa priser så måste vi välja annan leverantör".[/b]

I exemplet ovan kan det gå åt olika håll förstås... det handlar lite om vad mottagaren vill ha och att lära sig eventuell balansgång. I fallet ovan KAN det bli så att SMS-leverantören säger "fuck it" och backar ur, men även att de sedan - när man själv kommer med mössan i hand - inte ens vill ta i ett samarbete med tång. Det kan också bli så att deras priser nu plötsligt stigit REJÄLT.
Såklart vet de det, så inte vidare smart.
Jag har aldrig behövt ljuga, bara inte alltid talat om hela sanningen Endel är affärshemligheter.
(Men jag ljög lite vid starten för den jag trodde skulle bli största konkurrent , låtsades vara en kanske möjlig kund, för att kolla vad de erbjöd för priser. Men den konkurrenten var lätt att slå eftersom de levererade så dålig kvalitet och ofta inte i tid.)
Citat:
Förhandling och diplomati kan förstås OCKSÅ vara att klappa någon medhårs fullständigt, vara professionell, övertrevlig och så även i fall där man står i förhandling med någon som är fullständigt vedervärdig.
Sådant nedlåter jag mig inte till...
T ex sa jag till en otrevlig chef på Konsums huvudkontor att han hade ingen talan
då de inte betalade i tid och jag krävde dröjsmålsränta för att sparka dem i ändan, vilket de inte ville betala.
Min gräns går normalt vid att inte säga något om någon viktig är lite otrevlig.
Citat:
NATO
NATO är något helt annat, som Sverige borde ha hållit sig undan.
Avgifterna get jag Trump rätt om, OM USA lägger av med att använda NATO till att öka USAs makt.
Citat:
politikerna
Politiker är skit...
Citat:
Det är också därför man ser på Trump med sådan avsky.
Han är en mobbare och BEDRAGARE...
och långt ifrån så skicklig som en del hävdar.
Han har konkat många gånger och pappan stoppade in en massa pengar vid starten. "Första miljonen är den svåraste."
Jag började med ingenting ekonomiskt från mina föräldrar...
Citat:
Jag föreställer mig att du är en sosse som, likt många svenskar, köpt narrativet att "bara man är snäll så blir allt bra". Sorry dude, it doesnt work that way!
Vilken enormt korkad slutsats gällande mig...
Citera
2024-12-12, 09:58
Medlem
Citat:
Det BEHÖVS ju vad du kallar "fokusförflyttning" DÄRFÖR att du har så enorma brister gällande att inte begripa grundläggande ekonomi ens i ditt eget företag.
I den andra tråden fortsatte du lååååååångt efter att du hade fått SVAR. Ditt företag hade problem med att bli registrerad, för att du hade blandat ihop omsättning och resultat. (Du hade skrivit 0 på omsättning.)
Det gjorde det ju INTE. Det gällde att kunden skulle INTE tjäna på att få dra av momsen, som du pratade om, eftersom du sa själv att du skulle höja priset för att kompensera att du skulle behöva betala in moms och då skulle nettot bli SAMMA för kunden...
(Bl a jag gjorde en utförlig förklaring med beräkning men du begrep ändå inte! )
Nej. Jag har förklarat mycket enklare än vad en företagare borde begripa, och efter det gjorts flera gånger utan att du förstått...
Dessutom drog du idiotiska slutsatsen att jag måste vara sosse!!!
Så jag har tappat en del tålamod gällande att försöka förklara vad som borde vara självklarheter...

Nja. Att du inte kan hålla dig till vad jag faktiskt sagt och att du sedan inte på något som helst vis (ens där) lyckats påvisa vad jag hade fel... well... jag tror det säger mer om dig än om mig. Men låt oss fortsätta på det spåret om det är vad du vill.

Så nu menar du igen att om du har 1 000 000 SEK i utgående moms, vilket ska betalas av dig - och du köper in varor eller tjänster som ger dig rätt att dra av 500 000 SEK i form av ingående moms, så finns det ingen vinning i att FAKTISKT dra av denna moms, utan du skulle snarare skita i att deklarera den ingående momsen för "det spelar ändå ingen roll"?

Jag har aldrig sagt något om min prissättning och att jag skulle "höja för att kompensera"... vad du nu menar...? Däremot skrev en person att "ditt pris kommer vara 25 % lägre om du i SÄLJANDE POSITION INTE BETALAR MOMS PÅ DIN FÖRSÄLJNING" och jag vände mig något emot det, då det beror lite på... t.ex. om jag, så som läget är idag, inte har företag (eller har företag i form av enskild firma), så betalar jag skatt utifrån mina privata inkomster (genom ex lön). Och beroende på hur mycket jag tjänar så kommer andelen skatt att variera. Därmed inte helt solklart att jag tar exakt 25 % lägre pris om jag säljer något i en sådan sits. Om det dessutom är så att kunden (dvs den som köper av mig) köper av mig som privatperson finns risk för att denne får betala sociala avgifter o.s.v. Därmed inte ens nära solklart att totalkostnaden för kund blir 25 % lägre. DET var vad jag skrev.

Du behöver inte förklara något för mig som jag aldrig skrivit, aldrig haft intresse av att diskutera och något som inte på något som helst vis hade med ämnet att göra. Som sagt... fokusförflyttningskungen!

Nja. Jag skrev att jag föreställer mig en sosse, inte att du är sosse. Att jag sedan använde det raljant för att påvisa den kulturellt svenska hållningen kring övertro på myndigheter och politiker... ja, det verkade ju inte gå fram. Oavsett var det för att påtala det faktum att "hela tiden vara snäll" inte nödvändigtvis är bra!

Citat:
Och om jag har rätt...?
Hur skulle gränsen till rätt definieras i det här fallet?

Jag kan ändå inget om pengar och tänker att det är ett nollsummespel om du bara betalar mig vid förlust och jag inte betalar dig något alls om du vinner! Om du dessutom är så säker på din vinst att du talar om dig själv i termer av att "kunna förutspå framtiden" tänker jag att det här vore busenkelt för dig. Ära och heder liksom!

Citat:
De två gånger jag förutspådde kunde jag säga "inom ca 6 månader" (det blev 5 respektive 6 månader)
men det var innan TA-idioter började dominera handeln. Någon av storfräsarna muttrade om det för några månader sedan.
Förr i tidens OKUNNIGA var det möjligt att göra en ungefärlig bedömning om,
men IDIOTER är inte så förutsägbara eftersom de är idioter...
BUBBLAN FINNS REDAN i USA (Sverige knappt) så det inte frågan om ATT, det är frågan om NÄR den spricker i USA.
NÄR hänger på hur länge idioter har tillräckligt med pengar för att fortsätta trenden upp,
ELLER så bestämmer storfräsare sig för att STARTA raset genom att SKAPA stark TA-säljsignal. Det går inte att spå NÄR det sker.
Ja. Enda nackdelen för låglönelandsproduktion är tullar, transportkostnader och även TID kan vara en faktor för en del produkter, så de mycket högre produktionskostnaderna i västländer väger mycket tungt...
En del västproduktion "räddas" av närhet till RÅVARA
och Findus är FRYSprodukter och sådana har mycket högre transportkostnader,
så det är mer undantag än allmänt användbart för att få produktion i väst.
En annan kan vara mycket SKRYMMANDE eller TUNGT jämfört med konsumentpriset.
Va?! Jag vet inte gällande västEuropa, men i USA är lönerna för enkla jobb mycket LÄGRE än i Sverige...
(7,25 usd per timme i en del stater.)
Jo, det är en naturlag
(Så länge folk inte vill betala mycket mer för produkter gjorda i hemlandet)
behöver företag producera i låglöneländer för annars konkurreras de ut av företag som gör det....

Nja, nja och... nja.
Nackdelen för låglönelandsproduktion är också brist på kvalitet, säkerhet (i en alltmer digital tidsera), varumärkesskydd och en hel del annat.

Nu talade jag inte om "åh, det finns inte låga löner i dessa länder", utan generellt om snittlöner... så brukar det väl ändå vara? Eller brukar du referera till "det finns en läkare i Norrland som har mycket låg lön och därför är Sveriges läkarlöner generellt urusla"? Märkligt sätt att räkna, men å andra sidan är det inte första gången jag ser dig sväva iväg i ekonomi!

Beror på. Folk är i många fall villiga att betala en hel del för snarlik produkt om kvaliten är högre. Ett solklart exempel är Apple vars produkter i vissa fall är ganska många gånger dyrare än konkurrenten. Och visst, nu har man gjort en resa till att bli alltmer D2C genom att ditcha både Nvidia, AMD, Intel m.fl... men det fanns ändå en tid då Apple i hög grad var "samma komponenter som valfri PC" (lite sanning med modifikation, men typ) - och trots detta kunde ta ett högre pris. Och där spelar både kringtjänster, mjukvara m.m. in.

Citat:
OM tullar chockhöjs går det ut över EGNA landets konsumenter...
Det talar Trump inte om
...
Ja. Men:
1. Amerikanska företag får STÖRRE vinst att skatta för då de producerar i låglöneländer...
2. Trump har lovat inkomstskattelättnader. Det behöver KONSUMENTERNA, som redan har jobb, som kompensation för prishöjningar p g a 25 - 60* % tullhöjningar. (Har sagts 25 % för Mexico och Kanada. 60 % för Kina? )
Det sa jag inte,
jag sa att gapet mellan väst och låglöneländerna behöver minska
för det går INTE att göra det mycket - som Trump och du hävdar - utan att det går ut över konsumenterna med jobb och/eller att det inte går ihop för staten. USA har redan fått sänkt kreditvärdighet p g a mycket lån...
Inte sänkta reallöner eller chockhöjda priser för konsumenterna kan kanske bli UNGEFÄR SAMMA RESULTAT som sänkta reallöner utan chockprishöjningar
En till korkad slutsats...
T ex fixade jag bl a McDonalds, Hemglass och OK som sponsorer till "min" klubb INNAN vi ens var bra på seniorsidan!!! i en sport som på den tiden på sin höjd hade någon minisponsring på STÖRSTA tävlingen i Sverige innan det...
Och jag förhandlade mig redan som 25-åring till mig en deal för mitt distributionsföretag med en storkund, så stort att jag och mina anställda kunde nästan leva på bara det, och det gjorde jag redan då företaget hade funnits bara några månader och bara hade hunnit få två minireferensjobb innan det...
Såklart vet de det, så inte vidare smart.
Jag har aldrig behövt ljuga, bara inte alltid talat om hela sanningen Endel är affärshemligheter.
(Men jag ljög lite vid starten för den jag trodde skulle bli största konkurrent , låtsades vara en kanske möjlig kund, för att kolla vad de erbjöd för priser. Men den konkurrenten var lätt att slå eftersom de levererade så dålig kvalitet och ofta inte i tid.)
Sådant nedlåter jag mig inte till...
T ex sa jag till en otrevlig chef på Konsums huvudkontor att han hade ingen talan
då de inte betalade i tid och jag krävde dröjsmålsränta för att sparka dem i ändan, vilket de inte ville betala.
Min gräns går normalt vid att inte säga något om någon viktig är lite otrevlig.
NATO är något helt annat, som Sverige borde ha hållit sig undan.
Avgifterna get jag Trump rätt om, OM USA lägger av med att använda NATO till att öka USAs makt.
Politiker är skit...
Han är en mobbare och BEDRAGARE...
och långt ifrån så skicklig som en del hävdar.
Han har konkat många gånger och pappan stoppade in en massa pengar vid starten. "Första miljonen är den svåraste."
Jag började med ingenting ekonomiskt från mina föräldrar...

Tips från coachen / en liten fråga: Du har aldrig tänkt på att skriva text i stycken? Det kan göra det lättare att läsa, även om man t.ex. skriver 37 sidor underlag till Skatteverket.

Anyhow...

Fortsättning i nästa svar pga för långt inlägg... ->
Citera
2024-12-12, 09:59
Medlem
Citat:

Fortsättning:

Nja. Det beror på. Om beställning av produkter från annat land görs för att spara några procent och man sedan inför strafftullar så... initialt ja. Det som ofta händer över tid är dock som så att marknaden utvecklas och prisbild förändras. Det är ingen garant för sänkning men... jag menar, det är ju inte direkt så att kostnad för betalterminal / betalväxel för din butik har blivit dyrare per transaktion bara för att du använder ett svenskt företag eller trots digitalisering eller liknande. Det är ju också hela grejen med företagande - evig effektivisering, rationalisering och att hitta vägar till att producera lika mycket eller mer, men snabbare och billigare.

Så... det är klart att det är enklare för ett amerikanskt företag att köpa från någon annan, vars stålproduktion redan är igång, snarare än att tävla om (t.ex.) en begränsad andel stål producerat i USA, där priserna trissas upp av att produktionen är begränsad. Om strafftullar mot omvärlden införs kan det dock istället bli en signal till amerikanska företagare och investerare om att "här finns en marknad där vi kan tjäna stora pengar", varpå efterfrågan kommer skapa ett utbud. På sikt kommer där också priserna att sjunka.
1. Vad har det med något av det jag skrev att göra?
2. Du lade en in en stjärna ("*")... skulle det komma någon form av förklaring till den, eller var den bara där för att det är kul? Eller skulle det vara för att nämna att du ljög och att dina siffror är dragna ur röven och därmed inte stämmer? Tullarna på stål är 25 %. Tullarna på aluminium är 10 %.
Mer kan du läsa här: https://www.kommerskollegium.se/impo...och-aluminium/

Det behöver inte minska. Dels för att gapet till viss del består av rent slavlika förhållanden i låglöneländerna. Dvs premisserna för lönegrund är inte rimliga. De går inte att konkurrera med. Därmed behöver sviniga och ohederliga länder snarare införa vettiga villkor för folk. Du kommer aldrig kunna konkurrera med priset för en dittvingad barnarbetare som får 25 öre per dag, liksom!

Jaha... som att det inte går att skaffa sponsorer så snart man har lite reach? Det är väl ändå lite annat än att benhårt förhandla till sig drömpriser på avtal med leverantörer?

Kul att du påtalar att du aldrig ljugit... för att sedan påtala att du på sin höjd undanhållit sanningen... för att sedan säga att du "bara ljög i början". I förhandling handlar allt om att förstå vad motparten är ute efter. Är motparten ute efter en signatur för att få sälja och att marginalen egentligen inte är viktig - så är det något du kan utnyttja. Och nej, i mitt exempel ovan så hade SMS-leverantören inte alls koll på huruvida vi hade dialog med konkurrenter och / eller om vi fått andra bud. Det är nämligen ett exempel från verkligheten och hur vi fick bort både licenskostnad och fick ner kostnad per SMS till den nivå vi påstod att konkurrenten hade.

Som jag skrev tidigare rörande "sosse"; Det är beklagligt att du köpt det förment svenska narrativet om att "bara man är snäll så behövs inget annat". Det är precis just det som är problemet, både rörande svensk politik - men även i rapporteringen kring t.ex. Trump. Om du överhuvudtaget faktiskt hade tagit del av Trumps tal, politik m.m. hade du sett att det bara var EN sida (en sida som man också ser hos andra amerikanska politiker, oavsett Obama, Harris eller Biden - även om svensk media aldrig lär rapportera om det, helt utifrån sin politiska bias). Du hade i sådant fall också sett en mer ödmjuk och personlig sida av Trump. Rekommenderar t.ex. första talet efter mordförsöket på Trump där han talar om sammanhållning, där han berör de som skadades / den som dog vid mordförsöket på honom, deras familjer o.s.v... det är en bra början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in