Citat:
Ursprungligen postat av
Nugattimackan
Jag är inte kunnig inom det området, så om du säger att det tar ca10 min att kyla ner kallfarstun till utetemp så kan det vara så, jag trodde inte det gick så fort, då är ju flytten onödig, det håller jag med om
Men jag tror inte det tar lika lång tid att kyla från +5 till -20 som det tar att värma upp från +5 till +25.
(Mest för att det skiljer 5 grader på de två exemplen)
Tänk på att en värmepump som har 5kW värmeeffekt och delta-T är 5grader C så skyfflar fläkten minst 1,7 kubikmeter luft igenom värmepumpen per sekund (plus förluster). Hur många kubikmeter luft har du i din kallfarstu? 10m^3? Då sänker du temperaturen i kallfarstun med ~5grader var 6:e sekund, idealt. Efter ~30 sekunder har du kylt ned den till -20 C...nu finns det en viss tröghet då en kallfarstu har värme lagrat i golv, väggar och tak så det kanske tar något längre tid men är en hygglig fingervisning.
Beror på yttertemperaturen och värmepumpes kyleffektkurva och kallfarstuns värmegenomgångstal.
Sannolikt går det betydligt fortare att kyla ner kallfarstun till yttertemperatur än att det går att värma den till +25 om det är -20 ute men du kan ju prova.
Ställer du pumpens utedel i köket kommer värmen från kompressorn och kylan från evaporatorn vara lika stora (exklusive förluster), värmevinsten motsvarar förluster i och med att verkningsgraden inte är 100% men det skulle motsvara att köra en värmepatron med samma ineffekt som kompressorn till värmepumpen.
Så istället för att ta in utedelen, stäng av pumpen och kör elpatron istället så slipper du problem med en massa kondens och slitage i onödan på kompressorn.
Alternativt byta till en bergvärmepump som du matar med vatten från egen brunn eller bergvärmebrunn. Använder du vatten från egen brunn så se till att den är på frostfritt djup och att du inte pumpar tillbaka det kalla vattnet till brunnen utan till avlopp eller något vattendrag i närheten av huset.